• Eir

Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.

Vi har religionsfrihet här i Sverige. Låter fint tycker jag. Men vad innebär det egentligen? Jag anser att det gemensamma samhällsutrymmet som vi alla delar ska i möjligaste mån vara fritt från religiösa påtryckningar. Vad menar jag med det! Jag vill INTEanpassa mig till religiösa påhitt.
    * Religiösa byggnader: Kyrkor, synagoger, moskeér etc ska då få finnas. Det ska däremot INTE vara tillåtet med ljudliga utrop/klockringningar etc till dessa religiösa församlingar. Det finns i dagens samhälle teknik för att vända sig direkt till de som vill höra/komma till gudstjänster/bönestunder.
    * Religiösa församlingar ska följa de jämställdhetsplaner dvs inte särskilja på män, kvinnor, hen. Alla religiösa församlingar SKA ha både manliga/kvinnliga ledare som ska kunna leda gudstjänster/bönestunder etc med alla i församlingens medlemmar.
    * Alla religiösa församlingar ska ha ett grundligt genusarbete och främja implementering  av HBTQ-frågor i sina stadgar.
    * Religion är ett eget privata livsval och ska inte inkräkta på vårt gemensamma samhällsrum. Dvs vill en religiös människa klä sig på ett visst sätt och det inte är förenligt med arbetslivets krav/normer så får den religiöse anpassa sig och ha sin religiösa klädsel på sin fritid.
    * Avskaffa religiösa friskolor. Barn har rätt till att få en utbildning som är fri från religiösa påtryckningar. Så vad innebär egen nu när Barnkonventionen införs???

Om samhället ska fortsätta anpassa sig till omoderna, otidsenliga religiösa påhitt så kommer det att bli absurda situationer.

Vem som helst kan ju få en "Uppenbarelse" och grunda en ny religion. Det står på Kammarkollegiet hur det går till.  Kanske du får en uppenbarelse att man måste 3 gånger om dagen måste visa sitt könsorgan i 3 sekunder oavsett vad du är...???  Det måste då bli tillåtet om det är en registrerad religion eller..????

http://www.kammarkollegiet.se/rattsavdelningen/registrera-trossamfund/registrera-trossamfund

Vad blir nästa steg Pastarastasafari... människor går omkring med durkslag på huvudet?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_flygande_spaghettimonstret

Vi lever i en totalt snurrig värld där vetenskap måste stå tillbaka för fantasiprodukter i gamla böcker.

När kommer barnet som skriker "Han har ju inga kläder på sig"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der

Kämpa för det sekulära samhället ! Det håller på att gå förlorat.

Är du med?

Ska vi grunda en "religion"  Sekularismen...:..????

• Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.
  • oOHalalOo
    Eir skrev 2015-01-05 20:29:04 följande:

Min åsikt är att denna acceptans av allehanda påhitt i religionens namn har gått så långt, att idag är det få som reagerar.

Obs jag är inte ute efter att bara kritisera islam, måste ju tillägga detta för att inte bli betraktad som islamofob. Ett exempel jag funderat över är detta med niqab/burka: Jag antar att det är lagligt att man får gå med ansiktet täckt på t ex konserter, idrottsevenemang etc och då på uppmaning visa ansiktet för kvinnliga poliser.
    Det jag då undrar över: Tänk om AIK klacken bildar en religion där medlemmar av religiösa skäl måste täcka ansiktet vid matcher. Viss,t de visar ansiktet vid entrén för t ex då manliga poliser men inte sedan under matchen. Då måste ju detta också godkännas i religionsfrihetens namn eller...??? AIK Guden kan ju ha uppmanat sina anhängare att göra detta...??

Är det ett orealistiskt scenario??

Kanske det är nu faktiskt så att samhället förändras över tid, beroende på hur dess befolkning ser ut? Vi är ett mångkulturellt folk och det lär märkas också. Vi har rätt till att utöva religion (eller avstå för den delen också) och utöva innebär mycket mer än att bara tro och utifrån den tanken så innebär det att du kanske får räkna med att se kvinnor som täcker även ansiktet. Likväl som du kommer att se MC intresserade som susar omkring med täckta huvuden. Den enes religion och livsstil och den andres intresse och livsstil. Båda finns och ska ha rätt att finnas.

Det är bara om du menar att de fåtal muslimska kvinnor som helt täcker sig kommer att bli en modetrend på något sätt för andra att ta efter som det kan inträffa bland AIK:s supportrar. Dock tror jag inte det låter speciellt troligt, men å andra sidan konstigare saker har hänt. Men skulle det nu bli så att det blir aktuellt så får man väl ta ställning till hur man ska göra om eller när det blir det?
  • Eir
    oOHalalOo skrev 2015-01-05 22:05:43 följande:

Kanske det är nu faktiskt så att samhället förändras över tid, beroende på hur dess befolkning ser ut? Vi är ett mångkulturellt folk och det lär märkas också. Vi har rätt till att utöva religion (eller avstå för den delen också) och utöva innebär mycket mer än att bara tro och utifrån den tanken så innebär det att du kanske får räkna med att se kvinnor som täcker även ansiktet. Likväl som du kommer att se MC intresserade som susar omkring med täckta huvuden. Den enes religion och livsstil och den andres intresse och livsstil. Båda finns och ska ha rätt att finnas.

Det är bara om du menar att de fåtal muslimska kvinnor som helt täcker sig kommer att bli en modetrend på något sätt för andra att ta efter som det kan inträffa bland AIK:s supportrar. Dock tror jag inte det låter speciellt troligt, men å andra sidan konstigare saker har hänt. Men skulle det nu bli så att det blir aktuellt så får man väl ta ställning till hur man ska göra om eller när det blir det?
    Mångkulturellt ja, helt ok, inga problem. Men alla dessa religiösa påhitt oavsett vilken religion det gäller. Det finns INGA bevis på att någon sorts Gud/Allah etc existerar. Och det verkar inte behövas heller, vilken fantasi/uppenbarelse som helst godtas som religion bara det är registrerat som trossamfund hos Kammarkollegiet.
    Är det verkligen ok att nästan vad som helst är accepterat som religion?
    Durkslag på huvudet?
  • oOHalalOo
    Eir skrev 2015-01-05 22:39:36 följande:
    Mångkulturellt ja, helt ok, inga problem. Men alla dessa religiösa påhitt oavsett vilken religion det gäller. Det finns INGA bevis på att någon sorts Gud/Allah etc existerar. Och det verkar inte behövas heller, vilken fantasi/uppenbarelse som helst godtas som religion bara det är registrerat som trossamfund hos Kammarkollegiet.
    Är det verkligen ok att nästan vad som helst är accepterat som religion?
    Durkslag på huvudet?

Det är det här som är ett av problemen till en del diskussioner. Men det är faktiskt så att du FÅR tycka att inget bevis för Skaparen finns och det är helt ok, grönt ljus för dig.

Men, när du kan inte vara lika konsekvent och tolerant och göra likadant när folk inte delar din icke-tro så kan du inte heller riktigt bara låta folk tro eller inte tro på vad de vill i lugn och ro. Dock så är det inte din sak att lägga dig i att andra inte tycker och gör precis som du gör. Det är deras val, precis som du tillåts göra ditt val.

Om folk vill ha durkslag på huvudet - so what? Det stör inte mig det minsta i så fall. Kan vara lite ovanligt men valet är ju deras. Varför göra det till ett problem?

Varför kan du inte acceptera att de har ett durkslag på sitt huvud, när det inte är ditt eget huvud det handlar om?
  • Dr Nail

"Jag vill inte anpassa mig till religiösa påhitt" - så skriver du samtidigt som hela ditt inlägg består av en detaljerad lista över hur de religiösa ska anpassa sig efter det DU anser vara rätt och bra.

Vem inkräktar på vems samhällsrum nu?

• Eir
    oOHalalOo skrev 2015-01-06 12:09:43 följande:

Det är det här som är ett av problemen till en del diskussioner. Men det är faktiskt så att du FÅR tycka att inget bevis för Skaparen finns och det är helt ok, grönt ljus för dig.

Men, när du kan inte vara lika konsekvent och tolerant och göra likadant när folk inte delar din icke-tro så kan du inte heller riktigt bara låta folk tro eller inte tro på vad de vill i lugn och ro. Dock så är det inte din sak att lägga dig i att andra inte tycker och gör precis som du gör. Det är deras val, precis som du tillåts göra ditt val.

Om folk vill ha durkslag på huvudet - so what? Det stör inte mig det minsta i så fall. Kan vara lite ovanligt men valet är ju deras. Varför göra det till ett problem?

Varför kan du inte acceptera att de har ett durkslag på sitt huvud, när det inte är ditt eget huvud det handlar om?
    Det här med tolerans är ett intressant ämne. Du kanske kan få förklara för mig då varför jag måste acceptera detta påhitt med klockringningar från Kyrkor/böneutrop från Moské etc. Varför är dessa religiösa församlingar inte toleranta mot oss som inte vill lyssna på detta? Det finns modern teknik som gör att man kan kalla till gudstjänst/bönestund t ex via sms/mail till dom som vill gå dit.
    * Och klädsel, jag ha inga problem med hur folk klär sig så länge det inte inkräktar på den allmänna säkerheten dvs maskering samt att ens privata klädsel inte ska inkräkta på arbetslivet/säkerhet/hygien etc. Hur lätt är det identifiera någon som har ansiktet täckt? Ja, jag vet att andelen som bär niqab/burka procentuellt inte är så stort det är mer det lagliga i det hela som jag är ute efter. Eftersom det inte finns några hinder att vem som helst grundar en religion så kan då t ex AIK fotbollslag eller någon annan förening ha det som religiöst påbud att ha ansiktet täckt under då t ex fotbollsmatcher etc. Och hur rättssäkert är det?

Får vem som helst hitta på nästan vad som helst i religionens namn?

• Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 12:29:30 följande:

"Jag vill inte anpassa mig till religiösa påhitt" - så skriver du samtidigt som hela ditt inlägg består av en detaljerad lista över hur de religiösa ska anpassa sig efter det DU anser vara rätt och bra.

Vem inkräktar på vems samhällsrum nu?

Varför ska samhället (jag med flera ) acceptera olika sorters påhitt/fantasier i religionsfrihetens namn OM det inkräktar på det gemensamma samhällsutrymmet/säkerhet?

Ska vem som helst få hitta på nästan vad som helst i religionsfrihetens namn?

• Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 12:57:02 följande:

Varför ska samhället (jag med flera ) acceptera olika sorters påhitt/fantasier i religionsfrihetens namn OM det inkräktar på det gemensamma samhällsutrymmet/säkerhet?

Ska vem som helst få hitta på nästan vad som helst i religionsfrihetens namn?

Ingen tvingar dig acceptera något. Lev ditt liv du, och var lycklig över att du lever i Sverige.

Ja - vem som helst ska få hitta på vad f-n som helst. Exakt så. Sätt ett durkslag på huvudet - jag bryr mig inte, gift dig med en häst och döp den till Guldlock - bryr mig fortfarande inte. Jag börjar bry mig först när du börjar tvinga mig att göra samma sak.
  • Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 13:17:02 följande:
    Ingen tvingar dig acceptera något. Lev ditt liv du, och var lycklig över att du lever i Sverige.

Ja - vem som helst ska få hitta på vad f-n som helst. Exakt så. Sätt ett durkslag på huvudet - jag bryr mig inte, gift dig med en häst och döp den till Guldlock - bryr mig fortfarande inte. Jag börjar bry mig först när du börjar tvinga mig att göra samma sak.
    Det låter fint det du säger att ingen skulle tvinga mig att anpassa mig till religiösa påhitt. Men jag och mina kollegor upplever en annan verklighet på vår arbetsplats där vi måste anpassa oss och sätta säkerhet åt sidan pga religiösa skäl.

Jag arbetar på en större förskola i ett mångkulturellt område. Min kollega har en hörselnedsättning men funkar bra om hon kan se ansiktet på den hon pratar med. Särskilt med tanke på att de flesta av våra föräldrar inte har svenska som modersmål så underlättar kommunikationen när hon ser ansiktet/mun/läppar. Vi har människor från olika delar utav världen och olika religiösa inriktningar och det har fungerat bra tills för några månader sedan. Vilket har fått oss att börja diskutera detta på allvar med religionens påverkan på det gemensamma samhällsutrymmet.

Vårt dilemma/problem är att:  Vi har nu en mamma som bär niqab, vilket innebär att hon inte vill visa sitt ansikte om det finns män i närheten. Om vi då är ute på gården vid hämtningar på em. Och om min kollega (hörselnedsättning) är kvar sist på vår avdelning och denna mamma med niqab kommer för att hämta sitt barn så måste vi göra så här. Hon vill gärna ha information om dagen så måste min kollega gå in med henna på avdelningen (hon tar då bort ansiktsslöjan). För ute kan hon inte gör det eftersom det finns risk att en man kan se henne.  Innan dess så har då kollegan lämnat över ansvaret på grannavdelningen för våra barn som då får för många barn att se efter. Inget jätteproblem kan tyckas, men övriga barns säkerhet sätts åt sidan pga religiösa skäl. För detta säkerhetsproblem hade inte uppstått om hon velat ta av sig ansiktsslöjan ute på gården för att få information.
    Är det så här samhället ska utvecklas till? Anpassa sig till religiösa påhitt?

• Dr Nail
    Eir skrev 2015-01-06 15:08:18 följande:

Det låter fint det du säger att ingen skulle tvinga mig att anpassa mig till religiösa påhitt. Men jag och mina kollegor upplever en annan verklighet på vår arbetsplats där vi måste anpassa oss och sätta säkerhet åt sidan pga religiösa skäl.

Jag arbetar på en större förskola i ett mångkulturellt område. Min kollega har en hörselnedsättning men funkar bra om hon kan se ansiktet på den hon pratar med. Särskilt med tanke på att de flesta av våra föräldrar inte har svenska som modersmål så underlättar kommunikationen när hon ser ansiktet/mun/läppar. Vi har människor från olika delar utav världen och olika religiösa inriktningar och det har fungerat bra tills för några månader sedan. Vilket har fått oss att börja diskutera detta på allvar med religionens påverkan på det gemensamma samhällsutrymmet.

Vårt dilemma/problem är att:  Vi har nu en mamma som bär niqab, vilket innebär att hon inte vill visa sitt ansikte om det finns män i närheten. Om vi då är ute på gården vid hämtningar på em. Och om min kollega (hörselnedsättning) är kvar sist på vår avdelning och denna mamma med niqab kommer för att hämta sitt barn så måste vi göra så här. Hon vill gärna ha information om dagen så måste min kollega gå in med henna på avdelningen (hon tar då bort ansiktsslöjan). För ute kan hon inte gör det eftersom det finns risk att en man kan se henne.  Innan dess så har då kollegan lämnat över ansvaret på grannavdelningen för våra barn som då får för många barn att se efter. Inget jätteproblem kan tyckas, men övriga barns säkerhet sätts åt sidan pga religiösa skäl. För detta säkerhetsproblem hade inte uppstått om hon velat ta av sig ansiktsslöjan ute på gården för att få information.

Är det så här samhället ska utvecklas till? Anpassa sig till religiösa påhitt?

Vet du hur många potentiella störningsmoment jag har runtomkring mig hela tiden? Måste folk skjuta nyårsraketer? Jag blir rädd och kränkt era talibaner! Måste de bygga ett hus precis utanför mitt fönster? Sluta tvinga på mig er stadsbild - jag hatar den! Måste folk hångla offentligt? Jag blir obehagad och ni förstör min dag med era apfasoner! ...ska jag fortsätta?

Poängen är att allt det där är det lilla och obetydliga priset man måste betala för att alla ska kunna leva tillsammans i ett demokratiskt samhälle. Du kan fortsätta störa dig på kyrkklockor, eller så kan du inse att du kan göra nada åt det, sluta bry dig och börja leva ett stressfriare liv.
  • Eir
    Dr Nail skrev 2015-01-06 15:36:46 följande:
    Vet du hur många potentiella störningsmoment jag har runtomkring mig hela tiden? Måste folk skjuta nyårsraketer? Jag blir rädd och kränkt era talibaner! Måste de bygga ett hus precis utanför mitt fönster? Sluta tvinga på mig er stadsbild - jag hatar den! Måste folk hångla offentligt? Jag blir obehagad och ni förstör min dag med era apfasoner! ...ska jag fortsätta?

Poängen är att allt det där är det lilla och obetydliga priset man måste betala för att alla ska kunna leva tillsammans i ett demokratiskt samhälle. Du kan fortsätta störa dig på kyrkklockor, eller så kan du inse att du kan göra nada åt det, sluta bry dig och börja leva ett stressfriare liv.
    Jag förstår inte dina paralleller till det jag skrev om. Vad är det du menar?
    Att det är ok att "ditt barn" skadas under tiden pga att det är för lite personal då en gått in för att  kunna kommunicera med en religiös person?
Svar på tråden Religiösa påhitt - otidsenligt och omodernt.