Inlägg från: MamaJuice |Visa alla inlägg
  • MamaJuice

Gastric bypass 2015

Min syster sa åt mig att jag skulle be dom "sy ihop mina fickor" när dom gör min gbp. För det hade hon blivit tillsagd av en bekant att göra, så då gjorde hon det. Vad menar hon för fickor? Har försökt få utförligare svar av henne, men hon vet inte heller Vad det är för fickor... Hahaha!

• MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-15 10:13:09 följande:

Jag tror att det är slitsarna hon menar. Det är de mellanrum som blir mellan "den gamla" magsäcken och tarmen när de kopplar ihop den med den nya magsäcken. Det finns en risk att tarmen kan krångla sig in och fastna i dessa mellanrum och att man då får tarmvred. Men Aleris i Lund/Kristianstad syr alltid igen slitsarna så det behöver du inte be om.

Ah! Ja måste va det hon menar! Ska ta upp det med läkaren när jag kommer dit!
  • MamaJuice
    silverströssel skrev 2015-03-16 08:09:53 följande:

Min läkare skickade en remiss till Landskrona den 11/3.

Hur länge har ni andra fått vänta på bekräftelse av remissEn, och hur länge fick ni vänta på operoperationsdatum?

Hoppas så på att bli godkänd.

Allt som allt från första besöket på vc till op-tid för mig är ca 3 månader!
  • MamaJuice
    jjmh skrev 2015-03-19 09:54:58 följande:

Tack för lyckönskningarna!

Allt gick bra och nu väntar jag på att få träffa

dietist och sjukgymnast och sen är det hemgång!

Jag får i mig både vatten och yoghurt utan problem och har inte

direkt ont heller!

Fasen va gött! Nu ser jag ännu mer fram emot min op om exakt en vecka! Nervös och otålig så jag nästan SPRICKER! :)
  • MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-19 13:34:33 följande:

Hur går det för dig MamaJuice med flytet? Jag var sjuk i influensa torsdag - måndag (började flytet på onsdagen) så jag var inte så hungrig ändå men det kändes som om det tog längre tid att bli frisk. Ringde Aleris idag för att bekräfta operationstiden, skulle gå ner 4,4 kg innan OP och har gått ner 5,2 nu

En vecka kvar!

Det går bra! Har bsra svårt att få i mig 6 påsar om dagen. Brukar bli 5. Men det går bra, bekräftade op igår. Skulle gå ner 4,7, har gått ner 6! FEM DAGAR KVAAAR!!!! :)
  • MamaJuice
    Silverjag skrev 2015-03-21 20:37:23 följande:

Min operation gick bra. Men jag fick en blödning i hopkopplingen blödde ett tag och bart svimfärdig och allt flimrade framför ögona. Dagen efter fick jag diarre av gammalt blod och jag fick två påsar blod. Mitt hb gick inte upp som dom ville så jag fick stanna en extra dag. Kännde mig som en nåldyna alla ville ha blod men mina vener ville inte så de fick kalla på kirurgerna hela tiden. Dom hittade blod så de kunde fylla ett rör. Typ 3-4ggr fick dom komma. Nu är jag iallafall hemma.

Låter inte alls roligt! Hoppas du mår bättre nu! Massa krya på dig-kramar!
  • MamaJuice
    trixiee skrev 2015-03-21 20:39:20 följande:

Någon som gjort en GB på Aleris i Lund? Isåfall var dem bra? Hur gick deras bedömning åt osv? :)

Som.jag förstått det så opererae doM inte längre på Aleris på sankt lars i Lund. Alla som var på samma infomöte som mig blev iaf skrivna för op i Kristianstad.
  • MamaJuice

Jag börjar bli måttligt orolig. På torsdag är det min tur, men nu är jag rädd att dom ska neka mig på plats.

Har gått på flyt i två veckor nu och första veckan gick jag ner 5,5 kg. För att få op skulle jag gå ner 4,7. Men efter 5,5 tog det STOPP. Totaltstopp. Nu de senaste dagarna har jag tom börjat gå UPP i vikt trots strikt flyt! Ligger ny nu 100 g under min målvikt men är livrädd att vågen på sjukhuset ska visa annorlunda och att jag inte klarar mig till målvikten på deras våg. Någon annan som varit i liknande situation?

• MamaJuice
    sanro skrev 2015-03-25 09:39:47 följande:

Imorgon är det dags, ska vara i Kristianstad klockan sju. Nu börjar jag bli nervös, för själva operationen, tiden precis efter, att vara ifrån barnen (min yngsta son är bara 8 månader). Massa tankar som snurrar just nu helt enkelt.

Och jag har tid kl 9! Har också en yngsta knodd på 8 månader. Men känns tryggt att överlåta ansvaret till pappa och syskon!

Imorgon är början på våra nya liv! Lycka till till oss!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-27 17:53:33 följande:

Vad skönt! :)

Hur upplever du mättnadskänslan? Hur går det att äta och dricka? :)

Jag är mätt hela tiden haha, inte kännt mig hungrig sen jag vaknade upp på uppvaket igår. Men är nog också lite väl försiktig när det kommer till ätandet/drickandet. Men känner att jag lätt får ett svagt tryck i halsen om jag får i mig för mycket på en gång, men jag är ju fortfarande svullen i tarmarna så inget konstigt. Ångrar verkligen inte mitt beslut, snarare känns det fortfarande sjukt overkligt och jag får nypa mig i armen ibland för att förstå att jag verkligen fått denna chansen!
  • MamaJuice
    theresaaan skrev 2015-03-28 14:41:11 följande:

Okej :) Det kommer nog antagligen att bli lite annorlunda för min del efteråt i och med att jag ska görarn sleeve men är ändå otroligt nyfiken på hur den första tiden efteråt är :) Jag kommer inte att få nå svullna tarmar osv men däremot är ju 3/4 av magsäcken borta och är ihopsydd.

Har du fått kommit hem än? 

Härligt att du känner så! Jag längtar som en tok nu efter mitt datum! Enligt sköterskan på kirurgen skulle det ske i början av maj men att alla tider inte var spikade ännu och det är därför jag inte har fått min tid ännu. 

Håll oss gärna uppdaterad! :) 

Ja jag fick åka hem igår vid lunchtid. Så va bara där över natten. Svullen i magen blir du ju oavsett om du gör en sleeve eller en bypass, det är ju ett ingrepp oavsett vilket.
  • MamaJuice
    Minimajs skrev 2015-04-10 09:19:22 följande:

Hej!

Jag är mitt i flytperioden och nu står vågen helt still. Jag har 1kg kvar till "målet" men skulle ändå vilja gå ner nåt kg extra för att vara säker på att sjukhusvågen också visar rätt resultat.

Nån som har nåt tips på att väcka kroppen till att fortsätta gå ner?

Jag ska på inskrivning på onsdag, och sen op en vecka efter...

Massa vatten och ut och promenera!
Svar på tråden Gastric bypass 2015