• Molle1981

Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?

Hot och dåd mot människor som skämtar eller är kritiska mot islam ökar och nu senast i Frankrike avrättades 12 stycken satirjournalister som barbariskt blev mördade av islamister för sina teckningar, av b.la IS-ledaren Abu Bakr al-Baghdadi och profeten Mohammed.

Fox News har efter dådet i Frankrike intervjuat en känd Imam från London som har utryckt sig att skämta eller kritisera islam inte har med yttrandefrihet att göra och vill se världsomfattande lagar som gör det förbjudet att skämta eller kritisera islam.

Då Sverige är ett av de mest toleranta länderna mot islam i västvärlden, kunde  det vara intressant att ställa samma fråga här inne, vad tycker ni? Ska det vara lagligt förbjudet att skämta eller på något sätt kritisera islam?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-10 15:58
    Blev något fel med filmen, men här är den.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?
  • Anonym (religioner)

Man ska inte skämta om några religioner.

• Gert
    Anonym (religioner) skrev 2015-01-10 15:59:05 följande:

Man ska inte skämta om några religioner.

Så religioner står över yttrandefrihet och pressfrihet? Kanske i den muslimska delen av världen, men vi i den civiliserade delen av världen vill gärna ha den lilla yttrandefrihet vi fortfarande har kvar.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (...)

Självklart ska man kunna få skämta om ALLA religioner.
    Islamister säger sig ju ha en så fredlig religion.
    Eller hur?? Det blir lite *Vi är så fredliga och vår religion är så kärleksfull, men våga ens tänka tanken att göra er lustiga över oss, det blir det sista ni gör* över allt.

• KillBill

Det är ganska lustigt att Sverigedemokrater står upp för yttrandefriheten när karikatyrerna riktas mot islam men som trakasserar och hotar en svensk tjej som sjunger en nidvisa om Sverigedemokrater.

Tyvärr så hittar vi extremvåldet i "ytterkanterna" dvs hos extremhögern och bland ett fåtal extremistiska islamister

tanketornet.wordpress.com/2014/09/06/yttrandefrihet-ar-bra-bara-sa-lange-de-som-yttrar-sig-tycker-som-du-2/

• Ronga

Jag har sett massa klipp med dessa två herrar. Helt ärligt så är båda partnerna lika patetiska. Han muslimen är känd för att vara lite råare och tolkar Koranen bokstavligt. Jänkaren låter honom aldrig prata färdigt.

Man ska få kritisera personer som utövar en religion. Kristna, muslimer, judar osv.

Ronga är en trevlig och äventyrlig sköldpadda
  • ica

Vi bör ifrågasätta och häckla alla religioner alla ismer och alla makthavare.

• Anonym (Självklart)

Klart man ska kunna skämta och göra satir om alla religioner. Sedan får man ju ta konsekvensen.

• Anonym (Tjopp)

Man ska få skämta om allt. Däremot kan man ju samtidigt inse att det inte alltid är rätt tid och plats för alla skämt, och då menar jag inte endast skämt om religioner. Alltså, helt ok att dra skämt i  t ex en skämttråd på internet, men man behöver t ex inte bryta sig in i en moské och ställa sig och skämta mitt i rummet där folk gör bön, för att dra det lite till sin spets...

Och det är rent av livsfarligt att förbjuda kritik!

• ica
    Anonym (Självklart) skrev 2015-01-10 16:55:34 följande:

Klart man ska kunna skämta och göra satir om alla religioner. Sedan får man ju ta konsekvensen.

Att bli häcklad tillbaka. Men inte offer för terrordåd!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-01-10 16:41:19 följande:

Det är ganska lustigt att Sverigedemokrater står upp för yttrandefriheten när karikatyrerna riktas mot islam men som trakasserar och hotar en svensk tjej som sjunger en nidvisa om Sverigedemokrater.

Tyvärr så hittar vi extremvåldet i "ytterkanterna" dvs hos extremhögern och bland ett fåtal extremistiska islamister

tanketornet.wordpress.com/2014/09/06/yttrandefrihet-ar-bra-bara-sa-lange-de-som-yttrar-sig-tycker-som-du-2/

Fel igen. Extremvåldet finns främst på vänsterkanten. Jag lyssnade på en tysk jounalist som hade varit hos ISIS. Han sa att ISIS har stöd av 1% av den muslimska världen. Hur mycket är 1% av 1,5 miljarder människor? 
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Ska det vara olagligt att skämta eller kritisera islam?