• Anonym (Jenny)

Avföring från slidan?! Någon mer?

Någon som har fått avföring genom slidan? Det jag upplever är som diare som kommer ut ur slidan :-O!
    Jag har fött två barn och senast var 2010 och då sprack jag mycket och fick sys, men hade inte några problem med att avföringen kom från fel ställe.
    Detta problemet har tillkommit nyligen. Har även problem med urin och har kateter.
    Jag undrar om någon har upplevt detta och hur har det gått för er??

• Svar på tråden Avföring från slidan?! Någon mer?
  • nevermind

Klart du ska söka hjälp TS. Jag lovar att läkarna har sett just det här hundratals gånger.

Du ska inte behöva ha det såhär resten av livet.

Lycka till.

• troddeduja

Är du säker på att det inte är bruna flytningar? I början av varje mens får jag som "muspruttar" och den startar med bruna flytningar som sen övergår i rent blod efter nåt dygn.

• Anonym (Jenny)

Helt säker är jag inte men det kommer i samband med trycket neråt som när man behöver bajsa och då kommer det från fel ställe. Har aldrig upplevt den känslan när jag haft flytningar.

Har kontaktat kvinnokliniken som kommer ringa snart.

• Anonym (Jenny)

Jag pratade med kvinnokliniken igår och hon där sa att jag ska ha koll för att se om det verkligen kommer fel å föreslog att jag ska ha tampong för då ser man om det är så. Hon sa även att jag har ju gjort ett antal cellprover pga cellförändringar och hon kunde inte se i journalen att dom sett nån fistel (?) då. Sen bad hon mig att höra av mig igen och avslutade samtalet.

Även om dom inte sett nån fistel tidigare, kan det ändå bli så att det tillkommer??

• Anonym (sjuksköterska)

Klart det kan vara en rektal-vaginal fistelgång, låter så tyvärr! Det är inte vanligt på kvinnokliniken att ta hand om detta, sköterskan kanske inte är vana vid det. Brukar mer vara kirurgen som har hand om liknande fistlar och fistelbildningar.

Antingen går du via din vårdcentral och får en remiss till kirurgen eller kolla om du kan boka ett läkarbesök hos kirurgmottagningen för vidare bedömning och utredning.

Tampong i slidan lät inte hygieniskt om det är avföring som kommer. Rent och tvätta är viktigt, inte kul om tarmbakterier kommer upp i livmodern. Klart du märker skillnad om det är i vagina eller kommer ut rektalt, speciellt när du tvättar och torkar dig.

• Anonym (sjuksköterska)

Fistelgångar kan komma snabbt, varför skulle barnmorskan vid cellprov ha sett detta? Gjort regelbundna vaginala ultraljud samtidigt?

• Anonym (L)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-01-13 10:08:42 följande:

Jag pratade med kvinnokliniken igår och hon där sa att jag ska ha koll för att se om det verkligen kommer fel å föreslog att jag ska ha tampong för då ser man om det är så. Hon sa även att jag har ju gjort ett antal cellprover pga cellförändringar och hon kunde inte se i journalen att dom sett nån fistel (?) då. Sen bad hon mig att höra av mig igen och avslutade samtalet.

Även om dom inte sett nån fistel tidigare, kan det ändå bli så att det tillkommer??

Så du fick ingem tid? För även om de trodde att drt kunde vara bågot annat så är det ju någonting?
  • Anonym (Jenny)

Nej jag fick ingen tid på kvinnokliniken. Vid cellprover har dom inte gjort ultraljud utan bara kollat vanligt samt att dom tagit bort cellförändringarna å sen återbesök där det också togs ett cellprov enbart.

Sköterskan sa bara att jag skulle höra av mig om jag vet helt säkert och så sa hon det med tampong. Men hur ska man vara säker när man inte blir undersökt? Behöver man remiss till kirurg? Hur undersöks det? Kan en läkare se det direkt med bara ögonen eller behövs det nån mer undersökning? Jag sitter i rullstol och har lift vid förflyttningar å det har dom inte på min vc, men dom kanske kan skicka remis ändå? Många frågor å funderingar. Å

• Anonym (Vad var det för svar!)

Stå på dig TS, annars kan du väl åka in akut (vet att man egentligen ej ska göra det). Men de måste ju fatta! Det kan ju vara något enkelt, och det kan vara något de inte alls tänkt på.

Vården finns för alla symtom, även ditt!

• Anonym (L)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-01-13 21:43:53 följande:

Nej jag fick ingen tid på kvinnokliniken. Vid cellprover har dom inte gjort ultraljud utan bara kollat vanligt samt att dom tagit bort cellförändringarna å sen återbesök där det också togs ett cellprov enbart.

Sköterskan sa bara att jag skulle höra av mig om jag vet helt säkert och så sa hon det med tampong. Men hur ska man vara säker när man inte blir undersökt? Behöver man remiss till kirurg? Hur undersöks det? Kan en läkare se det direkt med bara ögonen eller behövs det nån mer undersökning? Jag sitter i rullstol och har lift vid förflyttningar å det har dom inte på min vc, men dom kanske kan skicka remis ändå? Många frågor å funderingar. Å

Hur länge har det varit så här? Tycker du ska ringa igen och säga att det är avföring, för då måste de ju i alla fall undersöka dig. Stå på dig och verka säker på din sak så hoppas jag att du får en snabb tid.

De borde ju kolla dig extra då man lätt får problem med kateter/urinrör,blåsa mm om ett kommer avföring fel(eller det kanske bara gäller gamlingar??)
  • Anonym (Dsk)

Får du inte hjälp på kvinnokliniken ring din HC. Självklart måste du undersökas. En fistel kan komma fort och vara liten, det är inte alls säkert att man ser det i samband med ett cellprov om man inte letar efter det.

• Anonym (Jenny)

Jag förklarade verkligen för henne men hon stod på sig om att eftersom dom har gjort cellprover där det inte har noterats nån fistel så sa hon att jag får återkomma och sa även att eftersom jag sitter i rullstol så kan de ju va så att det trycks framåt så jag TROR att det kommer fel. Hjälpte inte att jag sa att det händer ju även när jag ligger ner och har skydd under. Man känner ju sig dumförklarad. Ska försöka kontakta vc å se om dom kan hjälpa mig så jag får det kollat.

• Anonym (L)
    Anonym (Jenny) skrev 2015-01-14 16:42:29 följande:

Jag förklarade verkligen för henne men hon stod på sig om att eftersom dom har gjort cellprover där det inte har noterats nån fistel så sa hon att jag får återkomma och sa även att eftersom jag sitter i rullstol så kan de ju va så att det trycks framåt så jag TROR att det kommer fel. Hjälpte inte att jag sa att det händer ju även när jag ligger ner och har skydd under. Man känner ju sig dumförklarad. Ska försöka kontakta vc å se om dom kan hjälpa mig så jag får det kollat.

Vad hemskt att inte bli tagen på allvar:-/

Jobbar på äldreboende och det är ju inte ofta som man behöver rengöra in i slidan, visst det händer men mig har det inte hänt så många gånger under mina tio år.

Hoppas vårdcentralen sköter det här bättre! Och lycka till nu!
  • Anonym (sjuksköterska)

Man ser oftast vid gynundersökning om det är en fistelgång, men har besvären uppkommit efter senaste cellrpovtagningen så behöver det ej varit synligt då. Kan sitta så det ej syns heller.

Du kan kolla med närmast liggande sjukhus om remiss krävs eller ej för kirurgmottagningen. Ofta kan man ringa dem direkt och berätta om besvären och se om de kan boka in dig. Samma med gynmottagningen - kanske byta gynmottagning till en annan om du ej tas på allvar där!

Ring på nytt annars till din gyn och kräv undersökning.

Svar på tråden Avföring från slidan?! Någon mer?