• Anonym (J)

Framfall

Jag har insett att jag har framfall och det ger mig total panik, har svårt att bajsa då det känns som att jag inte kan krysta för jag får inget motstånd, det som istället händer är att livmodertappen hamnar alldeles i öppningen. Känner mig ofta kissnödig också och ´har ständigt obehag då jag rör mig . Känner mig helt förstörd  då jag bara är 27 år och bara har 1 barn som nu är 3½ år gammal. Vill gärna ha fler barn men vågar inte . Funderar på självmord då jag inte vågar söka hjälp då det är så otroligt pinsamt

• Svar på tråden Framfall
  • Dr to be

Självmord? Ge dig. Ring kvinnokliniken. Det finns hjälp att få.

Lycka till

• Anonym (J)

Jag hoppas verkligen det men känns så otroligt jobbigt då jag är så pass ung och överallt läser jag att det är tanter 60 plus som får sådana besvär. Har sedan innan otroligt dåligt självförtroende och det känns hemskt visa upp det här. Var inte ens på nån efterkontroll då jag inte vågade boka ett besök . Hade en långdragen förlossning som avslutades med sugklocka, vet inte om det kan ha med saken att göra.

• Anonym (J)

Är överviktig också vilket jag vet inte är bra men samtidigt känns det svårt hur jag ska kunna träna då jag känner sånt obehag vid minsta lilla och då man läser om framfall så står det att man ska undvika att bära , springa , hoppa och allt möjligt. Känns ju riktigt deppigt att inte våga leka med mitt barn eller lyfta upp henne.

• Anonym (J)

Kan man ringa kvinnokliniken bara sådär man måste inte ha en remiss från vårdcentralen?

• Minxy

Du kan ringa kvinnokliniken direkt. Eller så kan du ringa mvc och säga att du "missade/glömde" efterkontrollen men att du misstänker framfall och att du vill ha hjälp.

Jag fick också ett "milt" framfall efter förlossningen med både barn ett och två. Är gravid med nummer tre nu och räknar kallt med att det kommer bli samma igen.

Jag har tränat bort mitt framfall med knipövningar båda gångerna. Har fått hjälp och tips vid efterkontrollerna och har blivit helt återställd! Det finns hjälp, utnyttja det!

Har man ett svårare framfall kan det vara aktuellt med operation, men det kan gynekologen/barnmorskan ge dig ett besked om.

Ring på måndag och därmed basta! Du behöver inte må såhär.

• Anonym (J)

Som sagt är det 3 ½ år sedan men ju längre tiden går desto mer känner jag av besvären och är rädd att allt ska ramla ut tillslut  har också läst att det är svårt att åtgärda och få bra. Vill även gärna ha ett till barn men känner mig väldigt tveksam då jag känner mig så dålig i kroppen. Är otränad och överviktig också och vill gå ner i vikt men vet inte vad jag törs göra när det känns så dåligt. Har försökt göra massa knipövningar men känns som jag inte får till det bak mot mellangården då det är som en stor reva där. Har även tidigare upplevt att min livmodertapp sitter lågt även innan jag fick barn men inte så lågt att den hamnar i öppningen.

• Anonym (J)

Nej det blir ju inte det men har sån otrolig ångest för vad de ska säga och känner mig så äcklig

• Minxy

Jag tycker verkligen du ska ringa. Tänk att du gått och mått dåligt över det här i över 3 år! :(

Svar på tråden Framfall