• MoaElis

Någon som är lärare i matte 2a?

Jag är lite förvirrad, för min nuvarande lärare i matte 2a hävdar att det krävs en muntlig redovisning för att uppnå kunskapskraven i matte 2a. Samtidigt som en lärare på en annan distansskola (som jag planerar att söka) inte säger att det varken är någon muntlig uppgift eller prov, och då kan det väl inte finnas i kunskapskraven att kunna prata matte?

Någon som vet om lärare nr 1 har fel, eller är det lärare 2 (eller kanske snarare distansskola) som inte har koll?

• Svar på tråden Någon som är lärare i matte 2a?
  • MoaElis

Ingen som vet? jag hade verkligen behövt veta.

• AnnaKatarina

I kunskapskraven står detta för E

Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal, skrift och handling med inslag av matematiska symboler och andra representationer.

Där kan din lärare ta stöd i kunskapskraven för att begära att du ska göra ett muntligt prov. Nu jobbar inte jag på distans men om jag gjorde det skulle jag gärna vilja höra eleven uttrycka sig muntligt på en examination. När man har eleverna i klassrummet hör man eleverna hela tiden så då känns det inte lika viktigt med en muntlig examination.

• Dockan

Ja, på något sätt måste du tala matte. Finns med både i det centrala innehållet (det ni ska jobba med) samt följande ur kunskapskraven du bedöms på:

"Eleven kan föra enkla matematiska resonemang och värdera med enkla omdömen egna och andras resonemang samt skilja mellan gissningar och välgrundade påståenden. Dessutom uttrycker sig eleven med viss säkerhet i tal, skrift och handling med inslag av matematiska symboler och andra representationer."

Men det behöver ju inte vara en redovisning inför klassen, men på något sätt i tal för din lärare och/eller studiekamrater.

• Dockan

Smurf... ;)

Menade såklart inte bara studiekamrater heller. Som ovanstående, har man eleverna i klassrummet och har gruppuppgifter finns ofta utrymme att bedöma eleverna där muntligen.

• MoaElis

Okej, konstigt att det inte gäller överallt då. Det borde ju egentligen inte vara viktigt i matte kan jag tycka. Men det blir nog att byta distansskola för jag har svårt att prata och förklara mig i matte.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 10:31:40 följande:

Okej, konstigt att det inte gäller överallt då. Det borde ju egentligen inte vara viktigt i matte kan jag tycka. Men det blir nog att byta distansskola för jag har svårt att prata och förklara mig i matte.

Eller så tar du det som ett lärtillfälle och förbättrar din förmåga att prata och förklara.

Det är väldigt vettigt att ha muntliga redovisningar (eller på annat sätt ha muntliga examinationer) eftersom det lätt blir en mekanisk förståelse annars.

Det är inte särskilt svåra saker det handlar om här utan att man resonerar kring ett eller flera tal.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MoaElis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-11 10:41:40 följande:
    Eller så tar du det som ett lärtillfälle och förbättrar din förmåga att prata och förklara.

Det är väldigt vettigt att ha muntliga redovisningar (eller på annat sätt ha muntliga examinationer) eftersom det lätt blir en mekanisk förståelse annars.

Det är inte särskilt svåra saker det handlar om här utan att man resonerar kring ett eller flera tal.
    fast det känns inte riktigt som rätt tillfälle, jag har svårt för redovisningar allmänt men framförallt matte eftersom jag är osäker i ämnet. 

Nja, för dig är det kanske inte svårt men jag har sett uppgifterna man ska redovisa och har verkligen ingen aning om hur jag skulle kunna förklara det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 10:51:09 följande:
    fast det känns inte riktigt som rätt tillfälle, jag har svårt för redovisningar allmänt men framförallt matte eftersom jag är osäker i ämnet. 

Nja, för dig är det kanske inte svårt men jag har sett uppgifterna man ska redovisa och har verkligen ingen aning om hur jag skulle kunna förklara det.
    När är rätt tillfälle då?
    Ska du läsa mer matte efter den här kursen? Läser du det för att få behörighet till högskola/KY?

Det handlar om en grundläggande nivå som finns där av en anledning. Ingen, minst av allt du, blir hjälpt av att du byter skola för att undvika ett moment som du har lite svårt för.

Tror du att du är den enda som har svårt för matte och/eller redovisningar? Lärare är vana vid det och det är deras uppgift att förbereda dig så att du klarar momentet, precis som det är deras uppgift att lära ut andragradsekvationer eller annat. Men då måste man också som elev vara beredd att lära sig.

Du kan ta den enkla vägen ut här, men tror du verkligen att det är en optimal lösning på problemet?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • MoaElis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-11 10:57:20 följande:
    När är rätt tillfälle då?
    Ska du läsa mer matte efter den här kursen? Läser du det för att få behörighet till högskola/KY?

Det handlar om en grundläggande nivå som finns där av en anledning. Ingen, minst av allt du, blir hjälpt av att du byter skola för att undvika ett moment som du har lite svårt för.

Tror du att du är den enda som har svårt för matte och/eller redovisningar? Lärare är vana vid det och det är deras uppgift att förbereda dig så att du klarar momentet, precis som det är deras uppgift att lära ut andragradsekvationer eller annat. Men då måste man också som elev vara beredd att lära sig.

Du kan ta den enkla vägen ut här, men tror du verkligen att det är en optimal lösning på problemet?
    Nej, det här är den sista mattekursen jag behöver gå. Det hjälper mig inte att hoppa av, det har du helt rätt i men jag ser det inte som ett val eftersom att jag är övertygad om att jag inte kommer fixa det. Då hade jag gjort det, jag har redovisat förut trots att jag velat dö innan.

Det handlar inte om att jag har bara har lite svårt för det. Om jag byter skola måste jag göra om en hel kurs, jag kallar inte det att ta den enkla vägen ut.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 11:04:11 följande:
    Nej, det här är den sista mattekursen jag behöver gå. Det hjälper mig inte att hoppa av, det har du helt rätt i men jag ser det inte som ett val eftersom att jag är övertygad om att jag inte kommer fixa det. Då hade jag gjort det, jag har redovisat förut trots att jag velat dö innan.
    Så det finns alltså inte något "rätt tillfälle"? Har du pratat med din nuvarande lärare om dina problem och försökt komma fram till en lösning?
    MoaElis skrev 2015-01-11 11:04:11 följande:
    Det handlar inte om att jag har bara har lite svårt för det. Om jag byter skola måste jag göra om en hel kurs, jag kallar inte det att ta den enkla vägen ut.
    Då så, byt skola, gör om en hel kurs. Och riskera att det förekommer liknande moment där, trots att en lärare där sagt att det inte gör det. För som andra har påpekat så är det ett moment som ska vara med enligt kursplanen. Man ska kunna "tala matte" för att bli godkänd.

• Dockan

Håller med ovanstående igen. Förklara för din lärare att du sett uppgifterna och inte tror dug klara dem, be om hjälp att öva det du har svårt för. :)

Även lärare är människor och behöver öva inför lektioner mm, vi förstår.

• MoaElis

Jo rätt tillfälle är att träna att redovisa i något jag är säkrare på än matte. Och ja jag har pratat med läraren men fick enbart svaret att jag får F i kursen om jag inte klarar redovisningen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 11:17:46 följande:

Jo rätt tillfälle är att träna att redovisa i något jag är säkrare på än matte. Och ja jag har pratat med läraren men fick enbart svaret att jag får F i kursen om jag inte klarar redovisningen.

Vad sade du till läraren?
  • Dockan

Jo klarar en elev inte ett moment får ju denne F på momentet. Men man är ju också någorlunda skyldig som skola att erbjuda stöd till eleven så att man klarar momentet.

Som regel faller det oftast på att eleven inte vill ta emot stödet på diverse luddiga anledningar: jag klarar det ändå aldrig, det är inte under lektionstid eller att de helt enkelt inte dyker upp på avtalad tid.

Visst har jag förståelse för att man kan ha funktionshinder som gör det svårt, men om man bara är generellt svag/osäker så handlar det om att ta tjuren vid hornen oavsett hur jobbigt det är. Jag tror inte du hade vart mer sugen att ta tag i det om det var samhällskunskap exempelvis, då hade det säkert vart lättare om det bara var något annat.. Lär dig att syna undanflykterna du gör för dig själv. För din egen skull.

Jag har sett så många elever byta skola, program eller praktikplats, men problemen är ju kvar.

• MoaElis

Jag har som sagt redovisat i andra ämnen, trots ångest månader innan. Matte är som jag tidigare nämnt, ett ämnet det känns extra jobbigt i. Jag är osäker, vet inte vad jag säga, hur jag ska förklara, vilket skapar ännu en ångest utöver redovisningen. Jag studerar på distans, finns inget stöd att få då.

Om ni inte har haft mina svårigheter förstår jag att det är svårt att ha någon förståelse, men det är helt enkelt så jag känner vilket är svårt att ändra på.

• Dockan

Du har inte möjlighet till handledning över videolänk? Telefon?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 12:58:00 följande:

Jag har som sagt redovisat i andra ämnen, trots ångest månader innan. Matte är som jag tidigare nämnt, ett ämnet det känns extra jobbigt i. Jag är osäker, vet inte vad jag säga, hur jag ska förklara, vilket skapar ännu en ångest utöver redovisningen. Jag studerar på distans, finns inget stöd att få då.

Om ni inte har haft mina svårigheter förstår jag att det är svårt att ha någon förståelse, men det är helt enkelt så jag känner vilket är svårt att ändra på.

Det finns visst stöd att få även när man studerar på distans och läraren har som sagt en skyldighet att hjälpa dig, till en viss punkt.

Det är inte det minsta svårt att förstå att du och andra har stora svårigheter att redovisa muntligt, jag har varit i studiegrupper där personer skakat i hela kroppen inför minsta lilla muntliga framförande. Men det förändrar ändå inte att ni inte bör bli godkända om ni inte klarar av det när målen säger att det krävs.

Du behöver kanske inte ens göra rätt när du gör den muntliga delen, så länge du för fram ett rimligt argument eller ens resonerar runt talen och vad som är svårt så kan det räcka för att bli godkänd. Exakt hur det ser ut vet jag inte men det vet ju inte du heller om du inte tagit upp problemet precis på det sätt som du tagit upp här.
  • MoaElis
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-01-11 16:30:38 följande:
    Det finns visst stöd att få även när man studerar på distans och läraren har som sagt en skyldighet att hjälpa dig, till en viss punkt.

Det är inte det minsta svårt att förstå att du och andra har stora svårigheter att redovisa muntligt, jag har varit i studiegrupper där personer skakat i hela kroppen inför minsta lilla muntliga framförande. Men det förändrar ändå inte att ni inte bör bli godkända om ni inte klarar av det när målen säger att det krävs.

Du behöver kanske inte ens göra rätt när du gör den muntliga delen, så länge du för fram ett rimligt argument eller ens resonerar runt talen och vad som är svårt så kan det räcka för att bli godkänd. Exakt hur det ser ut vet jag inte men det vet ju inte du heller om du inte tagit upp problemet precis på det sätt som du tagit upp här.
    Ja men att se människor med ångest skapar tyvärr inte förståelse. Det är en sak att förstå att det finns, en helt annat att kunna sätta sig in i hur passa jobbigt det känns. 

Men då har ju man inte klarat målen? Om man inte klarar av att förklara uppgifterna. Jag har sett uppgiften som det är meningen att man ska redovisa muntligt och det är ett 20 tal uppgifter, som jag i nuläget, inte ens förstår. 
  • Dockan

Nu var det ett tag sedan jag var på GY. Men på muntliga NP år 9'brukar det exempelvis finns poäng för hur man kommunicerar, att man kan följa (lyssna och förstå) andras resonemang samt föra egna resonemang - de behöver inte vara korrekta. De bör bara vara rimliga.

Kan du alltså kanske peka ut rätt formel som borde användas eller reflektera över rimligheten är det i många fall nog för just kommunikations poängen. Kan du visa att du kan det centrala innehåller i övrigt? Det är ju en förutsättning, men du ska inte behöv göra det vid samma tillfälle.

Har dålig koll pp GY och PYS paragrafen, men på högstadiet får vi undanta kunskapskrav (betygsättning ej prov) om eleven ej kan genomföra pga en permanent diagnos. Ex en döv person kan inte göra ett muntligt moment utan anpassning. På samma vis har elever med MYCKET grav dignistiserad ångest fått anpassad bedömning på muntliga NP, men de måste genomföra fortfarande det kan man inte undanta. Dina svårigheter måste dock anses permanenta utan möjlighet att bli bättre ens med träning.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MoaElis skrev 2015-01-11 20:57:39 följande:
    Ja men att se människor med ångest skapar tyvärr inte förståelse. Det är en sak att förstå att det finns, en helt annat att kunna sätta sig in i hur passa jobbigt det känns. 
    Empatibegreppet håller inte med dig. Inte jag heller. Men det är en helt annan filosofisk diskussion vi kan fortsätta någon annanstans.

Dessutom så bör du nog vara mycket försiktig med att uttala dig kring andra människors förståelse.
    MoaElis skrev 2015-01-11 20:57:39 följande:
    Men då har ju man inte klarat målen? Om man inte klarar av att förklara uppgifterna. Jag har sett uppgiften som det är meningen att man ska redovisa muntligt och det är ett 20 tal uppgifter, som jag i nuläget, inte ens förstår. 
    Det kan man mycket väl ha gjort, att man kan "tala matte" innebär inte att man måste göra allt rätt utan kan också innebära att man kan framföra ett resonemang som håller. Jag hade inte alla rätt när jag läste matte och gjorde min muntliga framställan, jag blev godkänd och lite därtill ändå.

Att du inte förstår uppgifterna nu är ju dock en annan sak du kan och behöver träna på.

Du verkar bara se hinder och är det så finns det inget jag eller någon annan kan skriva här som förändrar det utan då tycker jag helt enkelt att du ska göra som du har tänkt, hoppa av skolan och byt och hoppas att skolan du byter till inte följer läroplanen.

Men om det finns ens en endaste liten möjlighet att du kan klara av det så ge inte upp, ta inte den enkla vägen utan kör på, be om hjälp och försök klara det. Klarar du det inte så har du ju i varje fall försökt och det blir en lärdom.

Svar på tråden Någon som är lärare i matte 2a?