Inlägg från: muffinsmagen |Visa alla inlägg
  • muffinsmagen
    korven7 skrev 2015-09-08 00:58:28 följande:

Hejsan! Ska på infomöte snart och undrar hur det fungerar.. får man reda på om man är godkänd för op redan då? Måste man klä av sig vid invägning? Bävar inför detta..

Det är olika på olika sjukhus. På sahlgrenska får man inte veta förrän nfr veckor efter infomötet
  • muffinsmagen

Efter tre månader kan du åberopa vårdgarantin då kan din remiss skickas till det eller de sjukhus som ditt landsting har avtal med

Egenremiss kan du bara skriva till ditt eget landsting. Ditt landsting måste godkänna operationen och att de står för kostnaden.

• muffinsmagen

I vg regipn kallas man till infomöte vare sig man blur godkänd eller ej. Det är först efter första infomötet remissen bedöms

• muffinsmagen
    exoticthrill skrev 2015-09-16 19:58:16 följande:

Vad händer efter att man har på informationsföreläsningen? Får man en tid till operation eller vad händer? Ska till obesitas på sahlgrenska i göteborg

På mötet får du fylla i en lapp om vad för hjälp du vill hade pratar inte bsra om operationen utan om allt som överviktsenheten jobbar med.

Har du tagit alla prover och så, så behabdlar de sedan din remiss på en konferens som de har varje torsdag. De tar så många de hinner så man kqn få vänta ngr veckor innan man får svar.

Nästa steg är ett brev som talar om ifall man är godkänd eller ej. Är du godkänd sätts du på kö i hela regionen. Har du ett sjukhus du helst vill tilö så ring upp och meddela det så kan du bli satt i kö på just det. Jag valde tex Borås för det är närmast mig.

Nädta steg är ännu ett infomöte på det sjukhus du ska opereras. Då får du ävenbträffa doktor, väga dig och prata lite kribg hur lång flytperiod du kommer att ha.

Sen får du dels en kallelse till en heldag och din operationstid

På geldagen tas blodprover och ekg, du träffar dietist och narkosläkaren och får veta lite praktuska saker som är viktigt att veta.

Nästa steg är att börja med flytet och sen är det operation
  • muffinsmagen

Skickade in remiss i slutet av mars, infomöte 4 maj, fick svar att jag får operation första veckan i juni. Möte på Borås sjukhus i augusti, inskrivning nu i september. Ska gå ner 6.5 kg (men det räknas från vikten vid första mötet i borås och vid andra mötet hade jag gått ner 2 kg) börjar min flyt-period på måndag och operation 20 oktober

• muffinsmagen

I Borås fick jag en lista av dietisten med vilka pulverkurer som är gidkända av livsmedelsverket. Man får välja själv mellan dem.

• muffinsmagen

Modifast kalla, modifast varma (endast pulver, inte de färdiga dryckerna ) samt puddingar 4 påsar/dygn

Nutrilett quich weightloss shake 5-7 påsar/dygn

Naturdiet drinkmix 5-7 påsar/dygn

Naturdiet smothie drinkmix 5-7 påsat/dygn

Naturdiet shake 4 förp

Allevo kick start VLCD 5-7 påsar/dygn

Sen kan ju din lista se annorlunda ut beroende på rekomendationer från dietist.

• muffinsmagen

Den betalar du själv. Det blir ju ingen direkt extra kostnad för det är ju istället för mat och godsaker

Svar på tråden Gastric bypass 2015