• LitenKaka

Vad tycker ni om Ragnar? =)

Jag och min sambo väntar barn och om det blir en pojke funderar vi på namnet Ragnar. Det började på skoj, men nu börjar vi gilla namnet båda två. Folk i vår närhet tror att vi skojar. Vad säger ni? Är det inte lite charmigt med Ragnar? =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)
  • Letitia
    Abbe83 skrev 2015-01-09 10:27:21 följande:

Jag gillar gubbnamn så Ragnar tycker jag om. Ett av mina favoritnamn är Gunnar, Gunnar blir andranamn om jag får en son nån gång. 

Ja, jag älskar också Gunnar! Överhuvudtaget låter namn som slutar på -ar så härligt vikingatida (och ÄR det också, såklart): Ragnar, Gunnar, Halvar, Alvar, Runar, Reidar...
  • Abbe83
    Letitia skrev 2015-01-09 10:32:05 följande:
    Ja, jag älskar också Gunnar! Överhuvudtaget låter namn som slutar på -ar så härligt vikingatida (och ÄR det också, såklart): Ragnar, Gunnar, Halvar, Alvar, Runar, Reidar...
    Fundera på om jag skulle våga ge en son Gunnar som förnamn för det namnet betyder väldigt mycket för mig, min pappa hette Gunnar. Min sambo gillar också namnet Gunnar. 
  • Maddi
    Letitia skrev 2015-01-09 01:45:16 följande:

Sture är också, precis som Ragnar, ett gammalt hederligt nordiskt namn - tänk "Herr Sten den unge Sture"! Men det är inte ljudmässigt fint - få namn med u i är fina enligt mig. Hatar även Sune, Ulla, Ulrika, Urban och Ulrik...

Smaken är som baken, man gillar olika. Tur inte alla heter Lisa och Kalle, de skulle bli ganska jobbigt.
  • fluu
    Abbe83 skrev 2015-01-09 10:46:31 följande:
    Fundera på om jag skulle våga ge en son Gunnar som förnamn för det namnet betyder väldigt mycket för mig, min pappa hette Gunnar. Min sambo gillar också namnet Gunnar. 
    Våga på! Det är vackert och bra på alla vis och HELT rätt i tiden.

Har också en förkärlek för "-ar namn". Har inte mindre än fem stycken på min absoluta favvolista.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Ragnar var förresten väldigt nära att kvala in på favvolistan, men min dialekt kom och satte käppar i hjulet där ;)

• Letitia
    fluu skrev 2015-01-09 14:34:10 följande:
    Våga på! Det är vackert och bra på alla vis och HELT rätt i tiden.

Har också en förkärlek för "-ar namn". Har inte mindre än fem stycken på min absoluta favvolista.
    Ja, de är härliga! Så urnordiska, kärva och manliga!
  • fluu
    Letitia skrev 2015-01-09 15:50:43 följande:
    Ja, de är härliga! smile1.gif Så urnordiska, kärva och manliga!
    Jag tycker också att just de namnen är bra så att de både har något sött och något manligt över sig. Passar hela livet således.
  • Letitia
    fluu skrev 2015-01-09 16:25:08 följande:
    Jag tycker också att just de namnen är bra så att de både har något sött och något manligt över sig. Passar hela livet således.
    Fast det söta ser inte jag.
  • fluu
    Letitia skrev 2015-01-09 16:41:17 följande:
    Fast det söta ser inte jag.
    Tror att det är "va" som gör det sött för mig. Det låter mjukt.
Svar på tråden Vad tycker ni om Ragnar? =)