Inlägg från: grodangrön |Visa alla inlägg
  • grodangrön

Kortison i urinröret (mot uretrit)? ENBART positiva upplevelser tack!

Cabo skrev 2015-03-10 18:10:38 följande:

[quote=74984177][quote-nick]grodangrön skrev 2015-03-09 20:22:20 följande:[/quote-nick]Hm är du säker på att du inte har UVI? Sådan smärta har jag absolut endast om det är en urinvägsinfektion. Uretrit kan givetvis också vara smärtsamt till viss del men sååå ont tycker jag ändå inte det gör, är mest störigt. Ibland får jag dock smärtsamma trängningar då det nästan känns som att det ligger en droppe precis vid mynningen, men jag kan ändå alltid hålla mig. Jag kissar inte många gånger om dagen, kanske 3. Jag borde nog egentligen kissa oftare. [/

Nä ingen uvi enligt två odlingar iaf. Och när jag haft det har det varit sveda och trägningar på ett annat sätt. En av de jobbigaste sakerna nu är att inte få sova på nätterna pga trägningarna. Att ständigt vakna kissnödig och så hjälper det inte att gå på toa, det är utmattande....

Okej då kanske det är bäst att göra cytoskopi. Det finns ju något som heter interstitiell cystit också, vilket är mer en inflammation i blåsan, vet inte om du läst något om det. Vissa behöver kissa typ 30 ggr om dygnet. Då brukar det synas när man gör cytoskopi. Men det drabbar främst äldre enligt min urolog och är ganska ovanligt. Uretrit däremot är ganska vanligt bland tjejer, speciellt unga.... lite trist men hellre uretrit än IC känner jag, det verkar väldigt besvärligt. 

När min uretrit är som värst är jag verkligen ständigt kissnödig, men jag kan stänga av det och även känna efter när jag är kissnödig "på riktigt". Det brukar underlätta för mig rent psykiskt. Jag kissar som sagt inte mer än kanske 3-5 ggr per dygn vilket är normalt. Har du fått tid för cytoskopi än? Be om typ lite bedövande gel om det går. Jag tyckte inte alls om cytoskopin och gjorde den helt utan bedövning. Verkligen en otroligt obehaglig känsla men det går i varje fall över fort och lite häftigt att se sin blåsa från insidan. Men lite ömt och obehagligt var det allt. Har man jättejätteont i urinvägarna tycker jag att man ska be om att bli sövd innan! Men är du bara kissnödig och det är ditt enda symptom så lovar jag att det inte gör ont. Det är bara obehagligt och märklig känsla. 
  • grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-09 20:27:51 följande:
    Jag brukar göra så att jag dricker väldigt lite till frukosten. Jag har vanligtvis mina behandlingar kl 9 på morgonen, så jag kissar innan jag går hemifrån vid 8. Sen kissar jag på mottagningen precis innan. Det funkar för mig, även om det kanske känns lite mer kissnödigt och irriterat om man kissar fler gånger så är det psykiskt lättare att veta att blåsan ÄR tom. Sen behöver man inte hålla sig jättelänge heller, hon sa "några timmar", så jag tolkar det som 2-3 timmar, men jag har ändå försökt hålla mig i minst 5-6 timmar för att få mest effekt.

Sen går behandlingen väldigt fort också, som jag redan sagt Glad jag vet inte om de gör på exakt samma sätt hos dig men idag tog det inte ens 10 sekunder innan det var klart. Så det är inget långvarigt obehag heller om du skulle tycka att det var obehagligt.
    Okej vad bra, för de vill ha ett urinprov också så då kanske jag lämnar det på plats helt enkelt. 

Skönt att det går så fort! Jag borde egentligen inte vara så nojig, cytoskopin lär ju vara hundra ggr värre, men man vill ju verkligen inte att någon ska peta just där :) haha om man fick välja!

Som tur är har det värsta lagt sig sen jag hade sex med min kille sist så jag tror nog urinröret inte kommer va alltför ömt. Men lite lite lite svider det ju när jag kissar på slutet...
  • grodangrön

Okej givetvis börjar jag ju tänka "men åh detta är inte så farligt ska jag verkligen köra behandling". Men JA klart jag ska. Jag har bara vant mig vid att vara lite lite kissnödig fast man precis kissat. Och jag VET att kramperna drar igång så fort jag haft sex. Klart jag ska få kortisonet. Men nu i några dagar har jag liksom mått så bra som det går, och då undrar jag om kortisonet verkligen har någon direkt effekt. Jag är ju inte så dålig liksom. Men ja det är ju ändå där. Jag kissar inte 20 ggr om dagen jag kissar kanske.... 5-7 ggr om dagen om jag dricker mycket hela dagen när jag mår BRA. När jag mår dåligt vill jag kissa 20 ggr om dagen men kissar ändå bara 5-7 för man håller sig. Trots att det är smärtsamt. Ska sluta nojja och se fram emot behandlingen istället:p

• grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-11 20:29:22 följande:

Sådär tänkte jag också lite när jag kände mig bättre, men sen kom det ändå perioder då jag mådde lite sämre så det var bra att jag inte slutade bara att kunna känna sig KLAR när man varit på toa är en underbar känsla!

Okej det där var det näst värsta jag gjort i hela mitt liv. Vet inte hur jag någonsin ska kunna gå till en urolog igen?!

När jag kom dit skulle de först göra cytoskopi igen. Jag bara eh NEJ. Och hon kvinnliga urologen som jag inte tycker om förklara att hon måste se ifall det är en uretrit eller inte. Men för fan det syntes ju inget sist! Hon bara "ja men det var för ett år sen". Jag grät och sa att jag vägrade göra den skiten igen! Hon bara okej men ifall jag felbehandlar dig är det inte heller bra. Jag fatta ingenting. Hon läste upp remissen min urolog skickat till henne. Stod inget om cytoskopi stod att jag hade typiska uretritbesvär! Okej så hon gick med på att behandla med terracortil (antibiotika plus kortison). Hon sa att hon skulle pensla in det med en slang (!).

Vid det här laget var jag så sjukt ledsen så hon våga knappt behandla mig men jag sa att jag ville. Hon sa, har du uretrit finns inga alternativ jag bara nähä. Så jag satte mig i gynstolen och hon körde upp slangen och hehe det gjorde ONT. Hon sa innan att det inte gör ont men att det "känns". Det gjorde ont okej. Jätteont. Och ja det varade i några sekunder men när hon var klar slutade det inte att göra ont. Det sved sved sved och nu känns det kanske lite bättre men verkligen inte okej. Asså och så gick hon bara ut och sen var det klart, hon snacka inte md mig för att lugna mig utan mer bara "om du tycker det är så hemskt så kanske du inte ska göra detta fler gånger".

Alltså VA VA VA. Vilken bitch. Jag går INTE DIT IGEN.
    Sen
  • grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-12 16:12:46 följande:

Men GUD!! Fy vilket hemskt bemötande! usch, och jag känner mig hemsk nu som har lallat på om hur fint det gått...

Tänk att det kan vara sån stor skillnad. Jag hade en sån där bitch på vårdcentralen som insisterade på att jag skulle göra cystoskopi, så jag fick ta med min pojkvän som fick ryta ifrån och säga att för fan, hon vill ju inte. Sen stod det i journalen att jag absolut inte ville det heller, och att jag tyckte det var jobbigt med allt.

Åh, jag vet inte vad jag ska säga var det läkaren som behandlade dig? Är terracortil nåt mer "avancerat" läkemedel eftersom det måste läggas in med slang? Du kanske kan be om någon annan människa som kanske faktiskt har en hjärna + lite empati.

Nu har jag kissat första gången efter behandlingen, så det gick drygt 6 timmar. Gjorde inte ont att kissa och uretritbesvären är nere på normal nivå igen, typ.

Terracortil är typ standardbehandling, likaså dermovat. Men terracortil är svagare kortison samt även 2 olika antibiotika, eftersom man tror att det kan finnas bakterier som gömmer sig i röret också som inte syns på prov. Och själva tekniken är nog en ganska vanlig också, att det "gnuggas" in. För salvan rinner ju inte ut, den stannar kvar och gnids in i slemhinnan. Nackdelen är ju dock att det gjorde pissigt jävla röv-ont. Tyckte jag. Enligt henne brukade tjejer tycka det var okej så jag kanske bara var gnällig?

I med det inte känns så farligt nu så är jag lite kluven. Om jag ska fortsätta ändå. Men fan hon var så jäkla osympatisk och hela bemötandet var sämst, hon var ändå urolog och inte sköterska. I med det är en privat mottagning som jag fått remiss till från en annan privat pensionerad urolog så finns det inte fler läkare att välja på. Då får jag kanske fixa remiss till sjukhuset istället. Känns lite mer tryggt hos en riktig urologmottagning kanske.

Men du tyckte alltså inte att det sved alls att göra behandlingen? I för sig sved det ju på mig innan jag ens satt i stolen, var en dålig morgon. Jag vet inte, men bara tanken på slangen får mig att vilja spy:/
  • grodangrön

Hon ville göra cytoskopi igen för jag kunde ha "sårbildningar" från upprepade uvis. Jag bara jaha vad gör man då då? Hon sa att man får antibiotika. Okej men det har jag ju typ käkat i 3 år så är väl knappast det. Och sist mådde jag likadant och då syntes ingenting på cytoskopin - ska man då helt enkelt skita i behandling? Eh, nej? Hon var så jäkla knäpp. Och jag bara kände att hon försökte övertala mig till att göra cytoskopi, för i helvete gör det på dig själv istället kvinna, vet du hur det ens känns? Uppenbarligen inte i med hon inte ens utför den med bedövning. Jag är sjukt förbannad på henne, usch. Fy för dålig vårdpersonal!

• grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-12 17:57:05 följande:

Jag har hört att de brukar "lägga in" salva med kateter på killar eftersom de har så långt urinrör, medan på tjejer går det lättare att bara spruta in det från öppningen. Men det beror nog på hur läkemedlet ser ut också, jag har fått både salva och kräm, som är ganska "styv" så det rinner såklart ut lite men det stannar ändå kvar genom att man bara sprutar in det. Vilken konsistens har terracortil? Är den mer vattning eller hur man ska säga?

Jag tyckte som sagt att det kändes första gången, men det gjorde inte direkt ont. Det spände liksom. Efter första behandlingen har det inte känts nåt, förutom sist då det spände lite igen (kanske för att jag gjort uppehåll på 3 veckor). Efteråt har jag inte känt nåt. Sen tycker jag att alla läkare och sånt tjatar om att det är så himla lätt just för att vi har så kort urinrör bara för att vi är tjejer, men jag tror inte att de vet själva hur det känns.

Det var en "kräm", ganska fet salva så den hade stannat kvar. Men "pensling" som det heter att gnugga in det med en sån slang (alltså det är ingen vanlig slang, inte ihålig, mer som en cylinder typ) känns typ rätt "old-school". Jag tror dermovat+spruta är mer nytt, terracortil och pensla och tex utvidgning med hegarstift äldre metoder. I för sig kan ju slangen vara nyttig då den öppnar upp lite, röret är ju ganska svullet och tätt. Efter cytoskopin mådde jag ju faktiskt bra väldigt länge, kanske för metallröret vidgade urinröret.

Ja det spände men måste säga att det faktiskt gjorde ont också, det sved. Cytoskopin spände mer och ömma bara lite på slutet. Kanske var salvan som sved?
  • grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-12 18:28:02 följande:

Fick du nån bedövning idag? För salvan är ju ganska stark, så den kanske kan irritera slemhinnan. Jag får bedövning också så det kanske är därför jag inte känner så mycket.

Jag frågade sköterskan sist vad man kunde göra om dermovatbehandlingen inte hade hjälpt och hon sa att man bland annat kunde vidga urinröret, men det gör man väl bara om man har en förträngning? När jag gjorde den där flödesmätningen för att se hur "snabbt" jag kissade så såg allt hur bra som helst ut.. Iallafall sa hon att kortisonet hjälper för de allra flesta.

Nej ingen bedövning! Hon spruta på salvan på slangen, desinficerade lite därnere kring "hålen" och sen ja körde upp den. Det var inte så farligt, men gnuggandet sen gjorde verkligen ont. Det spände och sved. Jag är ändå rätt tålig med smärta (har ju levt 1,5 år med uretrit och inte dött än...) men vafan nån jävla gräns ska väl finnas. Även om det bara tog 20 sekunder kanske.

Men det att hon inte förklara eller lugna eller nånting, var nästan det som var värst! Hade det varit en mer empatisk, lugnande människa hade jag nog haft mindre ont. Tror fan det.

Jag har egentligen ingen förträngning heller men när uretritbesvären blossar upp blir mitt flöde lite sämre, men inflammationen gör ju att röret svullnar.

Jag tror inte jag skulle göra vidgningen utan att bli sövd alltså, den verkar fan smärtsam delux.
  • grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-12 19:13:01 följande:
    Jag skulle inte heller vela göra det, och jag vill inte heller bli sövd pga tidigare övergrepp och sånt, så det skulle vara dödläge isåfall. Tycker det är skitskumt att din läkare inte ger dig bedövning! Det trodde jag var standard, de har varit så generösa med det utan att jag ens behövt säga nåt Förvånad din läkare verkar som en riktigt jävla kärring.
    Ja hon var en kärring. Fy! Bara jag tänker på grejen så mår jag illa, det gör ont i mig, aaah kommer aldrig glömma hur ont det gjorde alltså! Min mamma tyckte typ att jag borde anmäla henne ... men... orka.

Var rätt ledsen igår dels för hur man behandlad dels för man hade ont och dels för jag var orolig över att inte kunna åka till Göteborg idag. Idag svider det fortfarande lite men kände för att inte deppa ihop helt och hållet borde jag åka ändå. Har med mina kära antibiotikapiller och kramplösande så får väl klara mig på det, och dricka mycket vatten Obestämd

Så jag hoppas hoppas hoppas att det inte blev värre nu av det hon idioten gjorde. På måndag ska jag be om en remiss till sjukhuset istället... så var karusellen igång igen.
  • grodangrön
    Anonym (Rädd) skrev 2015-03-13 13:37:04 följande:
    Usch vad jobbigt. Jag hoppas det funkar bättre på sjukhuset och att du får hjälp som faktiskt hjälper där. Det är en jävla process att få rätt hjälp, alla skickar runt en och de som ska "ta emot" en vet inte ens vad man gör där osv.
    Helgen i Göteborg funkade, men otroligt störande med ett urinrör som hela tiden vill meddela att det är irriterat:/

Mitt urinrör blev verkligen sämre av hennes behandling. Alltså, kanske inte generellt sämre som att hon skadade det, utan hon utlöste ett skov. Jag tror det är rejält svullet och ömt för mitt flöde är verkligen kasst och det bränner när jag har jeans på mig (så försöker ha uretrit-vänliga kläder men hur kul är det alltid). Helvetes-häxa. Hatar henne!

Jag avvaktade för att se om det skulle lägga sig men det har det inte direkt gjort. Lämnade ett meddelande till min urolog och sa att jag inte kan göra fler penslingar och hoppas på en remiss till sjukhuset nu... snarast!

Annars försöker jag inte gå och kissa för ofta för mitt urinrör är överkänsligt. Har tenta på fredag också så livet är ju kul just nu:P Men jag har levt genom dessa skov innan och jag vet att de alltid lägger sig. Men fan för den kärringen!

Hur går det för dig? Fortsatt bra?
Svar på tråden Kortison i urinröret (mot uretrit)? ENBART positiva upplevelser tack!