• liamae

Spermiedonation

Hej!
    Jag är också i en sits där vi funderar över spermiedonation i Danmark. Har gjort fyra misslyckade IVF:er i Sverige med spermier från frysen som min man lämnat innan en cancerbehandling som sen tyvärr gjorde honom steril. Börjar överge hoppet om att det ska funka så nu återstår möjligen något försök till och sedan insemination i Danmark eller adoption. Adoption känns väldigt fint och helt okej med mig men det är ju tiden. Det är ju många år kvar då och hjärtat skriker efter barn nu. Dessutom har jag inte processat att inte bli biologisk förälder själv än, och jag känner att det skulle vara en stor förlus (om än inte helt oöverkomlig efter en tid tror jag). Känner alltså att det börjar bli sannolikt för oss att åka till Danmark. Trevligt att hitta några att diskutera med, det känns ibland väldigt ensamt det här när "alla" blir gravid hux flux omkring en. Och även om man har vänner att prata med så är det ju verkligen ingen som förstår. Det är en overklighetskänsla som jag har just nu, händer det här verkligen mig? På riktigt? Obehagligt.
    Hur tänker och känner ni andra?
    M82, grattis till graviditeten! Hoppas att allt är bra. Jag tror att vi pratat i en annan tråd tidigare. Jag funderar också på Vitanova, tycker att de verkar seriösa. Kan du beskriva lite mer om vad du tyckte om dem och hur det funkar där?

• liamae

Tack för svaret! Låter ju jättebra! Jag känner att jag helst inte vill till en kall löpande-band-miljö, det räcker med landstingets ivf-lokaler nu. Skönt att höra att det var lätt att förstå. Jag har ju mailat med dem och fått svar på danska och att läsa det känns okej men det är ju värre att höra det, haha. Bra att de kan ta det på engelska om de måste.

I mailet skriver de att de gärna vill ha lite blodprovssvar innan men jag har bara ett av de värden de vill ha som redan tagits på mig. Vet inte hur jag ska gå tillväga för att kunna lämna blodproverna här hemma för landstingskliniken vill inte ta hand om dem. Hur gjorde ni? Vad kostade det isf ungefär om man betalat själv? Eller kan man få en remiss på något sätt från den danska kliniken?

• liamae

Ja, på nåt sätt löser det sig nog. Kan nog vara smart att höra med en privat gyn redan nu, har hört att det kan vara lite kö till de bästa, tack för tipset. Jag håller faktiskt på och testar ÄL i cyklerna mellan IVFerna och har börjat få lite koll på hur kroppen beter sig. Känns som att det vore bra att ha lite kalender över även om kroppen säkert är lite uppfuckad av att ha varit i klimakteriet två gånger, "gravid" tre gånger, gravid på riktigt en gång och ha producerat några års äggförbrukning de senaste 18 månaderna, haha! Det är ändå fascinerade hur bra ens kropp ändå tar smällen, jag är faktiskt rätt stolt över vilken duktig kropp jag har som kämpar på. :) Jag har en relativt regelbunden menscykel, god äggreserv, fin slemhinna och inga blodvärden eller annat som tyder på att det borde vara något problem att bli gravid (problemet ligger alltså hos min man, väldigt tydliga provresultat där). Funderar på om läkarna kommer att rekommendera stimulering med hormoner eller att man bara

Åker ner när man ägglossar normalt. Hur var det för er? Vet ni varför de väljer det ena eller det andra?

Svar på tråden Spermiedonation