• LitenKaka

Vad tycker ni om Ragnar? =)

Jag och min sambo väntar barn och om det blir en pojke funderar vi på namnet Ragnar. Det började på skoj, men nu börjar vi gilla namnet båda två. Folk i vår närhet tror att vi skojar. Vad säger ni? Är det inte lite charmigt med Ragnar? =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)
  • Bubbel85

Jättefint! Är lätt att förväxla ålderdomshem och dagis nuförtiden om man ser till namnen :) som sas ovan kommer namnen ha en helt annan stämpel om 20 år. I min vänskapskrets är det nästan bara barn med gamla namn. Det är väl tur att man har olika smak så inte alla barn går omkring och heter samma :)

• Anonym (-)
    Anonym (-) skrev 2015-01-07 23:26:45 följande:

Fult!

Dessutom blir Ragnar "Ragge", hur kul är det?

Kör på typ Folke istället. Till och med Bengt är bättre.

Vill ändra mig lite. Ragnar är helt okej och Ragge är faktiskt lite småcoolt.
  • charlie00

Folk döper ju sina ungar till Cewin och Nova-Lee, så varför inte? Då föredrar jag Ragnar alla dagar i veckan!

• StevenDiese

Fan har inte tänkt på det innan denna tråden kom. Ragnar är ju skitcoolt.

• Guapa

Jag skulle säga ett namn som är helt rätt i tiden. Det har ju blivit populärt bland lite moderna föräldrar att välja fulsöta gammelnamn som vore helt otänkbara för sisådär 20-30 år sedan, typ Einar, Alfred, Albert etc etc. Om det känns rätt för er-kör på! 

(Ps Den snyggaste killen jag träffat i min ungdom hette Greger. Greger! Folk skrattade när han presenterade sig för de trodde att han skämtade. Idag tycker jag att namnet är riktigt coolt..kanske mest för att killen var så snygg och cool. Det krävs ändå ett visst mod att ge sitt barn ett sånt fulsött namn. Tyvärr är jag själv inte lika modig..)

• Deo volente

Asgrymt, kör på det.

Just nu är det mest associerat med äldre gubbar, men så fort en liten knatte får heta det så blir de nått sött över det istället. Och folk runtomkring kommer absolut vänja sig vid det.

När jag var i yngre tonåren så var det en bekant som döpte sin son till Edvin, och alla höjde på ögonbrynen. Men nu är det ju hur populärt som helst.

• IsDimma

Min sambo fick ett barnbarn för nästan ett år sen som heter Waldemar. Det hette han redan tidigt i magen. Jag gillade det inte alls, och inte sambon heller. Men idag så är ju det namnet på världens charmigaste ettåring liksom jag har helt ändrat uppfattning om det namnet

Jag gillar inte namnet Ragnar men jag skulle säkert ändra mig om det kom någon i närheten vars barn skulle få det namnet.

• Letitia

Jag gillar det för att det är ett rejält, hederligt, manligt och fornnordiskt namn. Kanske har du hört talas om "Ragnar Lodbrokes saga"..? Dock måste jag säga att jag inte skulle välja just det namnet själv, för jag tycker inte att det är så fint rent ljudmässigt. Det är något med "ng"-ljudet som jag inte gillar i namn. Men det kan ju vara en smaksak. 

Om det är just ett fornnordiskt namn du vill ha, så finns det ju annars många andra som är - i mitt tycke - finare. Tor, Ulf, Dag, Sigurd, Sigvard, Torbjörn, Harald, Gunnar... eller Erik, som faktiskt också är ett fornnordiskt namn.

• Letitia
    Maddi skrev 2015-01-08 21:36:41 följande:

Ragnar känns som en surig inskränkt gammal gubbe. De är samma namn som Sture, en på öppna förskolan som heter och stackars barn. Sture Viking, ungen ska heta de för resten av livet, tänk innan!!

Sture är också, precis som Ragnar, ett gammalt hederligt nordiskt namn - tänk "Herr Sten den unge Sture"! Men det är inte ljudmässigt fint - få namn med u i är fina enligt mig. Hatar även Sune, Ulla, Ulrika, Urban och Ulrik...
  • Abbe83

Jag gillar gubbnamn så Ragnar tycker jag om. Ett av mina favoritnamn är Gunnar, Gunnar blir andranamn om jag får en son nån gång. 

Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)