Vill börja med att beklaga det tråkiga beskedet, vet hur det känns, är i samma sits min sambo och jag. Tillåt er att sörja ordentligt och prata igenom alternativen så att ni båda är med på vad ni vill. För vår del så sörjer vi på olika sätt. Jag vill prata och fundera och vrida och vända på saker medan min sambo helst inte vill prata alls. Vi bestämde oss i alla fall för att pröva lyckan i Danmark eftersom att kön och vården i Sverige är ett stort skämt, att vänta 1+1/2 upp till 2 år för att ens börja försöka var inget alternativ för oss. Men vi står fortfarande kvar i landstingskön om det inte skulle funka i Danmark. Det är dyrt (10.000-12.000 kr/försök inkl. Resa, kost) och omständigt och ett pusslande med jobb, ledigheter, gynbesök och hormoner men det får gå, bor i Stockholm och brukar bila ner och sova i bilen ena vägen. Tar ca 1 natt + 1 dag (30 timmar)fram och tillbaka. Vi har idag gjort 3 inseminationer som inte har lyckats, ska förhoppningsvis göra nr. 4 snart. Funderar även på att ställa oss i adoptionskö i fall det inte vill sig alls eller om syskonförsök inte lyckas i framtiden. Men jag tror det viktigaste är att ni båda vill samma sak, se till att ni får remiss till landstingets kö och pröva Danmark under tiden om ni har råd och möjlighet. Det är skönt att veta att man inte bara väntar passivt utan faktiskt gör något under tiden. Ta kontakt med en klinik ni tycker verkar bra, där vi går, Vita Nova i Köpenhamn kan man göra så att kliniken väljer donator ur sina depåer baserat på min sambos hår och ögonfärg. Funkar inte en donator så kan de byta. Vi testade med ägglossningstester första månaden men gick sen över till att mäta äggblåsor hos gyn inför varje besök + får ÄL spruta, tycker det är mkt skönare än att hålla på med ÄL test 2 gånger per dag och sen kasta sig iväg så fort det slår om. Nu med ÄL spruta och mäta äggblåsorna hos gyn i Sverige kan vi planera allt mer och slipper stressen, kan ta ledigt från jobbet utan att behöva ljuga och vara "sjuk" samma tidpunkt varje månad. Vår gyn i Sverige skriver oxå ut de preparat som de rekommenderar oss ifrån den danska kliniken. Lycka till!