vid vilken ålder är man en tant/gubbe??????
hur länge tycker ni man säger tjej/kille???? vid vilken ålder är man en tant/gubbe???
bara lite nyfiken på era åsikter
hur länge tycker ni man säger tjej/kille???? vid vilken ålder är man en tant/gubbe???
bara lite nyfiken på era åsikter
Tjej/kille - upp till 30-35 kanske
Man/kvinna - 35-60
Tant/gubbe - 60+
typ.........................
Jag tycker nog att tant/gubbe är ett beteende mer än en ålder.
Jag tycker som nerina, det har egentligen inte med ålder att göra utan helt enkelt beteende och evt. klädsel...
När jag var i tonåren tyckte jag att tjej var man max i tonåren. Men åren går och jag och kompisarna har fortsatt att använda samma ord om oss själva. Märker att både yngre och äldre gör likadant. För tio år sedan drog jag på munnen åt femtioåriga "tjejer" men nu känns det inte lika konstigt faktiskt.
Orden "man" och "kvinna" går inte heller att använda riktigt likadant. De flestas språkkänsla reagerar mot att tala om "kvinnan därborta"; för egen del tycker jag till och med numera urmodiga "damen därborta" låter bättre.
Tant, ja när det gäller barn tycker jag att alla något så när vuxna är tanter och farbröder. För mig som vuxen... det beror mer på stilen än på åldern tror jag. "Gubbe" och "gumma" använder jag väldigt sällan om enskilda personer.
Om någon säger att man är tant när man är 40 år och 7 månader, så skall den få med mig att göra
Håller med om att tant/gubbe har med hur man ser på livet.
Min son(5år) väckte allmänt jubel när han travade in i dambastun med mig och säger-
"Jasså - är det så här ni har det i tantbastun"
Det beror väl lite på hur man känner sig men annars tror jag att 30 brukar vara gränsen.
Tant kan man vara när man är 25.
Håller med Nerina det är ett beteende mer än en ålder. Det ligger mycket i hur man klär sig också.
Att bli tant/gubbe sitter inte i åldern, det sitter i beteendet och klädsel. Jag har en bekant som var tant när hon var 20, min man fyller 50 i år och han är så långt ifrån "gubbe" det bara går att komma.
"Pressveck på kärringhäck" brukade jag och min storesyster säga när vi var yngre...
När man har pälsmössa och kappa i plusgrader?
vid 50...båda könen