Inlägg från: Anonym (vanligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vanligt)

Framfall

Alltså det är jättevanligt att få framfall efter en förlossning, det är absolut inte bara 60+ tanter som lider av framfall. Vill man föda barn får man kallt räkna med framfall, inkontinens osv

• Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 20:57:23 följande:

Är det verkligen så? jag tycker att man aldrig hör om framfall annat än då det gäller äldre och när de pratas knipövningar sägs det alltid för att undvika framfall när du blir gammal.
    Känner mig i alla fall väldigt ensam och det är jobbigt att alltid tänka på det och inte kunna leva normalt, vågar ju knappt gå en promenad och får ångest att det ska bli värre om jag bär mitt barn, bär en tung matkasse eller bara böjer mig ner.

Känner lite hur ska det vara när jag är 50 när det är såhär nu... Vill ju träna upp mig men känns som detta hindrar mig men samtidigt borde ju en starkare kropp vara bättre för framfallet så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Ja det är jättevanligt. 10 % får framfall efter en förlossning och majoriteten får förslappade slidväggar som är en mildare variant av framfall. Det är mer regel än undantag att få det och något man bör räkna med OM man vill föda barn.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:09:13 följande:

Men man ska väl ändå inte behöva räkna med att livmodertappen ska sitta i slidöppningen , tyngdkänsla och ha svårt att bajsa bara för att man fött barn.

Jo delvis. Underlivsbesvär är inte prioriterade, man blir inte opererad för framfall innan man fött alla barn man vill ha. Dessutom är framfall svårt att bota, det blir sällan helt bra efter en operation. Så tyvärr är det så att man nästan får räkna med de symtomen du har efter att man fött barn. Slidan klarar inte den belastning som en förlossning medför.
  • Anonym (vanligt)
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:22:50 följande:

Surt om det är som du säger och att det dessutom är svårt att fixa med operation , men vissa säger ju att det fixas lätt med operation så vem ska man tro på.  Kvinnor har ju alltid fött barn så det låter ju konstigt att vi inte ska vara gjorda för det.  Har faktiskt ALDRIG hört någon annan med livmodertappen i öppningen då man är under 30 år gammal :(

Ja kvinnor har alltid fött barn och förr så dog kvinnor som flugor av att föda barn. Idag överlever de allra flesta av att föda barn, men väldigt många får skador av det. Jag vet inte om man kan säga att kvinnor är gjorda för att föda barn när så många dör av det och får skador för livet av det.
Svar på tråden Framfall