Inlägg från: MamaJuice |Visa alla inlägg
  • MamaJuice

Gastric bypass 2015

sanro skrev 2015-03-09 19:57:51 följande:

Åhh, grattis! Det var inte så mycket att vara nervös för, eller hur? Tror du skrivit fel datum, den 28/3 är en lördag.

Ja haha kom på det sen! Hjärnsläpp nu när alla nerver kryper tillbaka in i kroppen! 26/3 menar jag!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:53:10 följande:

Åh, jag hoppas verkligen! Frågetecknen som var i mitt inlägg var förövrigt glada emojis. Vet inte varför det blev frågetecken :)

:) lycka till! Uppfyller du bara kriterierna och proverna ser bra ut så är det ingen fara!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-09 22:58:23 följande:

Hur är "reglerna" gällande viktnedgången innan OP? Utgår läkaren från någon procentenhet utifrån startvikt eller hur fungerar det? Jag väger 110kg nu på 172cm = BMI 37,2. 

Jag ska gå ner 4,7 kg på 16 dagar. Har BMI 38,6. Min syster som opades på samma ställe för snart 3 år sedan, hade samma start-BMI men skulle gå ner 8 kg på 3 veckor. Så vet inte vad dom grundar det på riktigt.
  • MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-10 08:55:55 följande:

Vad roligt! Då ska vi opereras samma dag. Då lär vi ju garanterat träffas där.

Haha det var ju faktiskt lite häftigt! När började du flyta och hur mycket ska du gå ner? (du har kanske skrivit det redan)

Idag är första dagen på mitt nya liv! Känns inte ens som en uppoffring att inte få äta mat på så länge! Jag är redo!
  • MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-10 11:16:16 följande:

Vilken tid ska du vara i Kristianstad? Jag är först ut den dagen och ska vara där klockan 7. Jag är mer nervös över att vara ifrån barnen än för själva operationen

Jag ska vara där kl 8, så då är jag kanske nummer två?

MEN, och det ett stort MEN! Dom ringde idag från Aleris, men jag missade att svara Och dom talade inte in något meddelandE. När jag ringde upp kom jag bara till receptionen och hon sa att det nog var skötesköterskan som ringt upp och att hon kommer ringa snart igen. Jag blev naturligtvis skitnervös nu att det är något som sätter käppar i hjulet för min op. Det ringde inte upp igen så knappt en timme senare ringer jag igen när klockan är 16.30 (står i papperna att dom har öppet till 17.00) så nu får jag snällt vänta med att få veta vad dom ville tills imorgoN. Man hinner ju spekulera lagom mycket under det kommande dygnet!

NågoN annan som blivit uppringd dagarna efter ett godkännande? Vad har det gällt isf?
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-10 17:19:34 följande:

Ahaa, okej. Får se vad läkaren säger imorgon då :) Ja, annars skulle jag väl inte få komma på ett infomöte? 

Jag har Crohns i tunntarmen också, väldigt lite men ändå Crohns. Jag har samtalat med min gastroläkare som mer eller mindre har gett ett OK då fetman gör att jag får mer och mer symptom. Jag har nyligen börjat på medicin som jag inte tog när remissen skickades in. Jag är villig att sluta med medicinen om den påverkar något. De symptom som jag har är hanterbara och jag har forskat rejält i ämnet och det är många med Crohns som blir helt symptomfria efter GBP. Jag hoppas bara kirurgen är lika öppen för detta som min gastroläkare är.

Jag har Hypotyreos vilket också upptäcktes under utredningen av GBP och medicin sattes in. det var inget hinder för min op iaf.
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-11 18:23:47 följande:

JAG BLEV GODKÄND!!!

Men istället för en bypass blir det en sleeve för min del! I och med att jag har Crohns vill inte läkaren hålla på och mixtra med tunntarmen i och med att det inte går att garantera något med Crohns. Om jag i framtiden blir mer sjuk i sjukdomen och ev måste operera bort tarm så vill inte läkaren ta risken med att koppla bort 2,5 meter redan nu.

JAG ÄR SÅ EXALTERAD!!! Hudiksvall har tydligen inte någon lång kö alls och operationen kommer  att ske inom 8 veckor! Det är helt sinnes. Jag ska gå ner 10kg innan det och det känns ouppnåeligt just nu. Hade jag haft lätt att gå ner i vikt hade jag inte behövt operationen. I kombination med detta skall jag även sluta röka. Hujeda mig. Men detta SKA gå! Det är bara så!

Alla måste ju gå ner inför gb. Det går! Nu har du ju värsta motivationen! Började flyta igår och hade redan gått ner 1,3 kilo i morse! Ska gå ner fem kilo på två veckor då det är dags för mig!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-11 20:06:45 följande:

Jo, så är det ju :) Heja dig! Bra jobbat!!

Kommer gå precis lika bra för dig! Se sluta röka som en bonus, sparar både pengar och livstid ;)
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-11 21:13:50 följande:

Tack för peppningen :) Jo, det är väl den spark i röven ma behöver! Haha. Jag är absolut ingen storrökare så det kommer förhoppningsvis underlätta :)

Hejar på dig!
  • MamaJuice
    Min lycka skrev 2015-03-11 23:10:01 följande:

Jag hade blivit godkänd för e op men valde att avstå.

Jag gjorde en aspire i stället som är så mycket bättre.

Inget stort ingrepp, inga biverkningar, man får stöd o samtal längs vägen.

Malou efter 10 kommer att prata om denna operationen i ett program längre fram.

När man sen inte vill ha den insatta peggen längre, får man det borttagen.

Är glad över att jag valde att gör den i stället.

Tycker också det låter helknasigt. Men det är min åsikt.
Svar på tråden Gastric bypass 2015