överdrivna kalas, känner ni igen er?
Vi har alltid kalas på lekland, bowlinghallen, laserdome etc och det är absolut inte för att tävla utan helt enkelt för att vi inte orkar fixa kalas hemma.
Vi har alltid kalas på lekland, bowlinghallen, laserdome etc och det är absolut inte för att tävla utan helt enkelt för att vi inte orkar fixa kalas hemma.
fast när man är 4-5 år så tycker jag inte man ska vara tvungen att välja ut bara 5 kompisar....nu behöver man absolut inte ha dyra lekland utan det finns andra billigare varianter o man kan slå iopp med andra barn.
Fast om alla bara bjuder 4-5 barn finns en överhängande risk att några barn aldrig blir bjudna. Är det ett bättre alternativ tycker du? Ska man som förälder lära sina barn att välja vissa kompisar?
Jag tycker det är jätteviktigt att du får ha små och mysiga kalas om du vill och andra får ha jättestora kalas om de vill utan att man tycker att den andra gör fel. Varför ska just ditt sätt vara det rätta som alla andra borde ha också? Kan inte andra ha stora kalas utan att du ska nedvärdera det?
Vår son är bara 4 år så vi själva har inte haft något kalas ännu, mer än för släkten, så jag har inte funderat så mycket på "kompiskalas" än, men något "Leklandskalas" kommer det garanterat aldrig att bli. Det verkar trist.
Men jag kan tänka mig att 5-årskalaset kan bli det första "kompiskalaset" för sonen, och det lär nog bli ett hemmakalas modell mindre, för 3-4 barn med föräldrar.
Han har inte gått på så många kalas heller ännu. Men de som har varit har varit trevliga hemmakalas med både barn och föräldrar.
Lite märkligt resonemang i tråden dock, att man inte "bara" får bjuda 4-5 barn för att alla andra skulle bli ledsna då. Hur tänker man då? Ska barn aldrig få lära sig att man inte kan få allt och vara med på allt? Vår son leker t.ex. ofta med en annan pojke i samma förskolegrupp. Ska de hemlighålla det då, så att inte de andra blir sura för att de inte fick vara med och leka?
Givetvis bjuder man ju inte 10 av 12 barn ur en förskolegrupp, men 3 av de 12 barnen skulle jag inte tveka att bjuda.
Haha, intressant att jag har en viss mentaliseringsförmåga, tack för det.
Självklart förstår jag att det finns barn som inte blir bjudna och jag förstår också att om man bjuder en hel klass så bjuds även de som aldrig blir bjudna annars.
Jag tycker nog ändå inte att det är ett skäl nog att man ska uppmuntra en norm av stora kalas. För det ställer större krav på ekonomisk kapacitet eftersom man sällan kan vara hemma om man bjuder mer än kanske 15 st. Och så fort man ska vara någon annanstans drar ju pengarna lätt iväg.
Så det blir ju en avvägning mellan möjlighet att ha kalas alls för en del å ena sidan och det ensamma barnet som inte blir bjudet å andra sidan.
Men, självklart att man bjuder alla av samma kön om det är möjligt, annars får man hålla sig till max hälften av barnen av det könet eller något sådant. För jag är oerhört noga med att ingen ska känna sig som den enda som inte blir bjuden. Och jag inser att jag då inte hjälper det barn som aldrig blir bjudet, jag har bara svårt att hitta en lösning för det, för att ha stora kalas med 25 barn är inte aktuellt för oss, då vi (vi föräldrar och barnen) vill ha hemmakalas men inte har plats för så många.