• sunbeam80

HJÄLP! HIttade en flaska stroh rom i min sons skrivbord!

När jag tidigare idag gjorde min månatliga inventering av min sons rum fann jag till min stora besvikelse en flaska 80%(!) stroh rom.

Jag vet nu inte hur jag ska gå vidare med detta. Vi har aldrig pratat om alkohol hemma och har bävat inför denna dag. Självklart är jag orolig men kan ändå tycka att alkoholen är en bättre drog än marijuana, spice osv. som jag från både skolan och andra föräldrar ha fått höra finns i stadsdelen.

Jag hoppas av ni vill dela med er av er erfarenhet!

• Svar på tråden HJÄLP! HIttade en flaska stroh rom i min sons skrivbord!
  • sunbeam80
    Anonym (hur) skrev 2015-01-09 03:14:48 följande:
    I den åldern är det väl ganska normalt att man vill testa. Det behöver ju inte betyda att han super sig redlös och ställer till det för sig bara för att du hittat en flaska en gång.
    Ja, jag minns ju hur det var även om det är några år sedan men det är olustigt att han dricker starksprit. Samtidigt vill jag inte att han skall uteslutas socialt.

Har ännu inte sagt att jag har hittat den. Bör jag konfrontera honom?
  • Ingen elak typ 2

Ta flaska och häll upp en snaps var och fråga hur länge han har Hållt på med det och ge honom tonårpalören från systemet;)

• PatriciaSkevhage
    sunbeam80 skrev 2015-01-09 03:21:29 följande:
    Ja, jag minns ju hur det var även om det är några år sedan men det är olustigt att han dricker starksprit. Samtidigt vill jag inte att han skall uteslutas socialt.

Du kan ju göra som barnen brukar göra, späd ut den med vatten ;) han kommer inte märka nåt den lilla grabben ;)

/patricia ;)

• Anonym (hur)

Konfrontera är väl fel ord.. men jag hade pratat med honom.

Alla barn är dock olika och behöver olika regler/ramar att hålla sig inom. När jag växte upp så drack jag väldigt lite innan jag fyllde 18 år. Kanske 2-3 gånger bara. Och aldrig "för mycket". Jag var ärlig med det mot min pappa, han visste vart jag var, med vilka, vad jag drack och oftast hämtade han mig. Han behövde inte "prata allvar" med mig eller sätta upp regler för jag skötte mig.

Min bror däremot, han berättade inget, drack näsan varje helg och när han var 17 år hade han suttit i fyllecell 2-3 gånger och blivit hemkörd av polisen/hämtad av mig eller pappa hos polisen ett antal gånger, och hot om inblandning från soc fanns.

Du känner din son bäst. Låt honom inte vandra fel väg, men överbeskydda honom inte om det inte behövs.
  • Anonym (hur)
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:16:54 följande:

Nej jag var i den åldern och drack så gick det hett till varje kväll kan jag säga Flört

inget jag ångrar med det var ju mycket med ungdomsmottagningen och så, gratis kondomer vet du FlörtFlört

/Patricia ;)

Så när du var 16 år så söp du och knullade runt? Och du tycker att alla ungdomar ska göra det samma för att inte bli ensamma? Och att köpa droger till dom är en bra idé.

Du skrämmer mig.

• PatriciaSkevhage
    Anonym (hur) skrev 2015-01-09 03:42:59 följande:
    Så när du var 16 år så söp du och knullade runt? Och du tycker att alla ungdomar ska göra det samma för att inte bli ensamma? Och att köpa droger till dom är en bra idé.

Du skrämmer mig.

Jag hade många vänner, och väldigt många "med benefits", men det har inte skadat mig. Nu är jag gift och har två barn och bor i villa. Har ett bra jobb. Vad har du? Är du ensam och bitter eller?

Men nu ska vi inte bråka bara för du är misslyckad :)

/Patricia ;)

• PatriciaSkevhage
    Anonym (hur) skrev 2015-01-09 03:42:59 följande:

Du skrämmer mig.

Fast jag har aldrig köpt droger till mina barn, ville bara säga att marijuana är minst eller mindre skadligt än alkohol, (har aldrig provat själv dock) ville bara ta det med ett redigt exempel. Men ja jag festade mycket när jag var 16 och är stolt över det

/Patricia.
  • Anonym (hur)
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:45:58 följande:

Jag hade många vänner, och väldigt många "med benefits", men det har inte skadat mig. Nu är jag gift och har två barn och bor i villa. Har ett bra jobb. Vad har du? Är du ensam och bitter eller?

Men nu ska vi inte bråka bara för du är misslyckad :)

/Patricia ;)

Sa jag att det hade skadat dig eller att det var någonting fel? Nej. Men jag tycker det är helt uppåt väggarna att säga "att man ska lära barnen att inte dricka för mycket eller för lite, för man vill ju inte att dom ska bli ensamma". Du får det att låta som om man måste dricka för att va social och omtyckt.

Jag har och har alltid haft vänner. Drack som sagt inte mycket innan jag fyllde 18 år, men mellan 18-22 festade jag ordentligt, sen gifte jag mig och fick barn. Ha dock ingen villa, men ett helt okej jobb som jag trivs med. Anser du att jag är misslyckad pga  det så varsågod.
    PatriciaSkevhage skrev 2015-01-09 03:48:50 följande:
    Fast jag har aldrig köpt droger till mina barn, ville bara säga att marijuana är minst eller mindre skadligt än alkohol, (har aldrig provat själv dock) ville bara ta det med ett redigt exempel. Men ja jag festade mycket när jag var 16 och är stolt över det

/Patricia.
    Men att ens föreslå nått sånt är helt idiotiskt. Droger är olagliga av en anledning.

• Anonym (Snapsen)

Har. Sno hens ännu inte sagt att jag har hittat den. Bör jag konfrontera honom?
    Nej.
  • Anonym (Snapsen)
    Anonym (Snapsen) skrev 2015-01-09 04:31:16 följande:
    Nej.
    Sno spriten.
  • Linae86

Köp ut åt honom så han slipper ljuga, ta till värre saker och du vet vad han får i sig.

När jag var 15 köpte mina föräldrar bara 2,25 cider till mig. Blev retad varje gång jag var på fest då alla andra lyckades få tag i vin, sprit m.m. Blev less på alla dumma kommentarer från folk så gick ut på stan, letade på nån okänd gubbe som sålde riktigt dålig hb. Min mamma hittade det sedan i gaderoben på mitt rum, började köpa ut vin och cider till mig i stället och sen dess har jag aldrig behövt dricka sån skit igen. Har alltid känt sen dess att jag kan vara ärlig mot mina föräldrar och ringa som även om jag var stupfull. Otroligt tacksam idag i vuxen ålder på hur mina föräldrar hanterade situationen!

• Frontline
    sunbeam80 skrev 2015-01-09 02:56:57 följande:
    När jag tidigare idag gjorde min månatliga inventering av min sons rum fann jag till min stora besvikelse en flaska 80%(!) stroh rom.
    Haha va fan hade mina föräldrar gjort en inventering i mitt rum varje månad så hade jag blivit vansinnig..
    Som tur var så flyttade jag hemifrån när jag var i din sons ålder och klarade mig själv utan snokande föräldrar...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Hannah76

Varför inventerar du hans rum??

Hur kommer det sig att aldrig pratat om alkohol?

Dessa två saker tycker jag är bra mycket konstigare än att en 16-åring innehar alkohol.

• fluu

Eftersom ni inte pratat om alkohol är det väl inte så konstigt att han gör dåliga val. Här snackar vi alkohol redan(ungen är tre år). Hon vet att indraget liv väntas om hon hittar på något så dumt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden HJÄLP! HIttade en flaska stroh rom i min sons skrivbord!