Inlägg från: Pettersson |Visa alla inlägg
  • Pettersson

2 faser i 3-ledare?

D är vanligt att koppla in 400v element på d viset har ja sett i många hus. D är du som måste kolla spänningen i kabeln innan du sätter upp ett vägguttag.

• Pettersson

Lagligt å lagligt ? Om du drar fas i en blå kabel å är en seriös elpulare så märker du den blåa kabeln med en svart krympslang över så att man inte ser de blåa då e d helt ok.

• Pettersson

Värst va petig du e me färgerna då då. De står ingen stans i Sveriges lagbok om kabelfärger så du kan koppla hursomhelst utan att polisen låser in dej. Men däremot så finns d riktlinjer för elpulare vilka färger man sätter vart. Om du då har en blå kabel med ström i så tar du fram spritpennan å markerar den svart. D e inte olagligt å polisen kommer inte att låsa in dej.

• Pettersson

Du kan använda gul/grön att dra spänning i OM du markerar den med en svart krympslang eller målar den svart me spritpennan. Men du måste jorda elementet endå med en riktig jordkabel.

• Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 15:37:40 följande:
    OK, men den jorden kan då lika gärna i princip gå via en jordskena (även om det känns otänkbart angående element) och måste inte gå via samma kabel som strömmen då.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
    Jaa, de viktiga e att elementet ÄR jordat.
  • Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 16:13:27 följande:
    Men måste alla trefasgrejer vara jordade av princip tro?
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
    Alla elektriska prylar som e gjord av metall ska vara jordade av säkerhetsskäl inte av principskäl.
  • Pettersson
    DickRex skrev 2015-01-05 16:13:27 följande:
    Men måste alla trefasgrejer vara jordade av princip tro?
    Nej. Ingen trefas grej behöver vara jordad av principskäl.
Svar på tråden 2 faser i 3-ledare?