• Anonym (Funderar)

Laxerande för att gå ner i vikt

Hej

Jag har kämpar länge med att komma ner i vikt, pw varje dag, äter efter points/pro points etc

Det har gått SÅ sakta så jag varit nära att ge upp, men jag har kämpat på!

Jag tar pulver som jag rör ut i vatten för att mina tarmar ska fungera, blir förstoppad annars, har alldeles för långsam tarmrörelse! Dumma jag tänkte att om jag tar lite extra pulver ett tag så jag får lite mer åt håller diarré så kanske jag får en liten hjälp med en liten skjuts på vägen men det hjälper inte! Varför gör det inte det?

• Svar på tråden Laxerande för att gå ner i vikt
  • Nyfikna72

Att gå ner i vikt på ett bra sätt är en lång process..........att göra det med laxerande medel är det dummaste man kan göra.

• Anonym (dumheter)

Det kanske beror på att du redan väger för lite? Sök hjälp på en ätstörningsenhet istället för att hålla på med sådana dumheter.

• Anonym (ej)

Att ta laxerande hjälper inte att gå ner i fettvikt. Vilket är väl det man förhoppningsvis vill när det gäller att gå ner i vikt och inte bara för att vågen ska visa en viss vikt?

• Alexandra1990

Laxermedel leder inte till viktminskning

Det kan kännas frestande att använda laxerande läkemedel om man har bulimi. Man vill bli av med den mat som man har hetsätit. Det är inte särskilt effektivt och kan på sikt skapa stora problem. Laxermedel tömmer nämligen tjocktarmen, men energiupptaget sker redan i tunntarmen där laxermedel saknar effekt. Den viktminskning man får beror i stället på vätskeförlust. Kroppens reaktion blir därför att samla på sig vätska så fort som möjligt. Det kan felaktigt tolkas som att man har samlat på sig fett och leda till att man använder ännu mer laxermedel.

Att använda laxermedel i stora mängder kan bland annat förändra kroppens saltbalans förändras, vilket kan påverka hjärtrytmen.

www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bulimi/

Låter inte direkt som en bra idé!

• Anonym (L)

Laxerande gör att du går ner i vätskevikt, så det syns på vågen men inte mer. Du kan bli uttorkad och kan få ännu större problem med dina tarmar än du redan har.

Jag skulle rekomendera att prata med en psykolog om du redan har dessa tankar då de kan utveckla sig till något värre. Och kanske en dietist som kan förklara bättre om viktnedgång och vilken takt du borde gå ner i och om det är överensstämmande med den takten du faktiskt går ner.

Hoppas att du klarar det och att du mår bra

• Anonym (Mia)

Varför kan inte folk gå ner i vikt normalt, utan att ta till med kroppsligt nedbrytande metoder för?? Ärligt talat alltså. Är det så svårt att fatta att det går inte att fuska sig till idealvikten?

• Anonym (Funderar)

Tack för svar <3

• Anonym (Funderar)

Hej

Tog inget mer pulver och har plötsligt gått ner i vikt?

• Smi1es

Att gå ner i vikt tar tyvärr tid. Det fins givetvis sätt att snabba på process, t.ex. som du skriver att ta power walks. Spinning, löpning, 5:2 diet, skippa mjölkprodukter etc kan också vara bra vägar. 

Att du inte får diarré av pulvret beror på vad det är för något. Det låter som om du tar ett fibertillskott vilket agerar reglerande. Ofta kan det få lös avföring fast och allt för fast avföring lite mer lös. Det strävar alltså efter en medelväg och inte som ett laxermedel som påverkar tarmrörelser och därmed ger lösare avföring.

Laxermedel leder inte till viktminskning

Det kan kännas frestande att använda laxerande läkemedel om man har bulimi. Man vill bli av med den mat som man har hetsätit. Det är inte särskilt effektivt och kan på sikt skapa stora problem. Laxermedel tömmer nämligen tjocktarmen, men energiupptaget sker redan i tunntarmen där laxermedel saknar effekt. Den viktminskning man får beror i stället på vätskeförlust. Kroppens reaktion blir därför att samla på sig vätska så fort som möjligt. Det kan felaktigt tolkas som att man har samlat på sig fett och leda till att man använder ännu mer laxermedel.

Att använda laxermedel i stora mängder kan bland annat förändra kroppens saltbalans förändras, vilket kan påverka hjärtrytmen.

• klarah

Hej jag undrar hur mycket du väger idag och Hur lång du är:)?

• klyban
    Nyfikna72 skrev 2015-01-07 14:12:08 följande:
    Att gå ner i vikt på ett bra sätt är en lång process..........att göra det med laxerande medel är det dummaste man kan göra.

Det enda sättet att gå ner vikt och en varaktig viktminskning, är att ändra sin livsstil och matvanor.
    Att köra pulver och laxeringsmedel som inte har nån verkan.
    Innebär bara att man går ner i vikt till slut, men sen återgår man till den kost som gjorde en fet från början.

Svar på tråden Laxerande för att gå ner i vikt