• jajje

ryggont

Tänkte höra om det finns någon där ute som har samma problem som jag. Jag har i flera år haft ont i ländryggen fram och tillbaka. Men nu det senaste halvåret så har jag en otrolig smärta, det strålar ner i benen ibland, smärtan är som värst när jag sitter ner, böjer mig och ska vända mig i sängen. Även när jag spänner rumpan/lädryggen så gör det ont. Är så otroligt rädd för cancer och kan verkligen inte tänka på något annat, har läst massa på nätet och allt stämmer liksom in på cancer.
    Har bokat tid hos vårdcentralen men det är långt fram tyvärr.
    ville därför kolla med någon av er om det finns någon där ute som har/haft samma problem, som kanske kan lugna mig lite i alla fall för detta är så oerhört jobbigt.
    Tack på förhand

• Svar på tråden ryggont
  • jajje

har också funderat på det och läst, men det verkar som att det sitter mer i höfterna.

• cosinus

Tror verkligen inte på cancer.

Har ett diskbråck i ländryggen och visst en tumör i ryggen kan orsaka samma symptom men vad jag fick förklarat för mig var att risken var minimal. Det är väldigt sällan unga personer får sin huvudtumör i ryggen, oftast är det metastaser och då har man som regel märkt av det på annat sätt innan.

Ryggproblem däremot är vanligt.

Man kan få strålning ner i benen för att nerver blir påverkade. Det kan de bli av "fel" i ryggen typ diskbråck och lite annat men även p g a muskler. Falsk ischias är vanligt och då brukar man få stretcha. Den falska varianten kan också göra helvetiskt ont på precis samma sätt som den riktiga bara det att det är en snällare orsak.

På mig är det så att den riktiga nervsmärtan från diskbråcket kan jag inte medicinera bort. Den finns där oavsett om jag så tar dubbla citodon och diklofenak. Det blir något bättre men den finns där. Den falska varianten kan jag få bort helt med ipren, oavsett hur överdjäklig den är från början. Det förklarar sjukgymnasten med att när smärtan minskar lite slappnar muskeln som är problemet av lite och så blir det en god spiral. Typ så.

• Fia 28
    jajje skrev 2015-01-07 14:35:18 följande:

har också funderat på det och läst, men det verkar som att det sitter mer i höfterna.

Att ischias sitter mer i höfterna eller att din värk sitter mer i höfterna?
  • jajje

Jag va på massage för ett tag sedan för att se om det hjälpte men tyvärr inte, då pratade vi i alla fall om ischias och hon sa att det handlade mer om höfterna, men där känner jag ju ingenting, så jag själv har ingen aning.

• Sanjos

Reumatism?  Min pappa har det och det sitter i ländrygg, höfter och går ner i benet ibland. Börjar själv känna av det ibland och det enda om då hjälper är att röra på sig och ev ta tabletter mot värken. Vila bort det går inte.

• cosinus
    jajje skrev 2015-01-07 14:51:58 följande:

Jag va på massage för ett tag sedan för att se om det hjälpte men tyvärr inte, då pratade vi i alla fall om ischias och hon sa att det handlade mer om höfterna, men där känner jag ju ingenting, så jag själv har ingen aning.

Nu kan jag inte definitionerna men hur man får ont beror ju vilken nerv som påverkas. Beroende på var man har ont brukar läkare/sjukgymnaster direkt kunna säga mellan vilken kota felet sitter (om det nu kommer från en krånglande disk)

Mitt "riktiga" onda från diskbråcket sitter så att det går ner på rumpan och vidare ner baksida lår.

Min falska ischias eller vad man ska kalla det, det som inte kommer från skada i ryggen utan muskler är mer på höften och så kommer det smygande över framsida lår och ner mot knät.

Man ska naturligtvis aldrig säga aldrig men jag skulle inte satsa mina pengar på något farligt iaf.

Tränar du? Annars gör det. Stretcha också rumpan och höftböjarna.
  • Fia 28
    jajje skrev 2015-01-07 14:51:58 följande:

Din massör vet inte vad han/hon pratar om, Ishcias sitter inte i höfterna. Träning och att stärka bålen kan hjälpa.
Svar på tråden ryggont