• Powderpuff

Göteborgare!! Se hit!!

Står inför skolval till hösten. Ni som bor i Linnéområdet... Vart går era barn i skolan? Bra/dåliga erfarenheter?

• Svar på tråden Göteborgare!! Se hit!!
  • Powderpuff

Skriv här om ni vill vara anonyma. Missade den i första tråden

• Anonym (Anna)

Bor inte själv i Linné, men har bekanta som bor där. Ena familjens barn har gått i Fjällskolan, de tycker inte det varit så bra, pga många byten av rektorer och lärare. En annan familj har valt Bild och Form, de är väldigt nöjda, men denna skola har en speciell pedagogik.

• Powderpuff

Tack för ditt svar! Har också fått dåliga vibbar av fjällskolan så den har jag räknat bort lite. De som verkar mest intressant för tillfället är oscar fredrikskolan och kanske hagaskolan. Magkänslan säger den förstnämnda men...

• Anonym (m)

Vilken skola ligger närmast er bostad? Kolla upp den först och främst. För där går säkert grannbarnen..

• Anonym (Anna)
    Powderpuff skrev 2015-01-22 09:40:02 följande:

Tack för ditt svar! Har också fått dåliga vibbar av fjällskolan så den har jag räknat bort lite. De som verkar mest intressant för tillfället är oscar fredrikskolan och kanske hagaskolan. Magkänslan säger den förstnämnda men...

En annan bekant har sitt barn i Hagaskolan, tyckte att det var bra där.
    Oscar Fredrik vet jag inget om. Men besök skolorna för att bilda dig en uppfattning, rektorn är mycket viktig för arbetsklimatet sägs det. Om möjligt, prata med andra föräldrar. Som anonym m skrev ovan är det också viktigt var kompisarna kommer att börja.

• Powderpuff

Vi har varit på hagaskolan och oscar fredrik. Magkänslan säga oscar fredrik så de blev vårat förstahandsval. Verkade vara en väldigt bra rektor där iaf. Får hoppas på att de blir bra. Mitt största problem är att jag gärna inte vill att dottern hamnar med framförallt en av de tidigare förskolekompisarna. Så nu är frågan om jag ska prata med skolan om det eller skita i det.

• buggi

Skickar du in ansökan med vanlig post kan du skriva i marginalen vem du vill att varnet ska hamna med eller inte. De lyssnar också på vad förskolan säger, så prata med dem.

Vi har ett barn på Oscar Fredrik. Rektorn är kanske inte ngn höjdare, men skolan är fylld av mycket kompetent, klok och erfaren personal.

Trivselfaktorn är hög, och det är nolltolerans mot mobbing etc. Där är personalen väldigt bra, närvarande och klok. Man är också mkt noga med att säkra baskunskaperna - såsom läskunnighet, matte etc. 

Däremot är det för många barn i för trånga klassrum, exv får de dela krokar och fack i de äldre klasserna och det är för få grupprum. Barnen gillar maten i Bamba.

Man satsar resurserna på skolan, så fritids håller inte lika hög kvalitet som skolan.

Det är högt i tak och tolerans mot olikheter (nyanlända flyktingar, regnbågsfamiljer, psykiskt sjuka föräldrar, superrika familjer, det spelar ingen roll.

Bild och Form skulle jag undvika, det är en skola som brottas med många problem. Vi stod själva i kö där men är mycket nöjda över att vi inte tackade ja till platsern.

• Powderpuff
    buggi skrev 2015-02-04 23:19:30 följande:

Skickar du in ansökan med vanlig post kan du skriva i marginalen vem du vill att varnet ska hamna med eller inte. De lyssnar också på vad förskolan säger, så prata med dem.

Vi har ett barn på Oscar Fredrik. Rektorn är kanske inte ngn höjdare, men skolan är fylld av mycket kompetent, klok och erfaren personal.

Trivselfaktorn är hög, och det är nolltolerans mot mobbing etc. Där är personalen väldigt bra, närvarande och klok. Man är också mkt noga med att säkra baskunskaperna - såsom läskunnighet, matte etc. 

Däremot är det för många barn i för trånga klassrum, exv får de dela krokar och fack i de äldre klasserna och det är för få grupprum. Barnen gillar maten i Bamba.

Man satsar resurserna på skolan, så fritids håller inte lika hög kvalitet som skolan.

Det är högt i tak och tolerans mot olikheter (nyanlända flyktingar, regnbågsfamiljer, psykiskt sjuka föräldrar, superrika familjer, det spelar ingen roll.

Bild och Form skulle jag undvika, det är en skola som brottas med många problem. Vi stod själva i kö där men är mycket nöjda över att vi inte tackade ja till platsern.

Tack för ditt svar!! Känns som om vi valt en bra skola faktiskt. Så bra de kan bli i den här delen av stan.
  • jam65

Hej! Ser att ni helst vill ha skola mitt inne i city, men om det är några därute, som inte valt skola än och bor i Göteborg med omnejd, finns det en fantastisk en, i Mölnlycke (strax utanför Göteborg). Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade elever och föräldrar. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis brevid byggnaden). Högstadiet har en klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemljö. Det är en kostnadsfri friskola, som fyllde 20 år 2014. Välkomna att läsa mer på:
    Blogg: pixbomontessori.blogspot.se/
    Hemsida: http://pixbomontessoriskola.se/pim.hogstadiet
    Facebook: https://sv-se.facebook.com/pages/Pixbo-Montessori-Solsten/640345602667531
    Vi har inte ångrat en sekund, att vi lät vår son byta till denna skola, där alla passar in, alla är välkomna.

• jam65

Hej! Ser att ni helst vill ha skola mitt inne i city, men om det är några därute, som inte valt skola än och bor i Göteborg med omnejd, finns det en fantastisk en, i Mölnlycke (strax utanför Göteborg). Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade elever och föräldrar. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis brevid byggnaden). Högstadiet har en klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemljö. Det är en kostnadsfri friskola, som fyllde 20 år 2014. Välkomna att läsa mer på:
    Facebook: https://sv-se.facebook.com/pages/Pixbo-Montessori-Solsten/640345602667531
    Vi har inte ångrat en sekund, att vi lät vår son byta till denna skola, där alla passar in, alla är välkomna.

• jam65

• MammaGbg

Vårt äldsta går i Nordhemsskolan, en stor skola som har oförtjänt dåligt ryckte. Men för honom och hans klasskamrater har det fungerat bra p g a bra och engagerade lärare och klasser med få elever.
    Han har visserligen tillhört Annedalsskolans regi i två år men vart på Nordhemsskolan då Annedal renoverats. Nu går han i Nordhemsskolans regi igen. Nordhemsskolan har musikprofil och musikklasserna finns där där.
    Detta är sån´t jag snappat upp bland vänner, då vi bor i Linné.
    Oscar Fredrik
    + har ett gott ryckte vilket har gjort att många söker dit och
    - klasserna är stora.
    + lokalerna är fina.
    + I den nya skolorganisationen som kommer att f r om ht-15 ska antalet elever/ klasser minska. 
    + erfarna pedagoger med lite gammaldags och tråkiga
    Hagaskolan
    - slitna lokaler och stora klasser, små klassrum, tråkig gård och bekymmer med mobbning.
    - stor personalomsättning
    + erfaren rektor som arbetat där länge ( som snart ska gå i pension)
    - starkt föräldranätverk
    Annedalsskolan
    + Fina ny renoverade lokaler / from ht-15
    - Nu rörigt
    - Pedagoger utan behörighet
    - skolan får lägga pengar på skolskjuts för de elever som bor i Änggården
    Fjällskolan
    - Sliten
    - Ligger vid en väg där bilar och bussar kör fort
    - Stora klasser
    Bild o form
    - Flummig
    - Obehöriga lärare
    - Gott klimat bland eleverna

Tänk på att närhetsprincipen kommer att gälla i första hand. Ert barn kommer att få plats i den skolan som ni tillhör. Har ni sökt någon annan skola kommer ni bara få plats där i mån av plats och det är inte så troligt i någon av skolorna förutom möjligtvis Nordhemsskolan som startar upp med f-klasser på nytt igen.

• Anonym (Linnémamma)

Rektorn på Oscar Fredrik är inte bra! Hadde också hört gott om skolan innan vårt barn började där men nu ska vi byta skola för vi tycker inte det fungerar och rektorn gör inget åt problemen.

• Anderi

Så vad är status på Nordhemsskolan idag, efter att de fick böter?

• buggi
    Anonym (Linnémamma) skrev 2015-03-16 13:30:03 följande:

Rektorn på Oscar Fredrik är inte bra! Hadde också hört gott om skolan innan vårt barn började där men nu ska vi byta skola för vi tycker inte det fungerar och rektorn gör inget åt problemen.

Jobbigt! Vi har upplevt den nya rektorn som väldigt bra. Beklagar att det varit motsatt för er.
  • buggi
    Anderi skrev 2016-03-21 20:51:03 följande:

Så vad är status på Nordhemsskolan idag, efter att de fick böter?

Vet inte status före/efter böter. Har dock många bekantar och kollegor som har sina barn där ( i lika stadium) och de är väldigt nöjda med skolan förutom att det är slita lokaler. Hög trivselfaktor i alla fall, sen har man ju sett att betygen kanske är lite si och så med. 

För oss känns Nordhem rätt givet som högstadieval, barnen är i alla fall helt inställda på det och får ju mycket positiv info från äldre barnen de känner i området. 
Svar på tråden Göteborgare!! Se hit!!