• erty

    Forsar blod, gravid

    Snälla, är det fler som haft såhär? Vill så gärna veta hur det gått för er. Jag vänder mig INTE till er som haft blödningar som mens, brunt blod eller liknande. Detta handlar om färskt nästan vattnigt blod som RINNER ut när jag sitter på toa.

    Allt började i förra graviditeten, då redan i v.6 -STÖRTBLÖDNINGAR, barnet såg ut o må bra fanns inte så mycket o göra tyckte läkarna. I v.24 föddes hon o dog strax därefter.


    Nu är jag gravid igen. "Finns ingen risk för att det ska ske igen" fick jag höra, nu sitter jag i v.13 med STÖRTBLÖDNINGAR IGEN! Var PRECIS på ett ultraljud där allt såg bra ut, ja förutom en blodansamling (igen). När jag kom hem forsade det ur mig, färskt, rött o mycket. Jag vill höra andra som haft det såhär, just nu måste jag försöka bestämma mig för om jag vågar gå vidare i denna grav eller om jag ska börja överväga en abort (vilket jag såklart egentligen inte vill).. Kan tillägga att blödningarna kan komma med dagars mellanrum, som en vattenballong som spricker o det forsar ut blod, sen avstannar det o är lugnt några dagar. Alltså ingen mensblödning.


    Finns det någon det gått bra för? Eller är detta dömt o misslyckas igen..

  • Svar på tråden Forsar blod, gravid
  • rere88

    Jag fick också blödning

    Satt och åt middag när jag kände att det blev lite fuktigt i trosorna. När jag reste mig upp o gick in på toaletten rann det längst med benen.

    inne på toaletten tog jag av byxorna och såg till min förtvivlan att det var rent blod som hade forsat ur mig (som om en blodbalong spruckit inne i mig)

    Hade en liten blodansamling som försvann efter någon vecka. Blödde lite/mellan ibland så gick alltid med binda. Blev omplacerad till lättare arbetsuppgifter och vattnet gick v 32+0 av sig själv (trodde det var en stor blödning men när jag kom in på toa såg jag att det var genomskinlig vätska)

    32+4 tittade han ut och nu 9månader senare ligger han bredvid mig o tuggar på en leksaksbil :)

    Hoppas allt löser sig för er! <3

  • 2pågar

    Fick en STÖRTBLÖDNING denna grav i v 10-11. Alltså, de rann !!!! De lät som ja kissade när jag satte mej på toan! Slutade ganska snabbt och oron var fruktansvärd!

    Fick komma in o kolla med vul och de visar sej att moderkakan ligger över öppningen så där kom blödningen ifrån sa dom. Har nu sexförbud i väntan på nästa kontroll.

  • Orkide

    Fick störtblödning (dock i v.36), var moderkakan som låg i vägen som brustit. Blev KS o allt gick bra.

    Hoppas du får svar till varför du blöder och att allt går vägen!! Kramar

  • erty

    Det dom ännu sagt är att det är en blödning i livmodern, vet ej om det är moderkakan igen som lossnat en bit.. Ska träffa en läkare på tisdag för o gå igenom uppläggningen av denna grav, hoppas på att få boka in ett snabbt läkarultraljud också för att kolla närmare på blödningen och förhoppningsvis hjälpa mig få veta vad det är -för att enklare kunna ta ett beslut huruvida jag vill göra en abort eller inte. Känns sjukt orättvist att gå igenom detta igen, fanfanfan.

  • erty

    Fått delvis föreliggade moderkaka konstaterat plus en blödning i livmodern. Livmodern sitter tydligen fortfarande fast men hinnan har lossnat lite (vet inte ens vad det innebär..). Har mycket "menssmärtor" som såklart gör mig mer orolig.. Någon som vart med om samma sak?

  • erty

    Snälla, är det NÅGON som blödit konstant VARJE dag?? Blir helt tokig på detta. Överallt man läser får folk störtblödningar ca 3 gånger men de verkar aldrig stå om någon som har ihållande blödninga.. är jag helt ensam om detta? :(

  • erty

    Vart förtidig födsel igen, 24+0. Hon mår dock ännu bra (snart 5 månader)

  • Plommonblom

    Åh, vad skönt att höra att allt gick bra! Grattis till den lilla!!!
    Extremt modigt och strongt av dig också att hålla ut.
    Får jag fråga om du fick du speciell omvårdnad/koller under grav? Förutsätter att du blev sjukskriven?

  • erty
    Plommonblom skrev 2015-09-05 11:56:28 följande:

    Åh, vad skönt att höra att allt gick bra! Grattis till den lilla!!!
    Extremt modigt och strongt av dig också att hålla ut.
    Får jag fråga om du fick du speciell omvårdnad/koller under grav? Förutsätter att du blev sjukskriven?


    Jag studerade och sjukskrev mig inte, gjorde så mycket jag kunde hemifrån. Hade jag jobbat hade jag blivit sjukskriven! Gjoorde ultraljud nästan varje vecka, men att jag blödde så mycket verkade de inte ta så allvarligt eftersom att de alltid skickade hem mig, till den dagen då vattnet var borta -DÅ vart jag inlagd. Tycker de borde tagit mig på större allvar, spec eftersom jag hade en likadan grav innan som kostade vår dotters liv.
  • Plommonblom

    Verkligen! Ofattbart med det bemötandet!
    Igen: otroligt starkt av dig.
    Hoppas innerligt att du får ett annat bemötande om du blir gravid igen. (Och såklart en komplikationsfri graviditet och välmående unge.)

  • Hoppaspåpluss

    Jag vet att det är några år senare nu, men jag har exakt detta du skriver just nu! Är i vecka 13 också och ingen hjälper mig.. vad var det för fel? Och varför blödde det?

  • Ebo88

    Här är en till som undrar över anledningen.

    Vi förlorade vår son efter jag fött honom i v.24+3. Fick en störtblödning i v.23+2. Låg inne på sjukhus och 8 dagar senare födde jag. Störtblödningen slutade men efter 5 dagar kom den igen och efter ytterligare 3 dagar födde jag. Min tapp var 2.2cm när jag kom in och innan k.snittet så var jag öppen 3 cm. Den utplånades alltså på 8 dagar.

    Läkarna tror blödningen beror på att livmodertappen var så kort och minskade så fort, antingen pga försvagad livmoderhals eller för att jag jade GBS. Moderkakan var fin.

    Är nu gravid i 12+3 och ska få cerklage i opererat den 18/4.

    Har haft två små blödningar och lite rosa flytningar men peppar peppar - inget sen 10+6

  • Hoppaspåpluss
    Ebo88 skrev 2018-04-01 23:06:28 följande:

    Här är en till som undrar över anledningen.

    Vi förlorade vår son efter jag fött honom i v.24+3. Fick en störtblödning i v.23+2. Låg inne på sjukhus och 8 dagar senare födde jag. Störtblödningen slutade men efter 5 dagar kom den igen och efter ytterligare 3 dagar födde jag. Min tapp var 2.2cm när jag kom in och innan k.snittet så var jag öppen 3 cm. Den utplånades alltså på 8 dagar.

    Läkarna tror blödningen beror på att livmodertappen var så kort och minskade så fort, antingen pga försvagad livmoderhals eller för att jag jade GBS. Moderkakan var fin.

    Är nu gravid i 12+3 och ska få cerklage i opererat den 18/4.

    Har haft två små blödningar och lite rosa flytningar men peppar peppar - inget sen 10+6


    Hur har det gått för dig? Mina blödningar fortsätter och dom säger att allt ser bra ut? Vill inte föda såpass tidigt .. vad ska jag göra för att få dom att faktiskt lyssna på mig och ta det allvarligt???
  • Ebo88
    Hoppaspåpluss skrev 2018-04-15 14:31:49 följande:

    Hur har det gått för dig? Mina blödningar fortsätter och dom säger att allt ser bra ut? Vill inte föda såpass tidigt .. vad ska jag göra för att få dom att faktiskt lyssna på mig och ta det allvarligt???


    Jag har inte blödit nå mer sen v.10+6 och är idag i v.14+3. Heller inga rosa flytningar.

    På onsdag ska jag operera in ett cerklage och blir sedan heltidssjukskriven fram till BF.

    Vilken vecka är du i nu? Blöder du varje dag eller är det till och från?

    Vet dom vad der beror på elöer säger som bara att det inte är någon fara?

    Har du kollat ifall du har någon infektion? Har dom mätt tappen på dig? Märker du om blödningarna kommer från när du har gjort nå specifikt ?

    Jag tycker att dom borde kolla dig noga och ta don oro på lite större allvar om det är så att

    dom inte har gjort någon undersökning på dig.
  • Hoppaspåpluss
    Ebo88 skrev 2018-04-01 23:06:28 följande:

    Här är en till som undrar över anledningen.

    Vi förlorade vår son efter jag fött honom i v.24+3. Fick en störtblödning i v.23+2. Låg inne på sjukhus och 8 dagar senare födde jag. Störtblödningen slutade men efter 5 dagar kom den igen och efter ytterligare 3 dagar födde jag. Min tapp var 2.2cm när jag kom in och innan k.snittet så var jag öppen 3 cm. Den utplånades alltså på 8 dagar.

    Läkarna tror blödningen beror på att livmodertappen var så kort och minskade så fort, antingen pga försvagad livmoderhals eller för att jag jade GBS. Moderkakan var fin.

    Är nu gravid i 12+3 och ska få cerklage i opererat den 18/4.

    Har haft två små blödningar och lite rosa flytningar men peppar peppar - inget sen 10+6


    Hur har det gått för dig? Mina blödningar fortsätter och dom säger att allt ser bra ut? Vill inte föda såpass tidigt .. vad ska jag göra för att få dom att faktiskt lyssna på mig och ta det allvarligt???
    Ebo88 skrev 2018-04-15 14:59:36 följande:

    Jag har inte blödit nå mer sen v.10+6 och är idag i v.14+3. Heller inga rosa flytningar.

    På onsdag ska jag operera in ett cerklage och blir sedan heltidssjukskriven fram till BF.

    Vilken vecka är du i nu? Blöder du varje dag eller är det till och från?

    Vet dom vad der beror på elöer säger som bara att det inte är någon fara?

    Har du kollat ifall du har någon infektion? Har dom mätt tappen på dig? Märker du om blödningarna kommer från när du har gjort nå specifikt ?

    Jag tycker att dom borde kolla dig noga och ta don oro på lite större allvar om det är så att

    dom inte har gjort någon undersökning på dig.


    Jag går in i vecka 16 imorgon och blöder varje dag, vissa dagar bara lite men dom flesta dagarna rinner det när jag går på toaletten. Dom säger att allt ser bra ut med bebisen men kollar inte runt eller nånting. Och att "om jag känner mig gravid så är jag det". Det känns inte som dom gör ett skit !!
  • Ebo88
    Hoppaspåpluss skrev 2018-04-15 15:59:45 följande:

    Hur har det gått för dig? Mina blödningar fortsätter och dom säger att allt ser bra ut? Vill inte föda såpass tidigt .. vad ska jag göra för att få dom att faktiskt lyssna på mig och ta det allvarligt???Jag går in i vecka 16 imorgon och blöder varje dag, vissa dagar bara lite men dom flesta dagarna rinner det när jag går på toaletten. Dom säger att allt ser bra ut med bebisen men kollar inte runt eller nånting. Och att "om jag känner mig gravid så är jag det". Det känns inte som dom gör ett skit !!


    Då du ändå är i v.16 så tycker jag att du ska kräva en mätning utav livmodertappen och att du ska få lämna urinprov för att se så det inte är någon bakterie / GBS i urinen. Tycker även du ska kräva en vaginal undersökning där dom kollar bakteriell vagions eller om du har GBS i vaginan.

    Visar sig allt vara väl därefter så är det nog bara så att du blöder. Vissa kvinnor blöder ju genom en hel graviditet. Men dom bör utesluta allt annat innan faktist !

    Jag sökte hjälp några dagar innan jag fock min störtblödning och allt började gå åt helvete på grund av jobbiga och påfrestande sammandragningar plus att jag upplevde att jag gick och småskvätte men det blöta i trosan luktade inte kiss utan det var nå annat. Bm menade på att jag hade inkontinensproblem och sa åt mig att dricka mindre. Jag hade gått och läckt fostervatten men hon tog sig inte ens tiden till att kolla någonting.

    Jag tycker som sagt att du ska kontakta din bm och kräva vad jag nämnt för dig om mätning och prover
  • Hoppaspåpluss
    Ebo88 skrev 2018-04-15 16:41:32 följande:

    Då du ändå är i v.16 så tycker jag att du ska kräva en mätning utav livmodertappen och att du ska få lämna urinprov för att se så det inte är någon bakterie / GBS i urinen. Tycker även du ska kräva en vaginal undersökning där dom kollar bakteriell vagions eller om du har GBS i vaginan.

    Visar sig allt vara väl därefter så är det nog bara så att du blöder. Vissa kvinnor blöder ju genom en hel graviditet. Men dom bör utesluta allt annat innan faktist !

    Jag sökte hjälp några dagar innan jag fock min störtblödning och allt började gå åt helvete på grund av jobbiga och påfrestande sammandragningar plus att jag upplevde att jag gick och småskvätte men det blöta i trosan luktade inte kiss utan det var nå annat. Bm menade på att jag hade inkontinensproblem och sa åt mig att dricka mindre. Jag hade gått och läckt fostervatten men hon tog sig inte ens tiden till att kolla någonting.

    Jag tycker som sagt att du ska kontakta din bm och kräva vad jag nämnt för dig om mätning och prover


    Absolut det ska jag verkligen göra! Tack så jättemycket för svar ????
  • Ebo88
    Hoppaspåpluss skrev 2018-04-16 12:15:51 följande:

    Absolut det ska jag verkligen göra! Tack så jättemycket för svar ????


    Ingen fara. Hör gärna av dig när du har pratat med din bm och hur det går för dig
  • Fröken Sol

    Det kan ju vara något något som inte stämmer, men det kan också vara helt normalt. Jag fick en störtblödning i vecka nio som jag kollade upp. Allt såg normalt ut. Sedan fick jag två stora blödningar i vecka 15-17 och skvättblödde under hela den tiden. Kollade upp och allt såg normalt ut. Fick inte saken något vidare utredd, utan alla verkade nöja sig med att fostret levde, att det fanns fostervatten och att moderkakan såg okej ut. Och allt eftersom jag kände fosterrörelser, så blev jag lugnare.

    Blödningarna avtog och har inte återkommit. Och nu är jag i vecka 30.

    Håller tummarna för att det ger med sig.

Svar på tråden Forsar blod, gravid