Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

överdrivna kalas, känner ni igen er?

Jag tror inte att det existerar någon tävling om kalasen, det är bara vissa som får för sig att andra tävlar.

• Vinterankan
    Alexi skrev 2015-01-08 08:18:16 följande:

Oj varför inte? På barnens fyraårskalas har det varit ca 5 barn och på dotterns femårskalas var det ca 8. Är för mig galet att bjuda 15-20 barn när de är så små, det blir bara rörigt och alldeles för stort. Med alla föräldrar med som det ju är på fyraårskalas så blir det ju stora mängder. Nej, små och mysiga kalas för små barn tycker jag är jätteviktigt.

Jag tycker det är jätteviktigt att du får ha små och mysiga kalas om du vill och andra får ha jättestora kalas om de vill utan att man tycker att den andra gör fel. Varför ska just ditt sätt vara det rätta som alla andra borde ha också? Kan inte andra ha stora kalas utan att du ska nedvärdera det?
  • Vinterankan
    modsey skrev 2015-01-08 18:12:53 följande:

jag tycker inte man väljer ut 4-5 barn ur en grupp på dagis, jag tycker man i så fall väljer enklare kalas och bjuder alla.

Fast i en grupp på dagis så kan ju 4-5 barn vara en hel årskull.
  • Vinterankan
    Letitia skrev 2015-01-08 22:46:56 följande:

Det var jobbigt ibland i den värsta kalasperioden, ja. Kamraterna hade påkostade kalas ordnade av arrangör, och mina barn tjatade om samma såklart. Vi gjorde så att dottern fick ha ETT kalas på ett lekland och sonen ETT på ett laserskjutställe. Men de andra åren ordnade jag kalasen själv. Som tur är tycker jag att sådant är kul, så jag tror inte att något barn som var med var speciellt missnöjt! Vi hade olika teman, t.ex. medeltid, och det älskade ju tjejerna som fick klä ut sig till medeltida prinsessor... Bågskytte, kasta hästsko... huvudsaken är att man har lite fantasi och anpassar aktiviteterna till temat. Varm korv kostar inte mycket och tårtan bakade jag själv. Vi överlevde kalasperioden i alla fall!

Jag lovar att inget av de bjudna barnen eller deras föräldrar tyckte era hemmakalas var sämre än kalasen på lekland. Här är det rätt 50-50 med om det är hemmakalas eller "köpta" kalas och det finns verkligen ingen skillnad på barnens glädje efter kalasen. Verkar som att det viktigaste är att man får en liten godispåse.
  • Vinterankan
    Flash Gordon skrev 2015-01-09 11:42:16 följande:

Vi bjuder alla i klassen. Inte bara fem stycken. Senast var det 25 ungar på kalaset. Då betalar jag gärna för att ha kalaset utanför huset.

Var och en är fria att göra som de vill och det sätts ingen press på folk. Vare sig vad gäller kalasets utformning eller kostnaden för presenterna.

Snarare är det så att vi försöker hålla nere priset på presenterna genom subtila små hintar om vad som behövs eller inte behövs köpas för att duga.

om folk sedan KÄNNER press så är det någonting intern inom dem som de får hantera själva.

Ja precis. Lösningen är inte att förbjuda leklandskalasen utan de som känner den där pressen bör nog fråga sig själva varför de gör det och jobba med självkänslan istället.

Tror inte att det finns en enda förälder som bjuder på "köpta"/ dyrt kalas som gör det för att imponera, tävla eller något annat. Man gör det för att det är enkelt och man tycker det är värt pengarna. Och om man inte tycker det är värt pengarna så låter man bli. Det behöver inte ens vara speciellt kopplat till inkomst, jag vet massor av personer som har mer pengar än oss som inte tycker det är värt pengarna och jag gissar att det finns de som har mindre som också tycker det är värt vad man betalar.

Tycker det är tråkig ton av en del här i tråden som känner sig tvungna att klanka ned på leklandskalasen, jag som har leklandskalas skulle aldrig få för mig att klanka ned på ett hemmakalas. Båda är precis lika bra men för mig personligen så är det bättre med leklandskalas (min dotter bryr sig inte, hon gillar alla typer).
  • Vinterankan
    Vinterankan skrev 2015-01-10 05:24:16 följande:

Ja precis. Lösningen är inte att förbjuda leklandskalasen utan de som känner den där pressen bör nog fråga sig själva varför de gör det och jobba med självkänslan istället.

Tror inte att det finns en enda förälder som bjuder på "köpta"/ dyrt kalas som gör det för att imponera, tävla eller något annat. Man gör det för att det är enkelt och man tycker det är värt pengarna. Och om man inte tycker det är värt pengarna så låter man bli. Det behöver inte ens vara speciellt kopplat till inkomst, jag vet massor av personer som har mer pengar än oss som inte tycker det är värt pengarna och jag gissar att det finns de som har mindre som också tycker det är värt vad man betalar.

Tycker det är tråkig ton av en del här i tråden som känner sig tvungna att klanka ned på leklandskalasen, jag som har leklandskalas skulle aldrig få för mig att klanka ned på ett hemmakalas. Båda är precis lika bra men för mig personligen så är det bättre med leklandskalas (min dotter bryr sig inte, hon gillar alla typer).

Och menar såklart att det för.mig personligen passar det bättre att mina barn har leklandskalas, inte att jag personligen tycker att leklandskalas generellt är bättre. Jag köper mig helt enkelt fri från kalasarbete på samma sätt som jag köper mig fri från städning med rut och köper mig fri från matlagning med catering till en del fester.
  • Vinterankan
    Alexi skrev 2015-01-10 13:56:51 följande:

Alltså jag förstå verkligen känslan av att vilja köpa sig fri från saker, vi köper oss fria ibland från både städning och mathandling osv. Men är det inte lite tråkig känsla gällande att fira sitt barns födelsedag? Dvs det ska väl vara något roligt för hela familjen att någon i familjen fyller år och roligt att få bjuda vännerna på kalas och planera för det osv? Precis som vi vuxna ibland har finare middagar, fester osv, men på olika nivå utifrån tid, ork, lust osv så klart.

Det här är ingen kritik utan bara min reflektion kring just den beskrivningen och en seriös fråga.

Vi har ett kalas för släkten där vi planerar vad vi ska äta och bakar hela förmiddagen och sedan är det ett kalas för kompisarna och där är planerandet att vi funderar på typ av kalas (bowling, lekland och när hon blir äldre så bad) och sedan vilken meny och vilket rum på leklandet. Köpa inbjudningskorten och skriva och sedan åker vi runt och delar ut istället för att posta så det är en massa roliga planering inför det kalaset också.
  • Vinterankan

En liten kommentar angående sidodiskussionen att en del riskerar att aldrig ni bjudna om man bjuder några få utvalda. När jag gick i lågstadiet var jag ensam och blev inte bjuden på kalas. Jag blev bara bjuden på de kalas där alla tjejer var bjudna och jag älskade de kalasen. Inte tänkte jag på att jag blev bjuden bara för att alla blev bjudna, jag var bara lycklig över att alls få gå på kalas, det var jättespeciellt att få göra det.

• Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 08:30:07 följande:

Min dotter har varit på ett kalas på lekland och det var då vi bestämde oss för att något sådant kalas blir det aldrig för vår del!

Vi har haft barnkalad hemma och det har funkat utmärkt!

Vad var det för något ni tyckte var dåligt med det?
  • Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 10:44:29 följande:

Opersonligt, barnen lekte inte ihop ett dugg. De kastade i sig maten innan nästa kalas skulle ha tillgång till kalasrummet. Inte en chans att jag lämnar min dotter ensam på ett sådant kalas. Hur ska ens föräldrarna som håller i kala

kalaset kunna hålla koll på deltagarna?

Ok, så har inte jag upplevt det. Vi har alltid varit i kalasrummet i ca 45 minuter och sedan när det är lekdags så sitter en förälder på samma ställe hela tiden så att barnen vet att de kan gå dit om det är något och en cirkulerar på lekytan och ser om det är någon som verkar ensam alternativt är någon som behöver hjälp med något.
  • Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 10:44:29 följande:

Opersonligt, barnen lekte inte ihop ett dugg. De kastade i sig maten innan nästa kalas skulle ha tillgång till kalasrummet. Inte en chans att jag lämnar min dotter ensam på ett sådant kalas. Hur ska ens föräldrarna som håller i kala

kalaset kunna hålla koll på deltagarna?

Ok, så har inte jag upplevt det. Vi har alltid varit i kalasrummet i ca 45 minuter och sedan när det är lekdags så sitter en förälder på samma ställe hela tiden så att barnen vet att de kan gå dit om det är något och en cirkulerar på lekytan och ser om det är någon som verkar ensam alternativt är någon som behöver hjälp med något.
  • Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:44:34 följande:

45 min är för lite för att hinna öppna paket, äta korv och glass anser jag. Sen är jag emot att låta barn springa vind för våg på lekland, så många gånger jag fått säga till andras barn för aty de vuxna de är där mef sitter och dricker kaffe istället...

Ok. När vi varit hemma så har samma procedur tagit max en halvtimme så 45 minuter känns som rätt lång tid. Och tycker definitivt att barn i den åldern kan springa runt själva med sporadisk tillsyn.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?