• Minxy

Framfall

Du kan ringa kvinnokliniken direkt. Eller så kan du ringa mvc och säga att du "missade/glömde" efterkontrollen men att du misstänker framfall och att du vill ha hjälp.

Jag fick också ett "milt" framfall efter förlossningen med både barn ett och två. Är gravid med nummer tre nu och räknar kallt med att det kommer bli samma igen.

Jag har tränat bort mitt framfall med knipövningar båda gångerna. Har fått hjälp och tips vid efterkontrollerna och har blivit helt återställd! Det finns hjälp, utnyttja det!

Har man ett svårare framfall kan det vara aktuellt med operation, men det kan gynekologen/barnmorskan ge dig ett besked om.

Ring på måndag och därmed basta! Du behöver inte må såhär.

• Minxy

Jag tycker verkligen du ska ringa. Tänk att du gått och mått dåligt över det här i över 3 år! :(

• Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 20:57:23 följande:

Är det verkligen så? jag tycker att man aldrig hör om framfall annat än då det gäller äldre och när de pratas knipövningar sägs det alltid för att undvika framfall när du blir gammal.
    Känner mig i alla fall väldigt ensam och det är jobbigt att alltid tänka på det och inte kunna leva normalt, vågar ju knappt gå en promenad och får ångest att det ska bli värre om jag bär mitt barn, bär en tung matkasse eller bara böjer mig ner.

Känner lite hur ska det vara när jag är 50 när det är såhär nu... Vill ju träna upp mig men känns som detta hindrar mig men samtidigt borde ju en starkare kropp vara bättre för framfallet så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Om vi säger såhär: det blir inte bättre av att du fortsätter ignorera det.

Ta tag i det här på måndag.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 21:22:50 följande:

Surt om det är som du säger och att det dessutom är svårt att fixa med operation , men vissa säger ju att det fixas lätt med operation så vem ska man tro på.  Kvinnor har ju alltid fött barn så det låter ju konstigt att vi inte ska vara gjorda för det.  Har faktiskt ALDRIG hört någon annan med livmodertappen i öppningen då man är under 30 år gammal :(

Jag tror att du får bäst och mest korrekt information om du kontaktar gynekolog eller barnmorska/läkare på måndag.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 22:12:58 följande:

Känns som livet är förstört :( Läste någonstans vad man skulle undvika och då kommer jag ju aldrig kunna leva ett normalt liv för man ska inte bära tvätt, eller bära nåt över huvudtaget inte dansa inte hoppa inte springa, inte rida. Lika  bra att ligga kvar i sängen då men då är ju problemet vem ska sköta barnet och allt kring det då min sambo jobbar och han förväntar sig ju att jag ska göra allt det där tvätta, handla och städa. Känns verkligen hemskt och som signaturen vanligt säger verkar det svårt att fixa så det håller :(  Gråter en skvätt

Men herregud människa. Ta dig samman.

MÅNGA har fått hjälp, men bara för att dom bett om det! Att ligga hemma och gråta gör INTE saken bättre.

Det finns en enda person som kan ta tag i det här och det är du. Vill du fortsätta gnälla och ligga hemma och (som du själv säger) "aldrig bära tvätt, aldrig bära mitt barn", jamen gör det då.

Om du däremot vill ha en positiv förändring så ringer du till gynekolog/barnmorska på måndag morgon.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 22:47:26 följande:

Nä det är klart det inte hjälper att ligga hemma och gråta men när man skäms nåt så fruktansvärt och känner sig som en 80 årig kärring trots att man inte ens fyllt 30 är det inte så lätt att våga. Är rädd att de ska bli äcklade av mig och att det inte går att göra något åt det och att de ska säga att jag får skylla mig själv pga övervikt mm

Men har du inte läst vad som skrivits i tråden? Att det är jättevanligt? Försök förstå att gynekologer/läkare/barnmorskor träffar kvinnor med framfall hela tiden.

Såhär står det om framfall på 1177:

"Framfall är en vanlig anledning till att kvinnor söker läkare och flera tusen opereras varje år på grund av besvär. Framfallsoperation är ett av de vanligaste ingreppen på en kvinnoklinik."

Sluta se dig själv som ett unikt offer. Du är långt ifrån ensam. Ring på måndag.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-09 23:13:53 följande:

vad skönt för dig C att du fick det fixat så bra. Har försökt stoppa in fingret och hjälpa till när jag ska bajsa men då är livmodertappen ivägen , har alltid haft den långt ner men inte så här långt ner. när jag står upp är den lite in i slidan men när jag suttit på toa är toppen på den alldeles i öppningen . SItter ag upp och känner i slidan är tappen lite längre in typ halva långfingret och jag kan ibland känna bajs genom slidväggen. Fy varför säger ingen att det kan bli såhär och tänk om allt bara ramlar ut. Måste samla allt mod och försöka ringa på måndag.

Gör det, du kommer tacka dig själv i det långa loppet :)
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-11 22:42:59 följande:

Imorgon gäller det då ska jag ringa gyn , ringde 1177 idag men de sa bara att jag fick ringa vårdcentralen eller gyn imorgon. Har panik och känner mig äcklig oc otroligt deprimerad hur fan kan det här ända efter 1 barn ..  Min mens verkar börja komma nu också första gången på ett halvår så då lär de ju inte vilja undersöka heller, eller kan de göra det ändå för det skulle kännas så jobbigt att vänta tills den är slut då jag typ alltid blöder i 3 veckor :( Ingen annan som drabbats av framfall av livmodertappen i unga år? Kan ni leva normala liv eller är det kört nu...

Jag fick som sagt framfall efter första förlossningen (25 år) och efter andra (27 år). Det gick tillbaka med regelbundna knipövningar och hjälp från BM på MVC.

Ring. Dom kommer INTE tycka du är äcklig eller konstig på nåt sätt, jag kan garantera dig det. Det verkar bara vara nåt hjärnspöke du fått för dig.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-11 23:07:27 följande:

Minxy du hade inte att livmodertappen ramlat ner eller?

Jopp. Allt innanmäte var typ i öppningen ;)

Det GÅR att åtgärda.
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-12 21:37:09 följande:

Ringde till gyn idag förklarade läget och fick en tid om ca 2 veckor. Känns rätt jobbigt att vänta så länge men samtidigt skönt att jag tagit tag i att ringa i alla fall. Känns obehagligt när jag rör mig och är rädd att jag ska förvärra det och kan typ inte tänka på något annat. Jag har haft mycket ångest och depression även tidigare  och nu känner jag att jag gått ner mig i ett svart hål riktigt ordentligt och knappt orkar ta mig upp ur sängen. Allt känns hemskt och jobbigt och som att jag aldrig kommer kunna bli glad igen. :(

Underbart!!! Vad duktig och stark du var som vågade ringa!

Jag förstår att du känner dig deppig över det här, särskilt som du dragits med ångest tidigare. Men du ska veta att du gjorde helt rätt som ringde!

Jag ska inte säga att två veckor går fort (för det gör det inte när man vill att ett visst datum ska komma), men jag lovar dig att du tagit ett steg i rätt riktning :)

Lycka till nu!
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-14 13:47:57 följande:

pallade inte och lyckades få en akuttid nu i morse. Pratade länge med en kvinnlig läkare som även sedan undersökte mig.  Jag hade tydligen INTE framfall. jag hade bakåtlutad livmoder sa hon och då hamnar tappen tydligen långt ner. Hoppas verkligen jag kan lita på henne nu då.

Det låter ju bra, men tog du upp allt det som du upplevt? Svårigheter när du ska på toa, obehagskänslor när du går mm?

Hur som helst: om hon inte hittade något fysiskt fel på dig så får du se det som väldigt positivt! :)
  • Minxy
    Anonym (J) skrev 2015-01-14 16:46:13 följande:

Ja jag tog upp alla besvär jag upplevt och hon undersökt och tittade med ultraljud, kände på magen och i underlivet. Hon sa att allt såg jättebra ut och att det inte alls var några konstigheter. På ett sätt känner jag mig så lycklig över detta men samtidigt är jag rädd att hon har fel eller har missat något så jag känt obehag och grubblat över det så länge. Kanske är mitt underliv bara normalt förändrat efter en graviditet och förlossning  och att jag funderat och funderat på detta så att det blivit ett stort problem

Förmodligen är det så. Släpp det och känn dig lugn! Bra att du gick och kollade upp det :)
  • Minxy
    Missmli skrev 2015-05-11 10:18:15 följande:

Jag har fortfarande en kött klump som kommer ut och jag känner tappen precis innanför. Den sitter liksom fast o köttklumpen som kommer ut ? :o

Jag får varken tid hos en bm eller hos Gyn. Vet inte vad jag ska göra :( känns skot rent ut sagt !

Kniper och kniper men inget händer. Är dock bara 4 veckor sen fl men ändå. Har ett helvete att göra nr 2 och kan knappt röra mg förens jag känner obehag. Så hör vill jag inte ha de

Det tar tid innan knipövningar gör någon verkan, för mig handlade det om typ 6-8 månader innan det kändes bra igen. Tänk såhär: kroppen har förändrats under 9-10 månader. Det är nästan elakt att tro att den ska återställa sig själv efter bara 1 månad. 9 månaders förfall = 9 månaders återuppbyggnad, det är en bra tumregel
  • Minxy
    Missmli skrev 2015-05-11 18:10:56 följande:

Jag tycker det är så förvirrande för ende säger att knipövningar inte hjälper mot framfall och ende säger att de Gör det. Jag själv ser inte hur de ska kunna gå tillbaka av knipövningar men jag får väl försöka bli lite positiv.

Jag undrar hur aktiv man kan va med framfall, vad kan man göra och inte osv. Nu kan jag knappt gå en promenad på 800 m uran att känna av framfall och få ont i ryggen.

har inte tid att vänta ett helt år när jag är själv med två barn :(

Vad jag har förstått så beror det på graden av framfallet. För de allra flesta kollapsar främre slidväggen efter en förlossning (iaf enligt min BM). Då hänger liksom allt ner, men det är inte klassat som ett "svårt" framfall. Så var det för mig och det gick att träna bort, även om det tog en jäkla tid.

Är det däremot livmoderframfall där hela alltet tittar ut mellan benen kan man behöva operation.

Det bästa är om du kontaktar en gynekolog/BM och be den personen kolla hur det ser ut för just dig. Om du har ett svårt framfall som bara kan åtgärdas genom operation är det ingen idé att du går hemma och kniper. Bättre att kolla upp det ordentligt på en gång!
Svar på tråden Framfall