• Letitia

Vad tycker ni om Ragnar? =)

Jag gillar det för att det är ett rejält, hederligt, manligt och fornnordiskt namn. Kanske har du hört talas om "Ragnar Lodbrokes saga"..? Dock måste jag säga att jag inte skulle välja just det namnet själv, för jag tycker inte att det är så fint rent ljudmässigt. Det är något med "ng"-ljudet som jag inte gillar i namn. Men det kan ju vara en smaksak. 

Om det är just ett fornnordiskt namn du vill ha, så finns det ju annars många andra som är - i mitt tycke - finare. Tor, Ulf, Dag, Sigurd, Sigvard, Torbjörn, Harald, Gunnar... eller Erik, som faktiskt också är ett fornnordiskt namn.

• Letitia
    Maddi skrev 2015-01-08 21:36:41 följande:

Ragnar känns som en surig inskränkt gammal gubbe. De är samma namn som Sture, en på öppna förskolan som heter och stackars barn. Sture Viking, ungen ska heta de för resten av livet, tänk innan!!

Sture är också, precis som Ragnar, ett gammalt hederligt nordiskt namn - tänk "Herr Sten den unge Sture"! Men det är inte ljudmässigt fint - få namn med u i är fina enligt mig. Hatar även Sune, Ulla, Ulrika, Urban och Ulrik...
  • Letitia
    Abbe83 skrev 2015-01-09 10:27:21 följande:

Jag gillar gubbnamn så Ragnar tycker jag om. Ett av mina favoritnamn är Gunnar, Gunnar blir andranamn om jag får en son nån gång. 

Ja, jag älskar också Gunnar! Överhuvudtaget låter namn som slutar på -ar så härligt vikingatida (och ÄR det också, såklart): Ragnar, Gunnar, Halvar, Alvar, Runar, Reidar...
  • Letitia
    fluu skrev 2015-01-09 14:34:10 följande:
    Våga på! Det är vackert och bra på alla vis och HELT rätt i tiden.

Har också en förkärlek för "-ar namn". Har inte mindre än fem stycken på min absoluta favvolista.
    Ja, de är härliga! Så urnordiska, kärva och manliga!
  • Letitia
    fluu skrev 2015-01-09 16:25:08 följande:
    Jag tycker också att just de namnen är bra så att de både har något sött och något manligt över sig. Passar hela livet således.
    Fast det söta ser inte jag.
Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)