• Evernote

    Förstå Universums oändlighet?

    Jag förstår inte detta med Universums oändlighet och Multiuniversum etc, mest vad oändligt är. Behövs mer IQ för att förstå eller kommer det med tiden att ingen har en bra förklaring än?

    (Min fru har 130 och jag påstås ha ett högt)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förstå Universums oändlighet?
  • Mascaraklumpar

    Själva teorin bakom påståendet att universum är oändlig är rätt enkel att förstå för de flesta, däremot vill jag nog påstå att ingen, oavsett iq, verkligen kan föreställa sig en oändlighet.

  • Pentra

    Hej TS! Att du inte förstår Universums oändlighet har i detta fall inget med din IQ att göra. Bekymra dig alltså inte för att du inte förstår Universums oändlighet. Vårt Universum är nämligen inte oändligt. Det är ändligt. Och inte heller så är det oförstörbart. ... Och gällande multiuniversa: Ett universum inom vårt eget Universum = en plats som skiljer sig från vår tids-rums-gestaltning = en annan dimension = ett parallelluniversum = ett multiuniversa. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Aniiee

    "Multiuniversum"... vilken oxymoron.

    Men ditt dilemma är nog inte IQ. Snarare isf dålig fantasi. Men knappast det heller, eftersom det är svårt att ta in extremt stora saker. Däremot är jag övertygad om att du förstår vad som menas med "oändlig"


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • Pentagram

    Det är svårt nog att förstå sig på exponentiella tal (jag kan "förstå" 10 och 50, men 10^50 är svårgreppat vad gäller storleken) än mer något som "oändlighet".

  • Lord Hans

    Den vedertagna teorin är snarare att universum hela tiden expanderar. Du bör höja din IQ efter bästa förmåga.

  • Fagerlund

    Universum är inte oändligt stort, däremot saknar det gräns eftersom rymden kröker. Du kan färdas oändligt långt i valfri riktning, men universums storlek är inte oändlig.

    På samma sätt som du kan köra bil runt i en rondell i oändlighet, men en rondell är inte oändligt stor.

  • Pentra

    Även om den fysiska rymden kröker så saknar den inte gräns. Inte heller vårt Universum saknar gräns. I Universum, där vi och allt annat fysiskt befinner sig, dvs det som vi benämner som rymden, kallas för Materiebältet och är ett av Universums sju bälten. Materiebältet ligger som nummer fyra räknat inifrån Universums kärna. ... /Pentra

  • Mascaraklumpar
    Fagerlund skrev 2015-03-17 20:59:45 följande:

    Universum är inte oändligt stort, däremot saknar det gräns eftersom rymden kröker. Du kan färdas oändligt långt i valfri riktning, men universums storlek är inte oändlig.

    På samma sätt som du kan köra bil runt i en rondell i oändlighet, men en rondell är inte oändligt stor.


    Fast forskningen talar väl i nuläget för att värdet på hubblekonstanten är 0 vilket innebär ett platt universum och således varken positiv eller negativ krökning? Eller har jag missuppfattat det?
  • Fagerlund
    Mascaraklumpar skrev 2015-03-17 21:50:58 följande:
    Fast forskningen talar väl i nuläget för att värdet på hubblekonstanten är 0 vilket innebär ett platt universum och således varken positiv eller negativ krökning? Eller har jag missuppfattat det?

    Nu sätter du mig på pottan. Jag vet inte hur Hubble-konstanten påverkar universums krökning. Negativ konstant innebär evig expansion, om jag förstår saken rätt? 


     


     

  • Fishy1
    Aniiee skrev 2015-01-08 17:16:19 följande:
    "Multiuniversum"... vilken oxymoron.

    Men ditt dilemma är nog inte IQ. Snarare isf dålig fantasi. Men knappast det heller, eftersom det är svårt att ta in extremt stora saker. Däremot är jag övertygad om att du förstår vad som menas med "oändlig"
    Det är inte alls en oxymoron.
  • Aniiee
    Fishy1 skrev 2015-05-01 20:19:50 följande:
    Det är inte alls en oxymoron.
    Jo, det är det. En sak kan inte vara multi och uni på samma gång, det måste vara antingen eller. Ett mulitversum kan dock vara innuti ett supraversum.....
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
Svar på tråden Förstå Universums oändlighet?