Inlägg från: Dockan |Visa alla inlägg
  • Dockan

Någon som är lärare i matte 2a?

Ja, på något sätt måste du tala matte. Finns med både i det centrala innehållet (det ni ska jobba med) samt följande ur kunskapskraven du bedöms på:

"Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och värdera med enkla omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal, skrift och handling med inslag av matematiska symboler och andra representationer."

Men det behöver ju inte vara en redovisning inför klassen, men på något sätt i tal för din lärare och/eller studiekamrater.

• Dockan

Smurf... ;)

Menade såklart inte bara studiekamrater heller. Som ovanstående, har man eleverna i klassrummet och har gruppuppgifter finns ofta utrymme att bedöma eleverna där muntligen.

• Dockan

Håller med ovanstående igen. Förklara för din lärare att du sett uppgifterna och inte tror dug klara dem, be om hjälp att öva det du har svårt för. :)

Även lärare är människor och behöver öva inför lektioner mm, vi förstår.

• Dockan

Jo klarar en elev inte ett moment får ju denne F på momentet. Men man är ju också någorlunda skyldig som skola att erbjuda stöd till eleven så att man klarar momentet.

Som regel faller det oftast på att eleven inte vill ta emot stödet på diverse luddiga anledningar: jag klarar det ändå aldrig, det är inte under lektionstid eller att de helt enkelt inte dyker upp på avtalad tid.

Visst har jag förståelse för att man kan ha funktionshinder som gör det svårt, men om man bara är generellt svag/osäker så handlar det om att ta tjuren vid hornen oavsett hur jobbigt det är. Jag tror inte du hade vart mer sugen att ta tag i det om det var samhällskunskap exempelvis, då hade det säkert vart lättare om det bara var något annat.. Lär dig att syna undanflykterna du gör för dig själv. För din egen skull.

Jag har sett så många elever byta skola, program eller praktikplats, men problemen är ju kvar.

• Dockan

Du har inte möjlighet till handledning över videolänk? Telefon?

• Dockan

Nu var det ett tag sedan jag var på GY. Men på muntliga NP år 9'brukar det exempelvis finns poäng för hur man kommunicerar, att man kan följa (lyssna och förstå) andras resonemang samt föra egna resonemang - de behöver inte vara korrekta. De bör bara vara rimliga.

Kan du alltså kanske peka ut rätt formel som borde användas eller reflektera över rimligheten är det i många fall nog för just kommunikations poängen. Kan du visa att du kan det centrala innehåller i övrigt? Det är ju en förutsättning, men du ska inte behöv göra det vid samma tillfälle.

Har dålig koll pp GY och PYS paragrafen, men på högstadiet får vi undanta kunskapskrav (betygsättning ej prov) om eleven ej kan genomföra pga en permanent diagnos. Ex en döv person kan inte göra ett muntligt moment utan anpassning. På samma vis har elever med MYCKET grav dignistiserad ångest fått anpassad bedömning på muntliga NP, men de måste genomföra fortfarande det kan man inte undanta. Dina svårigheter måste dock anses permanenta utan möjlighet att bli bättre ens med träning.

Svar på tråden Någon som är lärare i matte 2a?