• jiwisto

Utköpt eller tvinga försäljning av vår bostad?

Hej alla och god fortsättning,

Min fortsättning blir kanske inte riktigt så god dock då mitt förhållande tog slut under julhelgen, vilket innebär att vi bestämt att separera. Nu ska vi flytta isär och då vi äger 50% var av vårt boende (bostadsrättsradhus) så känner jag att jag behöver lite hjälp med att fatta beslutet om vilket val jag ska göra då min sambo erbjudit mig att bli utköpt då sambon vill bo ensam kvar i vår bostad.

Här är sambons motivering & förslag till mig

Jag är erbjuden 200.000:- för att bli utköpt baserat på följande räkenskaper från sambon:

- Värdering enligt mäklare: 1.750.000:-
    - Gemensamt lån för bostaden: 1.150.000:-
    - Mäklararvode vid en ev. försäljning: 35.000:-
    - Vinstskatt efter en ev. försäljning: 110.000:-

Min fråga är, är sambons förslag korrekt och bör jag acceptera det, eller skulle det kunna vara bättre ekonomiskt för mig om jag i stället tackar nej och kräver att vår bostad säljs via mäklare? Värt att veta är att de senaste 2 st sålda radhusen i området har gått för samma summa.

Tacksam för era tips.

• Svar på tråden Utköpt eller tvinga försäljning av vår bostad?
  • Kjell2

Vad köpte ni för?
    Antar att han tar över lånen också.

Fördelen med en överrenskommelse jämfört med en försäljning är att det går snabbt och enkelt samt ingen osäkerhet.

• Anonym (Tackar ja)

Om det var jag vilja jag tackar ja på en gång.

1: spelar igen roll priset vid köp
    2: värderingen spelar roll
    3: du går med vinst på 200.000 (då kan du köper nytt)

Jag står nästen i samma sits, här handlar det bara om att sambon vill tag över lånet på huset, då kommer jag att gå i noll, och det er bra för min del, med tanke på att jag då kan starta på nytt. 

• jiwisto
    Kjell2 skrev 2015-01-07 10:10:33 följande:

Vad köpte ni för?

Fördelen med en överrenskommelse jämfört med en försäljning är att det går snabbt och enkelt samt ingen osäkerhet.

Vi köpte för 1.220.000:-
  • jiwisto
    Kjell2 skrev 2015-01-07 10:10:33 följande:

Vad köpte ni för?

Ja lånen tas över av sambon.
  • Kjell2
    jiwisto skrev 2015-01-07 10:26:32 följande:
    Vi köpte för 1.220.000:-
    Han är inte helt ute och cyklar. Skulle ni sälja idag skulle det bli ca 200 000 SEK till dig.

Sen kan det alltid diskuteras lite om hur räkna med skatt och mäklararvode, om någon lagt in en massa extra pengar vid köpet mm.

Men en överrenskommelse där ni är överrens kan vara värt lite jämfört med en massa bråk som tar tid oech energi.

Har ni barn som ska bo i huset har även det ett visst värde att det kan bo kvar.

• viktorjohan

Du gör nog klokt i att acceptera budet. En försäljning tar tid och kan vara osäker. Du skulle möjligen kunna få ut mer vid en försäljning, men jag tycker ditt ex gett dig ett juste bud.

Ta hjälp av banken med pappershanteringen, de tar nog inget eller bara lite betalt för det jobbet.

Lycka till!

• Butterscotch

Jag säger som Kjell, det låter rimligt. Om ni skulle sälja idag till den värderingen och med de mäklarkostnaderna så blir det ungefär 200.000 var i vinst. Din sambo tar över lånen (förutsatt att han får det för banken förstås), du går därifrån med 200.000 i fickan och inga skulder, och kan börja om på nytt.

• Nyfikna72

Är det helt klart att han kan stå på hela lånet då? Idag tar man inte över nå lån utan han får ta ett nytt lån och lösa det gamla isåfall om ena parten ska kliva ur.

• jiwisto
    Nyfikna72 skrev 2015-01-07 11:32:45 följande:

Är det helt klart att han kan stå på hela lånet då? Idag tar man inte över nå lån utan han får ta ett nytt lån och lösa det gamla isåfall om ena parten ska kliva ur.

Är det så, att ena parten inte kan ta över lånet? Att parten måste ta nytt lån och lösa det gamla? Har jag faktiskt inte hört talas om.

Som Butter­scotch säger, så vill jag bara gå därifrån med min skäliga vinst i fickan och inga skulder för att kunna börja om på nytt...och då får väl sambon och banken egentligen lösa det som dom önskar tänker jag.
  • Kjell2
    jiwisto skrev 2015-01-07 13:52:28 följande:
    Är det så, att ena parten inte kan ta över lånet? Att parten måste ta nytt lån och lösa det gamla? Har jag faktiskt inte hört talas om.

Som Butter­scotch säger, så vill jag bara gå därifrån med min skäliga vinst i fickan och inga skulder för att kunna börja om på nytt...och då får väl sambon och banken egentligen lösa det som dom önskar tänker jag.
    Banken måste godkänna att han tar över lånet. Be honom kolla.

Sen måste han fixa 200 000 till dig också.

• Smarthuvud

Mycket talar för att du ska acceptera budet. Dock vore ju din exKta andel av vinsten något högre.Men den som gapar efter mycket osv..

Det som inte framgår är om ni la lika stor insats. Om inte så kan det vara schysst att kvitta det före man delar på vinsten.

Det andra som är högst relevant är ju om han får "ta över" lånet, samt 200 000 i ytterligare lån, för att betala dig.

Lycka till!

• Anonym (1973)

Såvitt jag kan räkna fram finns det 1750-1150-35-110=455' som ska fördelas, vilket borde ge 227500. Jag kan tycka att 200' då är i lägsta laget, med tanke på att hen slipper flyttkostnader och du får det borde du snarare ha mer än mindre än hälften av det som är var, så typ 230' känns mer rimligt.  

• viktorjohan

[quote=74650528][quote-nick]Anonym (1973) skrev 2015-01-09 08:19:55 följande:[/quote-nick]Såvitt jag kan räkna fram finns det 1750-1150-35-110=455' som ska fördelas, vilket borde ge 227500. Jag kan tycka att 200' då är i lägsta laget, med tanke på att hen slipper flyttkostnader och du får det borde du snarare ha mer än mindre än hälften av det som är var, så typ 230' känns mer rimligt.  

Så där räknade jag också. Men jag tycker att slippa osäkerheten, behålla relationen på en ok nivå och smidigheten är värt minst 30 tkr.

• Butterscotch
    Anonym (1973) skrev 2015-01-09 08:19:55 följande:

Såvitt jag kan räkna fram finns det 1750-1150-35-110=455' som ska fördelas, vilket borde ge 227500. Jag kan tycka att 200' då är i lägsta laget, med tanke på att hen slipper flyttkostnader och du får det borde du snarare ha mer än mindre än hälften av det som är var, så typ 230' känns mer rimligt.  

Det är försäljningspris minus inköpspris man räknar med. Hur mycket lån det finns blir ointressant i det här fallet.
  • Anghammarad

Nja, det handlar väl om att man skall bli utköpt med ett belopp som motsvarar vad man skulle få i handen om man faktisk sålde bostaden.

• ardath bey
    Anghammarad skrev 2015-01-09 09:48:40 följande:

Nja, det handlar väl om att man skall bli utköpt med ett belopp som motsvarar vad man skulle få i handen om man faktisk sålde bostaden.

Ja. man fingerar en försäljning och då är det ju befintliga lån som påverkar vad som blir över efter försäljning, inte vad man köpte huset för. (Inköpspriset påverkar förstås den framräknade skatten dock)
  • Butterscotch

Ja förlåt, nu skrev jag för fort. Menade att det är inköpspriset som bestämmer skatten. 200.000 (eller lite mer, beroende på hur man värderar osäkerheten kring försäljningspris mm) låter dock fortfarande rimligt tycker jag. 

• jiwisto

Tack alla ni som ville ta er tid och svara och tipsa mig. Nu har sambon själv valt att sälja med argumentet att jag skulle förlora för mycket ekonomiskt på uppgörelsen? Jaja, nu blir det så i alla fall så ni vet. Det blir inte alltid som man tänkt sig, i detta fall verkligen inte med tanke på bakrunden.

God fortsättning till er alla...

• viktorjohan
    jiwisto skrev 2015-01-09 16:43:11 följande:

Tack alla ni som ville ta er tid och svara och tipsa mig. Nu har sambon själv valt att sälja med argumentet att jag skulle förlora för mycket ekonomiskt på uppgörelsen? Jaja, nu blir det så i alla fall så ni vet. Det blir inte alltid som man tänkt sig, i detta fall verkligen inte med tanke på bakrunden.

God fortsättning till er alla...

Oavsett uppgörelsen med din sambo önskar jag dig lycka till. Välj mäklare med omsorg!!!
  • Smarthuvud

För mig så låter det som ett omöjligt argument. Han kan ju köpa ut dig med 400 000 ifall han så ville, och tyckte den andra uppgörelsen var för dålig för dig. Sannolikt, med det argumentet, så har han fått ett nej från banken. Hoppas försäljningen går bra! Berätta gärna hur det gick!

Svar på tråden Utköpt eller tvinga försäljning av vår bostad?