• Töjan

    Diskmaskinen

    Efter att jag för några år sedan skar mig i handen när jag tömde diskmaskinen så envisas jag med att sätta de vassa fruktknivarna & andra små vassa knivar med spetsen neråt. Stora vassa knivar lägger jag ner på översta hyllan bland glasen. Nu vet jag att det inte är bra att diska vassa knivar i maskinen & det är inte det som det handlar om.

    Min sambo blir riktigt upprörd för att jag sätter den vassa spetsen ner för det fördärvar ju bestickskorgen säger han, vilket det ju också gör med tiden. Men jag är rädd om mina & våra barns händer & handleder & anser inte att bestickskorgen är värd mer än vår säkerhet...

    Hur gör ni, vilket är vanligast, spetsen ner eller spetsen upp?

    Igår blev det liv igen så då tog sambon hela bestickskorgen & häver ut besticken i diskhon, tar sen bestickskorgen & menar på att jag inte får använda den om jag inte sätter knivarna så som han säger... Detta har pågått i flera år & jag är så trött på det :(

  • Svar på tråden Diskmaskinen
  • Töjan

    Vissa knivar diskar jag alltid för hand, de med trähandtag för att träet inte ska fördärvas. Men det är ju inte bara jag som fyller diskmaskinen & sambon skulle inte få för sig att ställa sig & diska för hand då han kör ALLT i diskmaskinen & han sätter ju då knivarna uppåt för det har han bestämt, så varje gång han fyllt diskmaskinen så får man vara extra försiktig när man tömmer den... Om jag som igår fyller diskmaskinen & han ser att jag satt dom med spetsen ner eller om han ser när han tömmer den så blir han förbannad. Jag fattar inte att man kan bli förbannad för en sån struntsak som har med säkerhet att göra?!

  • Töjan

    Det va ett förslag igår som jag kom med att vi diskar dom förhand, men då kom han tillbaka med diskkorgen & satte den i diskmaskinen & i med knivarna med den vassa änden uppåt. SUCK
    Nu har jag beställt en ny bestickskorg som jag betalar med egna pengar som jag får göra som jag vill med &sätter han knivarna upp så får han själv tömma diskmaskinen.
    Bestickskorgen kostade inte mer än vad ett akutbesök hos doktorn gör & det tycker jag det är värt, vår gemensamma bestickskorg kan han ju ta med sig ner i källaren & gömma som han tänkte igår, där kan den stå & få vara hel tills diskmaskinen dör....

  • Töjan

    Tror jag börjar gråta snart, fått den nya bestickskorgen & bytte ut den mot den andre & sa att han kunde ta ner den gamle till källaren så den får va hel som han ju vill. Sa också att i MIN nya bestickskorg så sätter man spetsen neråt eller diskar knivarna för hand FÖR ATT VI ÄR RÄDDA OM VARANDRA & sen hoppade jag i badet. När jag nu kom upp från badet så har han tagit väck min & satt dit den gamle med vassa spetsar upp... Hur F_N kan en bestickskorg vara viktigare än våra händer & handleder, tänk om våra halvstora barn ska ha nått i diskmaskinen & skär sig illa?!?!?! Fattar inte vad det är att bråka om....

  • Töjan
    StevenDiese skrev 2015-01-10 20:02:35 följande:

    OBS! 2 ljudklipp. Ett lite längre ner med "mamman".


    Står tyvärr -Sidan eller ljudet hittades inte
  • Töjan
    Petronella71 skrev 2015-01-10 20:45:34 följande:
    Står tyvärr -Sidan eller ljudet hittades inte
    Vad heter artiklen så kan jag söka på deras sida?
  • Töjan
    StevenDiese skrev 2015-01-10 20:49:58 följande:

    Va tusan?! Den funkar för mig.

    Den heter: Blev spetsad - i diskmaskinen


    Jag sökte på mamman & hittade det :)
  • Töjan
    sportpappa skrev 2015-01-10 22:29:19 följande:

    Ni har ju båda fel och frågan är en icke-fråga eftersom knivar ska diskas för hand och torkas direkt. De behåller skärpan, rostar inte, har inte sönder något i diskmaskinen, riskerar inte att skada någon vid tömning av diskmaskinen eller orsakar tvister huruvida spetsen ska vara nedåt eller uppåt.

    Eftersom ni inte kommer överens så får ni helt enkelt sluta diska knivarna i diskmaskinen. Då är båda missnöjda. Knivarna blir däremot väldigt glada för deras livslängd blir längre.


    Jag vet om att man inte ska diska knivar i maskinen, det skrev jag i första inlägget. Jag har föreslagit för sambon att vi ska diska dom förhand men han envisas ändå att diska dom i madkinen med spetsen upp å det gpr jag inte med på pga säkerheten.
  • Töjan
    Lumsen skrev 2015-01-08 15:06:16 följande:

    Men låt sambon sköta disken, så blir ju allt rätt och bra.

    Säg att du skiter i att diska, när du gör det så dåligt.

    Klokt att vända spetsarna nedåt, tycker vi också


    Hade ju vatt enkelt att låta sambon sköta disken men det hjälper ju inte om barnen vill ha nått i den å då kanske skär sig......
  • Töjan
    Smarthuvud skrev 2015-01-11 10:46:45 följande:

    Din man verkar ju inte vara den lättaste att prata med, så prata med barnen och säg åt dem att ge fan i diskmaskinen. Sedan kan din sambo sköta disken bäst han vill.

    Jag skulle bli minst sagt bekymrad om mitt och barnets välbefinnande var sekundärt, och en jävla korgs välbefinnande var primärt.

    Säg att han gärna får ha rätt, och sätta knivarna hur han vill, men då får han tömma den också.

    Hade min sambo gjort så, så hade jag först undrat vad som var fel hos henne. Sedan hade jag vid lämpligt tillfälle tagit hennes kudde och pressat över bestickskorgen, tills knivspetsarna gått genom. "Se där! Jag kan också vara galen!"


    Nää, han är inte lätt att prata med -SUCK- & jag har också undrat många ggr vad det är för fel på honom för han har/gör aldrig fel. Inte ens om man har bevis på att han gjort fel :( .......han är en så kallad professor över professorerna ;)
  • Töjan

    Skickade honom länkar på artiklar om folk som skadat sig/dött av att ramla över knivar som stått med spetsen upp i diskmaskiner. Jag sa inget till honom & vet igentligen inte om han öppnat mailet men jag tror nästan det för nu i 2 dagar har han ställt knivarna med spetsen ner, första gången på 20 år som han låter mig "vinna" en fajt & jag hoppas att det inte bara varar några dagar.

Svar på tråden Diskmaskinen