Junibebisar del 3
JCA - fy vad jobbigt att vara så sjuk. Hoppas att du känner dig bättre snart.
JCA - fy vad jobbigt att vara så sjuk. Hoppas att du känner dig bättre snart.
Jag nattammar också fortfarande, och har nog inga planer på att sluta. Den senaste veckan har Filippa plötsligt börjat äta mycket mer mat, jag hoppas verkligen att det håller i sig den här gången. Har nästan inte ammat någonting på dagarna. Skulle vara så himla skönt om det höll i sig. Tycker det har varit så himla skönt att slippa amma lite dagtid.
Filippa har nyss lärt sig att krypa, så nu är det upptäcktsfärd som gäller. Det gäller att hålla koll på henne. Och hon har börjat resa sig upp med hjälp av möbler med, igår ramlade hon och slog i huvudet tre gånger. Men två av dem var på kvällen när hon var trött och inte så försiktig som hon är i vanliga fall.
Jessi74 - hoppas det går bra att sluta nattamma. Det är verkligen urjobbigt när man måste amma ofta. Jag tycker det går bra nu när Filippa bara vaknar en eller två gånger per natt, men vaknar hon tre eller mer känner jag mig urtrött efteråt.
JCA - usch, stackars Erik. Tur att han var så duktig och skrek ivarjefall, så han slapp ligga i det. Hoppas verkligen att stanken försvinner i tvätten.
Vi var på 9 månaderskoll igår. Hon vägde 8600 gram och var 74 cm lång. Hon har inte gått upp så mycket de senaste månaderna.
Någon som vet hur fort fötterna växer på bebisar? Hur länge kan de ha samma skor, är det ett par månader, ett halv år??
Jag har trott att Filippa är mammig, men det är kanske mer att hon inte tycker om att vara nära främlingar. Hemma kryper hon runt och fixar och verkar inte ha något behov att vara nära mig. Fast precis som Blenda blir hon arg om jag sätter ner henne och går iväg. Och hon vill inte vara för nära, önskar att man kunde ha henne i knät och gosa. Men det går knappt, hon försöker ta sig iväg och verkar alltid behöva pilla med något, ibland går det om hon tex får sitta och pilla och äta på fjärrkontrollen.
bea85 - Filippa vägde 8600 g i måndags. Hon blir nio månader nästa vecka.
Mandy: tror också att jag uppskatter amning nu för att Filippa är någorlunda still när hon ammas. Hon ska hålla på att pilla med något jämt, men när hon ammas får man ju ha henne nära ivarjefall.
Har också gått ner det jag gick upp. Och det är som om det är extrahud på magen.
vildabebin - jag känner igen mig så i vad du skriver. Filippa har ockå varit väldigt krävande, och jag har kännt att jag orkar inte länge till, och hoppats på att det ska gå över. Ibland blir jag så trött att jag vet inte vart jag ska ta vägen, och jag har upptäckt att jag har ett tålamod som är mycket större än jag någonsin trott, men det räcker ju inte alltid. Ibland kan hon ha bra dagar, hon är inte alltid gnällig, men tyvärr allt för ofta. Förra veckan fick maken stanna hemma från jobbet för att jag inte orka. Det är första gången, men jag kände på morgonen att jag orka bara inte ta hand om Filippa. Fick tillbaks min mens den dan med, och blödde som bara den så jag kände mig extra svag.
Missisola - jösses vilken söt bild. Jag är i stort behov av lite styling. Filippa är inget bra på att styla, hon bara drar i mitt hår...
Bonanza - Vilken jättefin brudklänning!!!
kajsa835 - Filippa har inte heller ätit vidare mycket. Men för två veckor började hon helt plötsligt äta mycket bättre. För två veckor sedan var vi impade om hon åt en halv liten burk. Nu kan hon smälla i sig 3/4 stor burk. För oss vände det snabbt. Jag blir fortfarande förvånad varje gång Filippa äter mat och hon gapar efter nästa sked. Malkolm kommer säkert också vilja äta mer mat snart, även fast det kanske inte känns så. Jag tror inte du ger honom för lite, han vill säkert inte ha mer nu.
Vad många sjuklingar det verkar vara, det låter så jobbigt. Filippa har än så länge bara haft feber en gång, och usch vad hjälplös jag kände mig, det var verkligen jättehemskt. Hoppas att alla kryar på sig fort.
Filippa sätter sig också från liggandes genom att först hasa sig upp i krypställning och sen liksom vända sig så att hon sätter sig på rumpan och så skjuter hon sig upp med armarna till sittandes. Tycker det var så skoj när hon lärde sig det, jag är nog fortfarande lite impad över hur smidigt det ser ut när hon gör det.
Filippa säger inte mycket än. Dadadadada och gagaga, babababa, heeeiiiii, är nog det hon säger. Inga ord än.