Inlägg från: Minimajs |Visa alla inlägg
  • Minimajs

Gastric bypass 2015

Hej allihopa! Har en liten fråga..

Har ni några nej-sägare till op runt omkring er? Det har jag...och den värsta är min syster som även är större än jag. -Det är fusk,enligt henne. Det gör mig lite ledsen.

Undrar lite om ni har några tips på hur man hanterar nej-sägare ?

• Minimajs
    theresaaan skrev 2015-03-30 14:37:52 följande:

Du är inte ensam! Jag har valt att inte vara öppen med operationen förutom till mina närmaste, just på grund av alla nej-sägare! Jag vill inte ha negativitet om operationen för det är mitt val! Trots detta har jag ändå mött negativitet och det gör mig också ledsen. Standardfrasen är "Men det är bara att mindre och röra sig mer". Den frasen är typisk bland människor som själva inte har haft problem med vikten. Det som jag tycker är jobbigast är när man märker att de dömer en.

Du får tänka att du gör det här för DIN skull. Det är DIN kamp, DITT liv och DIN hälsa. Skit i alla nej-sägare :) Ta inte diskussionen. Jag brukar avbryta med att: Ja, men nu är det så att en läkare har bedömt att jag ska få operationen och det är mitt beslut. Punkt slut.

Många kramar!

Tack för ditt svar!

Känner mig lite starkare nu när jag läst det du skriver. Jag har oxå vart väldigt försiktig med att tala om för folk.

Bara att hoppas att folk kan acceptera det när de är gjort. Det e ju trots allt som du skriver att det är mitt val.

Jag undrar varför det sticker så i ögonen på folk..det är väl knappast nånting man önskar att behöva ta till en operation? Men när det inte finns några alternativ kvar...

Kram
  • Minimajs
    BHJE skrev 2015-03-31 00:04:02 följande:

Känner SÅ igen det och resultatet för mig var att jag lyssnade på nej-sägarna och allt det negativa de hade att säga! Nej-Sägarna tillhörde nära vänner o familj.

Idag har jag varit på Aleris i Lund och fått min op-tid satt till 13 april. Tiden från första fundering till det att jag bestämde mig för att köra MITT race är ungefär 6,5 års skillnad. Känner mig gladare o mer tillfreds än på länge!

Jag har fortfarande alla nej-sägare runt mig men jag har valt att inte berätta denna gången, inte mer än för utvalda. Efter op så är det en annan sak. Idag vet sambo, en barndomsvän som är i samma sits samt min närmsta väninna. Hon ogillar metoden men stöttat mitt beslut till 100%. Åsikter får man ha men säg den och stötta sen. Kan folk inte stötta då är personen inget att ha i sin närhet heller.

Good for you!! Och Grattis till op tid!!

Det har gått en herrans massa år för mig oxå att inse att detta är rätt för mig. Även om andra inte delar min uppfattning.

Tack för era andras svar oxå!
  • Minimajs

Hej!

Jag är mitt i flytperioden och nu står vågen helt still. Jag har 1kg kvar till "målet" men skulle ändå vilja gå ner nåt kg extra för att vara säker på att sjukhusvågen också visar rätt resultat.

Nån som har nåt tips på att väcka kroppen till att fortsätta gå ner?
    Jag ska på inskrivning på onsdag, och sen op en vecka efter...

• Minimajs

Ja promenader och 2l vatten + kaffe kör jag dagligen. Men som intervall pass kan ju vara en idé.

Nej jag behöver inte nå målvikten till inskrivnings mötet(och ja,det är en vecka innan op). .men vill gärna ha nåt kg till godo till op dagen.

BHJE skrev 2015-04-10 23:10:03 följande:

Säger samma; mer vatten o promenera mera. Har du orken så gör promenaden svettigare genom att gå så snabbt du kan under en viss tid, sakta ner under en viss tid osv och gör promenaden till intervallpass. Ta hjälp av mobilen eller någon träningsapp

En liten fundering; inskrivning en vecka innan du ska OPas? Så du måste ha nått din målvikt innan OP-dagen? Låter lite knas. Jag skulle ringa mitt sjukhus en vecka innan och bekräfta min OP-tid (om jag redan där visste att jag skulle klara att nå mitt mål) men vikten tas inskrivningsdagen, dvs samma dag jag blir OPad.

• Minimajs

Tror inlägget här skrämde kroppen min då jag uppnådde målet igår

och till idag tappat 4h till.

Så nu känner jag mig lugn...

BHJE skrev 2015-04-11 22:39:12 följande:

Ahh..tänkte väl :) Förstår att du vill ha tillgodo, har själv strävat efter det. Skulle ner 3kg på 14 dagar o har tappar 5.

Försök skippa kaffe o se om det gör skillnad. Kaffe är vätskedrivande o en kopp bör normalt sett ersättas med dubbelt upp i vatten.

• Minimajs

Lycka till och hoppas allt går bra!!

Uppdatera oss så snart du känner att du orkar.

BHJE skrev 2015-04-13 03:10:24 följande:

Nu är nerverna på helspänn och fjärilarna dansar jitterbugg i maggropen. Känner mig inte överdrivet nervös men är det nog ändå. På tisdag kl.8 skrivs jag in på Aleris i Kristianstad och min OP-dag är kommen! Nån mer som cirkulerar här inne som ska OPas den dagen o kanske på samma ställe?

• Minimajs

Grattis! Vad härligt att det gått bra och att du mår bra

BHJE skrev 2015-04-14 14:48:06 följande:

Hej! Nu är man över på andra sidan o allt har gått bra. OPades vid 10-tiden och jag mår toppen. Oförskämt bra! Inga krämpor, dricka går bra o jag är uppe o vallar min droppställning var tredje kvart

• Minimajs

Sitter i väntrummet på Operationsförberedelseenheten här på Akademiska i Uppsala.

Har fått träffa en sjuksyster som informerade om allt runt omkring operationen, med tvätt, sprutor mm. Fick med mig en spruta som jag ska ta kvällen innan op. Samma som man tar 14 dagar efter oxå.

Fick med mig lite papper med mer information och en kallelse till Samariterhemmets sjukhus. Dem har tydligen flyttat dessa operationer dit, och jag ska infinna mig där kl 07.10 på onsdag den 22/4. Men ska även dit dagen före för provtagning..en sista check up.

Sen fick jag ställa mig på vågen och hade till min glädje gått ner ett extra kilo från målvikten

Nu väntar jag på att Kirurgen ska komma..och sen ska jag även träffa Narkosläkaren.

2-5h kunde allt som ska hända idag ta..kul :-/

Hur går det för er andra?

Ni som opade er för några veckor sedan..känns det bra?

Svar på tråden Gastric bypass 2015