• BlackFlyingBird

Fartsyndare - hur tänker ni?

Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?

Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.

"110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!

Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?

Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.

Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.

Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."

• Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?
  • Aikido

Trams. Utbildat folk med bra bakgrundsinfo pytsan heller. I många städer är det en veritabel djungel av hastighetsbegränsningar. De gamla fartgränserna dög inte. Det var tvunget att byta ut gamla 50 till 30, 40 och 60 ofta med godtycklig placering. Bybor som vill få sänkt hastighet på större vägar som går nära deras hus nekas.
    Brukar hålla mig strax under gränsen för då lappen ryker om sikt, väglag m.m. tillåter.

• Gert

Religösa människor skiter i lagar för om de hamnar i en trafikolycka är det guds vilja.

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Lena

Det finns annan vårdslös körning som är värre en högre hastighet på bra vägar med bra sikt. Det är osäkra omkörningar, korta avstånd, tvära inbromsningar osv.

• Tow2Mater
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-05 20:40:34 följande:

Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv.

Vad tycker du om dem som kör 10-15 km/h under begränsningen då, för att spara t ex bensin och miljö? Ar du en av dem också? Isåfall är du en fara fast du kör "lagligt".
  • Lena

Jag kan tänka mig att köra 10% för fort men har heller inget problem att köra 10% långsammare för att slippa en omkörning.

• Demmpa

TS! Pyttsan att det är utbildar folk som sätter gränserna.

Jag känner till flera sträckor där bl.a. polisen vill ha lägre hastighet pga trafiksituationen.

På ett ställe har det varit en allvarlig dödsolycka med bla en linjebuss inblandad. Detta exempel gäller en korsning, där ovan nämnda olycka ägde rum: ortsborna, kommunen (politikerna) och polisen vill i första hand att Trafikverket bygger om korsningen (fyra-fem olika förslag har lagts fram), Trafikverket säger nej, kanske om fem-tio år så finns det kanske pengar. I andra hand vill ortsborna, kommunen (politikerna) och polisen ha sänkt hastighet (det har lämnats tre olika förslag, det finns två vältrafikerade korsningar med ca 1 km mellanrum, (idag 100km/h innan och efter, 70 genom och 90 mellan), Trafikverket har sagt blankt NEJ till allt!

Har ett annat exempel, nämligen Ölandsbron.

Från början var det ett körfält åt vardera hållet med breda vägrenar, då var det 90 som gällde. Efter otaliga somrar med enorma köer målade dåvarande Vägverket om linjerna så att det blev små vägrenar ett huvudkörfält åt vardera hållet och ett gemensamt omkörningsfält kommer inte ihåg om det blev 70 då. På 90-talet blev det två-plus-två-väg utan vajer, då blev det 70 km/h. Polisen, alla tre kommunerna och många jobbpendlare ville att det skulle införas variabel hastighet på bron med 90 km/h som bashastighet, dåvarande vägverket sade blankt NEJ! Efter ca fem år så "kom" någon person på vägverket att dom kanske ska prova med variabel hastighet på bron. Det har nu varit variabel hastighet länge.

Både vägverket och Trafikverket har satt/planterat och fortfarande sätter/planterar stenar, träd, konstverk, mm precis intill stora vägar där hastigheten är skyltad till 110 km/h

Så TS! Är dessa bägge exemplen som är tagna ur verkligheten bevis på att det är professionella personer som sätter hastighetsgränser?

• Mentat

En sak som gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande är människor som har en så blind auktoritetstro att de totalt slutar med att tänka själva eller anpassa sig till olika situationer. Jag fruktar att de inte har fantasi nog att föreställa sig olika situationer som kan uppträda på vägen.

På exakt samma väg kan en lämplig hastighet vara allt från 30 till 120 beroende på vägförhållanden, sikt och trafik och som förare måste man givetvis anpassa sig efter förhållandena.

Sedan vore det ju intressant att veta om TS kalibrerar sin hastighetsmätare ofta, t.ex. i takt med att däcken slits? Eller TS har kanske inte haft fantasi nog att tänka på sådant heller?

• Mandel

Jag anpassar min hastighet till rådande omständigheter.

Jag läser av väglaget, temperaturen, vädret, trafiktätheten, vägens sträckning, folkmängden, bebyggelsen, risk för djur osv.
    Sedan kör jag den hastighet som passar sig vid just det körtillfället och helt ärligt så struntar jag i princip fullkomligt i vad det står på skyltarna.

Detta innebär alltså att jag en gång kan köra i 50km/h och nästa gång 100km/h på samma vägsträcka där det står 80km/h på skyltarna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BlackFlyingBird

Det mest intressanta med alla som tycker jag har "fel" återstår: Vad betyder hastighetsbegränsning för er? Tog ni inte körkort eller vet ni inte vad lagstiftningen är till för? Tror ni att det är en slags "det här kan du utgå ifrån som en guide-line, men välj själv efter behov"?

Tar ni alla lagar lika oseriöst?

• ITpappan

Trams. Min fråga är istället:

Hur tänker de vägsniglar som kör 5-20km/h UNDER rådande hastighet, på ok väglag?

Det är de som är de riktigt farliga!

/ Audi A4 Quattro 177hk

Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?