• mswestie

Hur hanterar man andras barn??

Som rubriken lyder så undrar jag hur man ska hantera andras barn..

Min 12-åring tar väldigt ofta hem sina kompisar (för det mesta pojkar) och det är där problemet börjar. Kompisarna är helt galna! Senast igår var en kompis hemma här och en tavla och två blomkrukor förstördes. Totalt.

När jag hör att det börjar bli rätt hög ljud nivå och att det klampas som jag vet inte vad på övervåningen så går jag upp och säger till dom att dämpa sig lite. Jag säger det på ett vänligt sätt, för man vill ju inte att kompisen ska åka hem och berätta att hans kompis mamma har skällt och skrikit halsen av sig..

Det svingas med lasersvärd, skjuts bollar och mycket mer där uppe.

Alla min sons kompisar verkar tro att bara för att dom inte bor här så får dom göra som dom själva vill. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan ju inte förbjuda han att få ta hem vänner, för jag vill ju inte att han ska förlora sina kompisar och sitta vid datorn dag ut och dag in..

Tips???

• Svar på tråden Hur hanterar man andras barn??
  • mswestie

Tyvärr inte så enkelt! Har svårt för att skälla ut andras barn! Bestämd kan jag ju vara, och säger självklart ifrån vid olika situationer, fast ungarna lyssnar ju inte! :(

• Santin

I mitt hus är det mina regler. Prata med barnens föräldrar och förklara läget och hur de beter sig.

• glassen

Förklara för barnen att hos er gäller era regler. Om de inte följs kan inte pojkarna leka hos er. Viktigt att inge respekt direkt. Om barnen ändå inte lyssnar är det dags att prata med föräldrarna.
    Dessutom ringer det en varningsklocka hos mig i alla fall när andras barn inte lyssnar. Hemma brukar barn testa gränser och borta brukar de flesta sköta sig.

• Anonym (Ditt hem)

Prata först och främst med ditt barn och förklara att du gärna ser att han har vänner hos sig men att han också får hjälpa till med att hålla regler. Att visa respekt för dom andra som är hemma, och för saker i hemmet.

Min 6 åring har lärt sig detta och det är oftast det första han förklarar för kompisarna när dom är hör. Dom är lite högljudda när dom leker men det är Allt. Städar efter sig och lyssnar,

Jag har sällan behövt höja rösten. Däremot har det hänt, då vänninans unge slagits, efter att jag sett att hennes mamma inte reagerar fick jag göra det och varnade henne för att göra om det annars fick lekstundeb vara över( hon var7)

Hon fortsatte. Då sa jag att tyvärr måste ni nu gå. Min vönnina blev skit förbannad. Och jag blev lika flrbannad över att hon inte gjorde något.

Ibland måste man gripa in där andra vuxna misslyckats.

It takes a village to raise a child!

• Alexi

Men får dina egna barn ha bollar inomhus på övervåningen? För det är ju där du måste sätta reglerna, det som gäller för dina barn gäller för andras barn.

• Söder73

Jag skällde på alla ungar på gården när mina barn var små. Men de hade ändå kompisar och tro mig, inne hos oss skärpte alla ungar sig ;)

• Anonym (Ditt hem)
    Söder73 skrev 2015-01-10 00:53:38 följande:

Jag skällde på alla ungar på gården när mina barn var små. Men de hade ändå kompisar och tro mig, inne hos oss skärpte alla ungar sig ;)

Likadant här, och det gör att Jag gärna ser dom ofta hos oss då de sköter sig. Samtidigt lär jag mitt barn att visa samma respekt när han är hos sina kompisar och jag får ofta beröm om hur fin min lille kille är och väluppfostrad.
  • mswestie

Tack så hemskt mycket för alla bra svar! Ska testa och hör av mig om hur det gick! Skrattande

• Anonym (-)

Säg ifrån på skarpen (utan att kränka - vare sig psykiskt, fysiskt eller verbalt).
    Går han hem och gråter för mamma och pappa och de i sin tur kontaktar dig, så talar du om för dessa rikspuckon att de ska se till att uppfostra sin unge bättre! Annars kan det gå riktigt åt helvete!

• hammarhajen

Du får säga att i ert hem gäller det och det och detta, vill man leka med bollar eller fara runt får man gärna gå ut och leka på er tomt/innergård. 

Om det känns obekvämt att skälla på andras barn kan du vända dig mest till ditt eget, alltså ungefär "DU vet ju vad som gäller här hemma, den leken är inte OK inomhus!" Är kompisen något sånär normalbegåvad inser han att samma regler gäller för honom.

Jag blir orolig för 12-åringar som inte kan uppföra sig, oftast brukar man ju bete sig bra hemma hos andra även om man lever rövare hemma då och då. Jag hade nog tänkt att det ändå var bättre att ha barnen hemma trots att det är jobbigt, hellre det än släppa mitt barn till ett hem med vuxna som uppenbarligen inte sätter normala gränser.

• cosinus

Jag slänger ut ungar på löpande band som inte kan följa våra regler. Det är enkelt, en tillsägelse och sen får de leka ute om de inte går att ha inne.

Eftersom den av mina söner som har vildast kompisar hatar att leka ute så brukar han vara rätt mån om att få kompisarna att lugna ner sig själv för han vet ju vad som väntar annars.

Vi har ganska generösa regler på rörelsefronten hemma. De får liksom stå och bolla med en basketboll i vardagsrummet om de gör det kontrollerat. Eller stå och dribbla och passa med en innebandyboll. Det här är inget problem för mina egna barn men en del som kommer från familjer som har betydligt hårdare regler för bollar och rörelse inne (inget fel med det, alla gör som de vill) flippar liksom helt och tror de får göra vad som helst. Har haft barn hos oss som aldrig skulle springa en meter hemma men som vält bord och hoppat i våra sängar bara för att det är ok att röra sig en del och bolla lite. Där får man vara tydlig med att det här får ni göra och det här får ni absolut inte göra. Sen brukar det gå bra.

Och skälla på andras barn har jag nog gjort hur många ggr som helst. Inte kränkande men nog måste man vara djäkligt bestämd med en del barn.

• YokohamaNr2

Men förklara att bollar spelas inte inne, då får ni gå ut, saker går sönder. Vilda lekar leks utomhus helt enkelt! 

• K med lilla E

Jag tycker inte det är svårt. Blir de för vilda inne så åker de ut Glad, allihopa, inkl mitt eget barn.

• Annica71

"Vilda lekar" leker man ute. Lugnare lekar inne.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Hur hanterar man andras barn??