• Dr Nail

Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.

"Jag vill inte anpassa mig till religiösa påhitt" - så skriver du samtidigt som hela ditt inlägg består av en detaljerad lista över hur de religiösa ska anpassa sig efter det DU anser vara rätt och bra.

Vem inkräktar på vems samhällsrum nu?

• Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 12:57:02 följande:

Varför ska samhället (jag med flera ) acceptera olika sorters påhitt/fantasier i religionsfrihetens namn OM det inkräktar på det gemensamma samhällsutrymmet/säkerhet?

Ska vem som helst få hitta på nästan vad som helst i religionsfrihetens namn?

Ingen tvingar dig acceptera något. Lev ditt liv du, och var lycklig över att du lever i Sverige.

Ja - vem som helst ska få hitta på vad f-n som helst. Exakt så. Sätt ett durkslag på huvudet - jag bryr mig inte, gift dig med en häst och döp den till Guldlock - bryr mig fortfarande inte. Jag börjar bry mig först när du börjar tvinga mig att göra samma sak.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 15:08:18 följande:

Det låter fint det du säger att ingen skulle tvinga mig att anpassa mig till religiösa påhitt. Men jag och mina kollegor upplever en annan verklighet på vår arbetsplats där vi måste anpassa oss och sätta säkerhet åt sidan pga religiösa skäl.

Jag arbetar på en större förskola i ett mångkulturellt område. Min kollega har en hörselnedsättning men funkar bra om hon kan se ansiktet på den hon pratar med. Särskilt med tanke på att de flesta av våra föräldrar inte har svenska som modersmål så underlättar kommunikationen när hon ser ansiktet/mun/läppar. Vi har människor från olika delar utav världen och olika religiösa inriktningar och det har fungerat bra tills för några månader sedan. Vilket har fått oss att börja diskutera detta på allvar med religionens påverkan på det gemensamma samhällsutrymmet.

Vårt dilemma/problem är att:  Vi har nu en mamma som bär niqab, vilket innebär att hon inte vill visa sitt ansikte om det finns män i närheten. Om vi då är ute på gården vid hämtningar på em. Och om min kollega (hörselnedsättning) är kvar sist på vår avdelning och denna mamma med niqab kommer för att hämta sitt barn så måste vi göra så här. Hon vill gärna ha information om dagen så måste min kollega gå in med henna på avdelningen (hon tar då bort ansiktsslöjan). För ute kan hon inte gör det eftersom det finns risk att en man kan se henne.  Innan dess så har då kollegan lämnat över ansvaret på grannavdelningen för våra barn som då får för många barn att se efter. Inget jätteproblem kan tyckas, men övriga barns säkerhet sätts åt sidan pga religiösa skäl. För detta säkerhetsproblem hade inte uppstått om hon velat ta av sig ansiktsslöjan ute på gården för att få information.

Är det så här samhället ska utvecklas till? Anpassa sig till religiösa påhitt?

Vet du hur många potentiella störningsmoment jag har runtomkring mig hela tiden? Måste folk skjuta nyårsraketer? Jag blir rädd och kränkt era talibaner! Måste de bygga ett hus precis utanför mitt fönster? Sluta tvinga på mig er stadsbild - jag hatar den! Måste folk hångla offentligt? Jag blir obehagad och ni förstör min dag med era apfasoner! ...ska jag fortsätta?

Poängen är att allt det där är det lilla och obetydliga priset man måste betala för att alla ska kunna leva tillsammans i ett demokratiskt samhälle. Du kan fortsätta störa dig på kyrkklockor, eller så kan du inse att du kan göra nada åt det, sluta bry dig och börja leva ett stressfriare liv.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 16:05:35 följande:

Jag förstår inte dina paralleller till det jag skrev om. Vad är det du menar?

Att det är ok att "ditt barn" skadas under tiden pga att det är för lite personal då en gått in för att  kunna kommunicera med en religiös person?

Låter lite långsökt det där. Jag tror sannolikheten är högre att mitt barn skadas av en hund. Förbjud hundar - jag kommer känna mig betydligt tryggare än om kvinnan du nämner inte får bära niqab. Asså, på riktigt.

Och bilar, glöm inte förbjuda bilar oclså.
  • Dr Nail

[quote=74633698][quote-nick]Eir skrev 2015-01-06 16:53:42 följande:[/quote-nick]Jag tror vi  pratar om olika saker, varken hundar, bilar, hånglade eller vad du nu talar om, är religiösa påhitt.

Nope :) Vi pratar om exakt samma saker. I grund och botten dvs. Du kommer med dina förslag på saker att förbjuda, sen kommer jag med mina förslag på saker att förbjuda, PÅ SAMMA GRUNDER. Eller får jag inte göra det? Taliban!! :D Förbjud!!!! :DDDDDD

• Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 18:48:11 följande:
    Jag pratar om beteenden, du pratar om ting vilket är två skilda saker.
    Att skjuta nyårsraketer är väl ett beteende. Ett i Sverige betydligt mer utbrett sådant än böneutrop...och för många betydligt mer störande, är jag säker på. Inte för mig dock, jag bryr mig inte. Men för många.
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 19:26:58 följande:
    Att skjuta nyårsraketer är reglerat i lag hur det ska gå till och kan bötfällas om det missköts.
    Men om att skjuta raketer är min "religion" så ska jag ha rätt enligt den att skjuta raketer varje morgon kl 5, ha rätt gå ifrån varje dag kl 10.00 och skjuta en raket.  Det är ju av religiösa skäl jag måste skjuta raketer!

Skulle det då vara ok enligt dig?
    Och böneutrop kräver tillstånd, vilket bestäms oftast på kommunal nivå. Så det är inte heller bara att ställa sig och vråla - även här finns det lagar.

Javisst, det hade jag nog kunnat lära mig att acceptera. Speciellt om din raketskjutningsreligion fick 1,7 miljarder anhängare.

Min poäng är att om man bor i närheten till andra människor måste man helt enkelt leva med vissa ljudemissioner. Så är det.
  • Dr Nail
    Anonym (jojo) skrev 2015-01-06 21:20:41 följande:

Det här är bra, kanske ett steg mot ett än mer sekulariserat samhälle som är med sin tid istället för efter. www.expressen.se/debatt/avskaffa-lagen-om-religionsfrihet/

Ett steg mot ett (...) samhälle är väl att ta i. Snarare Abba-Björns partiska åsikt från 8 år sedan.

Vet för övrigt fortfarande inte vem som är Björn och vem som är Benny. lol
  • Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-08 21:47:26 följande:

Jag är idag tacksam över att vi fortfarande har yttrandefrihet och jag får tycka att religionens påverkan på vårt samhälle är absurd.

Jag är idag tacksam över att jag inte lever i ett land där religionens lagar är basen för samhället.

Och jag kommer INTE snällt finna mig i att t ex klockringningar/böneutrop etc fortfarande är tillåtna. Jag kommer att fortsätta väcka debatt. Göra allt för att påverka politiker, och försöka få med mig fler människor som har samma åsikter och ändra på beslut.

Jag är idag tacksam för de journalister, satiriker, komiker etc som vågar skämta om religion!

Je suis Charlie !!

Kör hårt.
Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.