• Petre

Junibebisar del 3

Kvällen och natten gick bra. Men det är inte klokt vad kort en kvart är! Hann knappt sätta mig till rätta innan det var dags att hoppa upp och buffa på henne igen..

Agnes har sex tänder. Hon fick allihop före jul så jag trodde absolut hon skulle fått flera vid det här laget. Men någon mer syns inte till.
    Vad gäller tänder är allt normalt än så länge, inga eller många spelar ingen roll! Och båda är ju supergulligt!!

Nu har Agens börjat busa och skoja på allvar och det tycker vi är så himla kul. Vad gillar era barn?

Något mer intresse för att gå visar hon inte. Förrut ville hon gärna gå och hålla handen, men det har hon helt tröttnat på, så det lär väl drlja innan hon går. Inte för att det är någon brådska. Hon får gärna vänta tills det blir sommar.

• Petre

Kajsa835 - kanske fick vi väcka varje kvart eftersom Agnes kräktes också? Eftersom kräkning är ett av symtomen på hjärnskakning alltså. Om hon skulle kräkts flera gånger skulle vi åka in, sa de. Kräktes Malkolm också?

• Petre

Mandy - jo, de brukar tydligen kräkas inom några timmar om de får hjärnskakning. Det var därför vi blev oroliga. Innan hon kräktes var jag inte orolig alls. Men det står på vårdguidens hemsida att man alltid ska ringa dem för rådgivning om barnet slår huvudet hårt. Fast om de bara tippar när de sitter är det ju ingen fara!
    Agnes har trillat från en högre höjd en gång också och då fick vi åka in och kolla direkt, trots att hon inte kräktes eller verkade konstig. Ingen fara då heller. Phu.
    Nu hoppas jag verkligen hon slipper slå huvudet mer!

• Petre

Agnes är också väldigt intresserad av toaletten. Och det var Vidar också när han var i hennes ålder. Agnes har iaf inte börjat öppna den själv ännu, så det räcker att lägga locket på
    Det finns lås som man kan sätta på, men det vi köpte när Vidde var liten gick sönder på en gång. Kanske bättre om man köper två och sätter ett på var sida..

• Petre

Vi har också varit på 10-månaders koll idag. Agnes väger 9660 och är 73 cm lång. Rund och go Inte alls lik brorsan som var lång och spinkig som bebis.
    De kollade pincettgrepp, om hon tog emot och slog ihop två klossar, hjärta, lungor, höftleder och underliv. Och så ställde de lite allmäna frågor om hennes utveckling.
    Bla om hon förstod några ord. Det kan jag inte med säkerhet säga om hon gör.. Hur är det med era barn?
    I övrigt var allt som det skulle.'

• Petre

Agnes är vår nr 2

Hon vinkar också hej vilt. Och klappar händerna, både när hon är glad och uttråkad.

Nu hon lärt sig vart lampan också. Var ju tvungen att öva lite efter 10-månaders kollen.. Det är väl inte konstigt att alla barn inte kan peka på lampan? Hur ofta pratar man egentligen om lampor?! Varför frågar dom om just det på bvc?

• Petre

Bonanza - jag tycker inte det spelar så stor roll om dagiset är stort. Jag tycker nog snarare det är positivt. Huvudsaken är att barngrupperna inte är för stora.

JCA - Agnes dricker inte välling, men om hon gjort det hade jag väntat med 1-års. Hon blir dålig i magen av för mycket mild fullkornsgröt, som är från 8 månader. Vi måste blanda 50/50 med fruktgröt. Du märker nog på Eriks mage om han är redo för 1-årsvällingen...

• Petre

Agnes sover mellan 19.00 och ca 7 på morgonen. Fast ibland vaknar hon och är törstig och får lite vatten.
    Mitt tips är att sluta med nattmat. Våra barn har fortsatt att vakna på natten så länge de fått mat då. När jag bytt ut amningarna mot vatten har de börjat sova. Alltså var de inte hungriga utan vaknade bara av vana. Det är förståss olika från barn till barn, men de flesta i denna ålder klarar sig bra utan nattmål.
    Agnes sover en eller två gånger på dagen, sammanlagt 2-3 timmar.

• Petre

Agnes har napp. Hon tappar den oftast när hon väl sover, men gillar att somna med den. Har inga planer på att sluta med nappen än. Storebror Vidar sluatde utan problem på 3-årsdagen.

• Petre

THAN - hur kunde bvc-tanten SE att din kille skulle skrika och skrika i flera timmar?
    Hur som helst är det nog en bra idé att vänta på killens semester. Så gjorde vi när jag skulle sluta amma Vidar och det gick på ett par nätter.

• Petre

Vi lägger lilla Agnes först så att storebror Vidar och vi får en liten stund för oss själva. Vi brukar spela spel en stund. Sen när Agens väl somnat är hon inte särskilt lättväckt (även om brorsan som är 4-årstrotsig verkligen försöker väcka henne ibland), så det funkar bra.

• Petre

Agnes har 8 tänder. Och nu har hon börjat stå myvket mer själv. Hon både ställer sig upp och sätter sig ner själv. Duktig! Men det är nog ett tag kvar innan hon går, om jag ska gissa.

• Petre

Isabella 3 juni -05
    Agnes 4 juni -05
    Widar 6 juni -05
    Erik 10 juni -05
    Nino 11 juni -05
    Jonathan 12 juni-05
    Jasmine 13 Juni-05
    Anton 13 Juni- 05
    Reuben 13 juni -05
    Noah 14 juni -05
    Loke 15 juni-05
    Moa 16 Juni-05
    Gabriel 18 juni-05
    Elvira 19 juni-05
    Ebba 20 juni-05
    Alarik 21 juni-05
    Blenda 27 juni-05

• Petre

Agnes har fått sina första kindtänder! Två stycken har brutit igenom utan att jag ens märkt det. Hon har haft lite svårt att sova, men jag hade inte en tanke på att det kunde vara fler tänder på gång. Så nu har hon 10 tänder! Och två till ser ut att vara på gång - det är helt svullet och blått runt dem. Jag hinner inte riktigt med..

• Petre

Jag tar också ut den mesta föräldraledigheten. Hade gärna delat med mig lite men min sambo startade eget företag förra våren och kan inte (vill inte heller skulle jag tro..) vara borta så mycket just nu. Han sparar sina dagar till våren 2008 då vi planerar en långresa. Vi får väl se hur det blir med den..

Agnes har lärt sig att bygga ett torn av klossar, igår klarade hon fyra men oftast inte mer än tre. Och hon är sååå stolt. Hon bygger - tittat upp och skrattar och klappar händerna efter varje kloss åt sin egen bedrift. Väldigt gulligt!
    Och så har hon börjat uppskatta böcker. Förut satt hon mest och slet i dem när man försökte läsa, men nu tycker hon det är toppen. Kul

• Petre

Vi ger också mest burkmat till Agnes. Det är framför allt för att hon äter middag och lunch på andra tider än resten av familjen. Och så gillar hon inte min hemlagade barnmat Men hon brukar smaka lite på vår mat bara för sällskaps skull.

Ang viktuppgång andra graviditeten så gick jag upp minst lika mycket... Slutade väga mig efter 17 kg båda gångerna... Men det gick mycket snabbare att bli av med kilona andra gången. Kanske för att det är fullt upp med större barn i huset också.

• Petre

Igår fick vi äntligen antagingsbeskedet från dagis! Hon får börja i oktober. Och jag börjar jobba 1a november. Skönt att ha det klart.

• Petre

Agnes har tagit sina tre första steg idag! Oj vad stolt hon var, och vi med

Svar på tråden Junibebisar del 3