• EnAnonumius

Fartsyndare - hur tänker ni?

BlackFlyingBird skrev 2015-01-05 20:40:34 följande:
    Läste nyss en tråd vad gäller vilken hastighet man håller på en viss hastighetsbegränsad väg. Blev chockad över folks svar, där de flesta menade att de ligger på mellan 10-20km/h fortare än vad som är tillåtet på sträckan. Det gör mig både rädd, riktigt förbannad och undrande. Hur tänker ni, fartsyndare?

Kopierar in det jag skrev i den tråd jag var inne på, för att ni ska förstå hur jag ser på det.

"110, självklart. Eller 90. Eller 80. Eller 120. Beror ju på vad skyltarna säger. Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna. De vet var olyckorna sker och i vilka hastigheter det förekommer. De finns där för vår säkerhet!

Sorglig tråd det här, faktiskt. Känner någon av er till vad hastighetsbegränsning är? Ingen som tagit körkort?

Problemet med er fartsyndare är att jag som kör lagligt blir en fara, både för andra och för mig själv. Om jag gör en omkörning med fri sikt bakåt på en 120väg så kan jag ändå råka illa ut om ni kommer rullandes i 140-150 km/h och ska pressa er förbi mig.

Jag skulle vilja ställa er en fråga: Har ni för mycket i lön eller är ni helt enkelt beredda att riskerna både era, era eventuella barns och övrigas liv för att köra fortare? Vad är värdet av vinsten i tid den dagen då ni förolyckar era barn? Eller blir så illa skadade att ni förlamas? Eller blir vållande till annans svåra skador eller död? Antingen så är det ju helt enkelt för låga böter i relation till er inkomst, eller så är det väl helt enkelt inte värt att vara rädd om livet. Vart är Polisen när ni är på motorvägen? Så som ni svarar i den här tråden skulle vi ju behöva 10 poliskårer till för att täcka enbart brotten av fartsyndarna! Återigen, för att rädda liv och bevara en så säker trafik som man kan ha.

Ta ert ansvar eller ställ bilen, seriöst."
    "Jag kör ALDRIG över gränsen. Det är utbildat folk med bra bakgrundsinfo som sätter gränserna."

Verkligen.. Har du en hastighetsmätare som är uppkopplad på GPS, och har en programmerbar farthållare eller?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-08 18:59:38 följande:

Haha, återkommer helt enkelt till det jag sagt tidigare, ni följer alltså inte svensk lag. Hastighetsskyltarna  visar den HÖGST tillåtna hastigheten, ITpappan, kolla upp fakta igen ;) Ligger man således 5km/h för "sakta" så är det bara bra. Men det förstår inte folk. Och definitivt inte när folk som ni ligger 20 km/h för fort (olagligt).
    Sorgliga ni är, hela högen :)

Ja det står högst tillåtna hastighet i lagen. Det är ingen som sagt något. Och man skall hålla hastigheten det är rätt och riktigt.

Dock så köper jag aldrig att någon är så jäkla liten skenhelig primadonna (ja jag kallar även männen detta) som hävdar att de "aldrig kört för fort" eller som du sitter och hävdar "Jag har ALDRIG kört för fort". Har man det behovet att betona det på det sättet, som du har, så skulle ju jag säga att det det är något som inte står rätt till, egentligen.

• EnAnonumius
    ITpappan skrev 2015-01-10 08:44:44 följande:

Ja, det är ju faktiskt så att det är olagligt att köra alltför långsamt.

Polisen har bötfällt för det. Själv tycker jag inte att det är mer än rimligt att bli av med körkortet om man kör mer än 30km/h UNDER rådande hastighet (vid normalt väglag).

Nej..
    Du har inget stöd i lagen att det är olagligt att köra för långsamt.
    Dock på motorvägar har de en rekommenderad lägsta hastighet. Rekommendation.

Du får till och med köra 30 på motorväg om det finns lagliga skäl till det och då rekommenderas det att man sätter på hazarden och lägger sig i vägrenen för att ta sig till närmsta avfart så klart.

Men ligger du kvar mitt i banan med hazarden och kör 30km utan lagligt gitliga skäl så åker du dit på "vårdslöshet i trafiken".

Det som är olagligt (oavsett hastighet) är att hindra medtrafikanter att köra säkert och lagligt, vilket kan ske med dessa som gärna ligger 10-30 plus eller 10-30 minus gällande hastighet.

Många förväxlar "sniglar" med "körsättet", bara för att det är hyfsat vanligt att dessa "sniglar" samtidigt ligger och hindra övrig trafik så det skapar vårdslöshet i trafiken. 
    Dock så har dem som ligger gärna 10-30plus över också en form av vårdslöshet  i trafiken.
    Många som gärna ligger och kör för fort tar dumma och onödiga risker  bara för att de gärna tycker att andra trafikanter (som kör lagligt) "är bromsklossar i trafiken", fast de ligger och kör i "Max tillåtna hastighet".

• EnAnonumius
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-10 20:17:01 följande:
    Känner du till uttrycket att man inte förstår något förrän man råkat ut för det? "För det kan ju aldrig hända just mig, det händer ju bara alla andra". Där kommer jag in och min "lilla skenheliga primadona", såkallad. En allvarlig olycka inträffade på den väg som jag kör dagligen till och från jobbet nyligen. Just det är en landsväg med 100 km/h. Bilen, som såg ut som något man plockat på skroten, skvallrade lite om vad som kan ha hänt föraren och andra trafikanter inblandade.
    Med vilken rätt har du utan fakta att sitta och ta för givet att när du kom fram , och ALDRIG sett bilarna köra, när du körde för bi en olyckaplats  att de "måste ha kört för fort".
    Du verkar ju knappast begripa att dagens bilar är i bara i c;a 0,7-0,8 mm tjock aluminiumplåt och har otroligt många deformationer.
    Så även en smäll i 30km i timmen kan göra att man får skicka en bil till skroten efter en olycka, och föraren får ta ambulans till sjukhuset..
    Så nej bara för att bilen fick skickas till skroten så betyder det knappast att han "kört för fort" eller att du kan "dra slutsatsen" av att det är så bara för att det var en 100väg och bilen efter smällen var skrotfärdig. Han kan mycket väl ha kört i 80km innan han smällde. 

Så din lilla anekdot går inte hem som "förklaring".  Den går möjligen hem som förklaraing som bevis på att du inte begriper hur "modern bilar" är byggda och vilka säkerhetskrav det ställs på dagens bilar.

Så även du som är såå duuuuktiiig så på att planera och "aaaldriig kör för fort", kan behöva skicka din bil på skroten, om du råkar ut för en olycka, fast du kör i laglig hastighet eller lägre. 

Så du får försöka med något vettigare och mer logisk förklaring.
  • EnAnonumius
    Mentat skrev 2015-01-11 18:25:05 följande:
    Jag gillar att köra på Autobahn. Inte för att det nödvändigtvis går så fasansfullt fort, jag brukar väl inte hålla mer än ca 130, men för att jag upplever att tyskarna är SÅ mycket bättre än svenskarna på att titta i backspegeln och att använda körriktningsvisaren vid filbyte,
    Detta skulle ju Svenskarna lära sig.
    Har själv sett att det är vanligaste orsaken till olyckor, utebliven blinkning, än hastigheten i sig.

Alternativt den som jag råkade utför när jag låg och körde i "Allén", en trefilig väg, i Göteborg.
    Jag låg i mittfilen och skötte mitt, och det var tät trafik i mitt- och vänsterfil, var det mycket långsam hastighet... 
    Högerfilen var stillastånde av någon anledning fast det var grönt.
    Utan förvarning så svänger en bil ut framför mig, från högerfilen och föraren tittar åt höger i stället för vänster, och blinkar med blinkern i samma sekund som han svänger.
    Tack och lov för att bromsarna var ordentlig genomgångna, och hade fräscha bromsklossar.
  • EnAnonumius
    BlackFlyingBird skrev 2015-01-11 11:26:07 följande:
    Poängen med det, vännen, var att det var på grund av farten. Annars hade jag förmodligen skrivit något i stil med att "det självklart kan vara andra förhållanden som ledde till olyckan".
    Poängen är att DU sitter och vägrar att svara på frågan "hur vet du detta?" när du fan inte var där i olyckögonblicket och bevittnade. Och kommer med den dummdryg attityd mot mig bara för att man inte "tar saker" för givet som du väljer att göra.

Du själv sitter ju och säger:
    Jag citera dina egna ord inlägg #40:
    "Bilen, som såg ut som något man plockat på skroten, skvallrade lite om vad som kan ha hänt föraren och andra trafikanter inblandade."

Du sitter och tar för givet.

Lägg ned din dumdryga attityd och svara på frågan. Hur kan du veta detta när du aldrig var och bevittnade olyckan i sig?

Bilen var skrot säger inget alls, då en bil kan bli skrot även i lägre hastigheter om man krockar. Svåra olyckor (men bilar som blir skrot) kan hända i lägre hastigheter. Så hastigheten på vägen säger inte heller ett skit.
  • EnAnonumius
    Butterscotch skrev 2015-01-12 11:22:24 följande:
    Jag håller med om att tyskarna är bättre på att köra bil. Och så fattar de att man slår på varningsblinkers när man plötsligt hamnar i kö/trafikstopp, så att de som kommer i snabb fart bakom hinner reagera och stanna i tid. I Sverige ser jag i princip aldrig det (men jag försöker introducera beteendet genom att själv göra så).
    Mentat skrev 2015-01-12 12:11:38 följande:
    Ja, jag gör också likadant. Jag tror (hoppas?) att det börjar sprida sig men det är riktigt att det är en utmärkt idé som är hämtad från Tyskland - såvitt jag vet, såvida inte de fått idén någon annanstans ifrån.

Det där skulle verkligen bli en del av den svenska körkortsutbildningen. Snacka vettigt.  

Kanske är dags att använda Tyskarna som föredöme för trafikvett och-beteende.
    Med tanke på hur många andra (inte bara ni två) verkligen berömmer tyskarnas och deras trafikbeteende.

Svar på tråden Fartsyndare - hur tänker ni?