Inlägg från: muffinsmagen |Visa alla inlägg
  • muffinsmagen

Gastric bypass 2015

exoticthrill skrev 2015-10-27 12:50:11 följande:

Jag har fått operationen beviljad så den 23/11 blir det operation:D

Tjohooo!!

Hur mycket ska du gå ner innan? När ska du börja flyta?

Jag har börjat med passerad mat nu och äter i dag barnmat. Praktiskt med purè som man bara värmer och kryddar. Min tre-åring var dock skeptisk när jag stoppade burkarna i kundvagnen.

-mamma jag äter inte sånt längre juuu jag är ju stooor.
  • muffinsmagen
    exoticthrill skrev 2015-10-27 13:10:35 följande:

:) ska gå ner 7 kg och kommer börja i morgon eller senast torsdag. Haha vilken härlig 3 åring:) Hur känns det att börja med puré? Känner du fortfarande ingen hunger?

Nä nu känner jag hunger men på ett helt annat sätt än tidigare. När jag följer matschemat hinner jag ju inte bli riktigt hungrig. Men går det lite längre mellan måltider så känner jag att magen är tom. Ett problem är att jag är törstig mycket och det går ju inte att dricka så mycket jag egentligen vill och inte så fort men kroppen ställer väl in sig så småningom

Jo tack min lilla hon har en skarp tunga...hon har till och med sagt till pappa att hon fått den av mig så jag får väl vad jag förtjänar ????
  • muffinsmagen

Jag vågar bara ta små klunkar, är rädd att få ont. Men de säg ju att man bara kan ta smuttar.

Inget direkt sötsug, men det kanske kommer.

Tösen har två envisa föräldrar, så det är dubbelt upp men hon är en fantastisk personlighet.

• muffinsmagen

Jag kan säga att jag inte alls var orkeslös på pulvret, äter du alla påsar du ska under tiden så kommer det att vända efter några dagar. Jag körde fullt ös på jobbet, men var lite tröttare när jag kom hem *S* och FRÖS så innihelsicke...

Purèn funkar bra... just nu sitter jag med potatismos och mosad köttbulle...hemmagjort.. såååå gott. Jag gjorde alltid potatismos med bara lättmjölk och kryddor förr så det gick jag tillbaka till, tyvärr blev det lite väl mycket peppar *host host* men sååå gott och framförallt känns det bra att sitta ned vid matbordet och äta samma mat som resten av familjen.

Jag tänker att jag kommer att äta "vanlig mat" som jag mixar så långt som möjligt sen har jag barnmatsburkar som reserv när jag blir lat eller inte hinner laga till mig.

• muffinsmagen

Köttbullar mef lingon har jag testat...vedervärdig. pasta mef köttfärssås mycket bättre men hemlagat är bäst i alla lägen

• muffinsmagen

japp, de går ju efter din första vikt så att säga. Jag frågade om det också för jag var livrädd men min målvikt till operationen låg ju under bmi40 så redan där var det ju isf kört.
    Min dietist var skitgo och hon sa att OM jag har gått ner 15 kg tex (vilket hon sa var nog svårt med den tiden jag hade kaboom jag tog iaf 12 hehe) så skulle de bara reagera positivt på kirurgen. Varje kilo ner är ett steg åt rätt håll och ju mindre du väger desto snabbare återhämtar du dig och läker osv osv..

PS köp hem Canderels chokladpulver...jättegott på kvällen i varm mjölk som extra mellis sen efter operationen, du ska ju ha i dig en halv liter mejeriprodukter och det har jag svårt för men en kopp varm choklad på kvällen slinker ner. SÅ gott, men man måste tänka på att dricka sakta som sagt.

• muffinsmagen

Usch vad trist att du känner så. Det brukar vara värst de tre första dagarna på diet säger folk så håll ut bara.

• muffinsmagen

Jodå...hållt mig vaken hela dagen haha...skulle få biljetter till melodifestivalen och de släppte dem i morse.

Har upptäckt att man måste se till att ha med sig mellis om man åker hemifrån för det funkar inte att missa det om man är ute. Men jag tog min dotter o fika och det var ju lite spännande..men damen som driver fiket har många opade som kunder. Det blev en bakad potatis till mig som jag mosade med salt..funkade fint, åt inte ens halva.

• muffinsmagen

Vi går på deltävlingen i Göteborg. Det brukar vi göra.

Om jag missar ett mellanmål blir jag dels väldigt trött och låg sen när jag väl äter är det lätt att jag äter för fort och/eller för mycket.

Tösen åt kanelbulle och nja. Skulle inte säga att jag blev sugen. Skulle lätt kunna tänka mig en bulle men då sabbar jag allt jobb jag hittills lagt ner. Det kommer bli möjligt att äta bullar sen, längre fram

• muffinsmagen
    exoticthrill skrev 2015-10-31 12:06:40 följande:

Ok då förstår jag:) Åh vad gott med bulle är sugen på allt möjligt just nu haha.

Hur känns det i dag då? Själv är jag inne på tredje dagen av flyt och jag är hungrig och sugen på allt möjligt men det känns som att det kommer vända snart att kroppen sakta börjar vänja sig saknar att tugga på något låter säkert helt sjukt haha men så ligger det till iaf.

Förresten hur länge till kommer du äta pure och gå över till mat?

Har säkert frågat dig förut men kommer ej ihåg när du äter barnmatsburkar vad för smaker äter du?

Jag har skippat barnmaten och hackar, mosar och mixar själv. Kalvsylta och potatismos. Gjorde köttbullar på nötfärs, ägg, lök och kryddor och mosar dem med potatismos. Fiskgratäng är super. Fisken är lätt att mosa och allt annat är ju mos, men det är en del fett i så jag tar mindre och kokar o mosar morötter till.

Omelett gjorde jag häromdagen med lite riven ost och strimlad skinka och så mosade jag det.

I går åt vi tacos. Jag tog köttfärsen, riven ost och salsa. Tomater ska man tydligen vara försiktig med annars hade jag vräkt på med det.

Till frukost kör jag knäckebröd med bredbar leverpastej eller havregrynsgröt.

Men har du inte fått någon information och kostplan av din dietist???

Mos/puré ska ätas vecka 2-4 efter operationen

Kollade vikten nu. 99,5 vilket innebär 4.2 kg ner sedan operationen och 17 kg sammanlagt ungefär
  • muffinsmagen

Fyra veckor sen jag opererades. Minus 19 kilo inklusive flyt och så drog jag ju ner två veckor före flytet också.

Mitt mål är minus 25 till jul och det känns nog som att jag kan klara det.

Det går inte fort. Sen operationen är det 7 kg "bara" men det är en rätt behaglig takt.

Har börjat äta nu och klarar det mesta, så länge jag inte tar järntabletter för då funkar inget. Jag har haft järnbrist förr och jag känner mig absolut inte som de gångerna så jag ligger lågt och visar det på ngr brister vid mitt återbesök så köper jag blut- eller järnsaft och kör med.

• muffinsmagen
    Bananflugan skrev 2015-11-29 20:20:01 följande:

God kväll,

Jag har varit hos läkaren och fått en remiss skickad för viktoperation. Jag har ett BMI på 36, ont i höfter, rygg, knän och fotleder. Jag har alltid varit överviktig, även som barn. I släkten finns både diabetes och hjärt/ kärl-sjukdomar. Hur stor är risken att jag blir nekad en operation?

Det beror på var du bor. I VG-region kommer du troligtvis bli nekad men få annan hjälp i stället. De håller stenhårt på bmi 40 och det är extremt få under 40 som fått operation trots överviktsrelaterade sjukdomar.

Exoticthrill..hur har det gått?
  • muffinsmagen
    Bananflugan skrev 2015-11-30 07:39:42 följande:

Jag bor i Halland, min läkare skulle skicka min remiss till Skåne. Vad jag förstår så utför inte Varberg Sleeve operationer?

Vad kan det vara för annan typ av hjälp?

Jag har testat alls typer av dieter, tränat med PT och gått hos en dietist... Vad mer finns det att göra?

Varberg gör väl inte dessa operationer alls?

Annan hjälp är medicin eller vcdl. Du måste ju ändå gå ner en del innan operationen så du måste "bevisa" att du är beredd att jobba.
  • muffinsmagen

[quote=76061951][quote-nick]BobsQueen skrev 2015-11-30 10:20:21 följande:[/quote-nick]På tisdag är det dags för mig. Om exakt en vecka. Fick bara två veckor på mig! Jag tyckte det var raskt marscherat. Men lika bra det. Jag är som ovan lite nervös. Jag ser nog allt lite svart just nu... Lite sådär; kommer aldrig kunn äta detdär.. kommer aldrig kunna äta si.Hur är det för er som har operationen i ryggen? Hur tycker ni att det är?(är från Halland och operarar mi i Krsitianstadden 8 december)[/quote

]

Jah var så redo att just de frågeställningarna har aldtig varit aktuella. Jag har inga som helst sug efter något och blir mätt så fort att det inte är några problem.

• muffinsmagen
    BobsQueen skrev 2015-11-30 15:57:49 följande:

Det görs inga sådana operationer i Halland nej. Kristianstad är det som gäller för vår del, Aleris.

Vad gäller vikten så har ju kravet på viktminskning inte något med att vi ska bevisa något, utan för att levern ska minska i storlek och därmed underlätta operationen. 

Inte enbart för att krympa levern. Det är också för att visa motivation. Det finns folk som blivit nekade på operationsdagen för att de inte gått ner alla kilon. Min väninna behövde inte gå ner ett gram inför sin operation då hon ingick i en studie där de kollar just på vad grundorsaken till att gå ner är. Enligt dem handlar det också om att sänka blodfetterna.
  • muffinsmagen

Ångrar inte en sekund! !! Visst var jag orolig. Men det är faktiskt inte fler risker med en GBP än med någon annan operation.

Jag har gjort två operationer tidigare varav en öppen bukoperation under tiden jag var gravid så jag kände mig ändå rätt lugn.

Största delen av problem efter operationen orsakas av att man inte följer kostråden. Äter man fel, för mycket och/eller för fort så kan man få problem så tänker man på det så eliminerar man de värsta riskerna.

Jag gjorde min operation 20 oktober 2015 efter tio års funderande.

Jah gick ner tolv kilo före operationen och har sammanlagt gått ner 32 kg i dag.

Mår bättre än på många år och det känns som att de resterande 18-22 kg som är kvar kommer att trilla av också

Svar på tråden Gastric bypass 2015