Inlägg från: minerva123 |Visa alla inlägg
  • minerva123

Syskon på bb!?

Då är BF någongång i februari. Tyvärr brukar många BB-avd vara stängda för syskon just under den perioden pga RSV. Så även om syskon vanligtvis kan få följa med så är det inte osannolikt att det blir stopp ändå pga årstiden. Jag är själv i v 33 med syskon på snart 2 år och vi kommer att lösa det så att pappan sover hemma med storebror och min syster sover med mig på BB (jag kommer att snittas så det är ju lättare att planera). Sett till en livstid så är 1-2 nätter ingenting.

• minerva123
    Mickaelaalkesjo skrev 2015-01-06 12:33:40 följande:

Det står på hemsidan att syskon är de enda som får komma in på avdelningen, står ingenting om att det är stängt för dem under en period.

Tyvärr är det ingenting någon kan veta på förhand. Det beror helt på hur aggressiv RS-säsongen blir. När vi låg på BB med ettan (också i februari) gick det bra med besök och syskon till en början, men pga RSV stängdes avdelningen för alla besök inklusive syskon från en dag till en annan. Det är ju en medicinsk bedömningsfråga ansvarig läkare gör och syftet är ju bara gott (dvs att skydda alla ömtåliga nyfödingar).
  • minerva123
    Alexi skrev 2015-01-07 10:56:49 följande:

Problemet är ju att du aldrig är garanterad plats på en viss förlossning. Så ni bör ju ha enplan som håller oavsett, annars blir det ju enormt stressande.

Ja, tyvärr är det ju så. Ingen kan någonsin garantera en en plats på en viss förlossning och ingen kommer någonsin att kunna garantera att syskonet kommer att få vara med. Patienthotellet på Danderyds sjukhus kan ju ta emot syskon oavsett RS-epidemier (det är ju som vilket hotell som helst, men ligger på sjukhusområdet), men det förutsätter ju en helt okomplicerad förlossning och att både mor och nyfödd mår bra. Och en sådan förlossning kan man inte heller bli garanterd, tyvärr. Som omföderska kan man också höra om det går att få en snabb utskrivning (tidigast 6-8 timmar efter förlossningen är det visst?), men det förutsätter ju också att allt gått okomplicerat till och att mor och barn mår bra.
Svar på tråden Syskon på bb!?