Inlägg från: Fjärilslarv |Visa alla inlägg
  • Fjärilslarv

Lärarvikarie - tips?

Hur mycket vikarie ska du vara? en hel kurs? enstaka lektioner?

• Fjärilslarv
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:18:24 följande:
    Enstaka lektioner till en början, men detta vikariat kommer snart bli en längre period så jag vill såklart göra bra ifrån mig så jag får det :)
    om det är enstaka lektioner när du vikarierar för någon annan så är det ju bara att följa den lärarens planering.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:09:39 följande:

Ja, det är ofta rätt lätt att se om man gjort ett bra eller dåligt jobb. Har jag lagt ner tid på att göra en planering så blir jac väldigt besviken på om jag kommer tillbaka och ingenting blivit gjort.

men jösses, besservisser!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:20:22 följande:
    Lämnar den ordinarie läraren en tydlig planering då så vikarien vet exakt vad som ska göras? Ibland blir ju lärare sjuka plötsligt tänker jag.
    Läraren har ju en planering på sitt skrivbord likaså har väl varje elev en planering för kursen. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:29:49 följande:

Är du lärare själv?
    ja det är jag.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:43:17 följande:

Ok och kallar en annan lärare för besserwisser för att man tycker att en vikarie ska följa den planering man gjort?
    nej på grund av din ton i et inlägget.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 15:01:37 följande:

Vilken ton då? Vi är många lärare på min skola som inte längre tycker det är lönt att ge planeringar till vikarier eftersom de akdrig genomförs ändå. Vi lägger mycket tid på planeringar och då vill man så klart ha lön för mödan..
    ok.
    men förutsätt inte att alla vikarier är så bara för att ni har haft sådanna på din skola.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 15:06:50 följande:

Har samma erfarenhet från andra skolor jag varit på...
    jahapp.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Fd) skrev 2015-01-12 15:53:02 följande:
    Som fd vikarie skulle det vara mina dröm. Hände ytterst sällan att det fanns en bra planering att utgå från, inte ens en grov sådan....
    dålig struktur!
    Jag är iof obehörig lärare men jag har planeringar till alla mina kurser. grovt över vad som ska gås igenom varje dag och så en finstilt där det står punkt för punkt om vad som ska gås igenom för två veckor i taget. Eleverna har båda planeringarna samt studiehandledning. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:09:06 följande:

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
    ok vår utbildningsledare har alla våra planeringar, och även vår chef.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:09:06 följande:

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
    lite i taget då?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:23:59 följande:

Lite i taget vad då? Vad menade du med kommentaren?
    ja du skrev att eleverna får planeringen lite i taget och då undrade jag hur lite i taget de får. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:25:24 följande:

Oj, tänk om vår chef skulle haft 50-60 lärares planeringar... Till vilken nytta? Vår chef litar på att vi gör ett bra jobb och behöver inte vaka över oss på det sättet. Antar att du jobbar på en liten skola?
    ja det gör jag.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:27:24 följande:

Det beror på vad vi jobbar med, oftast ett arbetsområde i taget eftersom jag till varje arbetsområde skriver lpp och där står vad vi ska jobba med. Jobbar även med google classroom och där skriver jag in varje veckas planering.
    oj endast en vecka i taget, man får hoppas att de får veta prov med mer framförhållning än så. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:25:24 följande:

Oj, tänk om vår chef skulle haft 50-60 lärares planeringar... Till vilken nytta? Vår chef litar på att vi gör ett bra jobb och behöver inte vaka över oss på det sättet. Antar att du jobbar på en liten skola?
    för att vår utbildningsledare har sagt åt oss att cc:a vår chef. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:33:01 följande:

Har inga prov i mina ämnen men ja, inlämningsuppgifter får de i god tid. Du jobbar på gymnasiet eller?
    nej jag jobbar med arbetsmarknadsutbildningar. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:37:14 följande:

Oj, helt annat än grundskola/gymnasiet.. Förstår inte riktigt varför du uttalar dig om lärarvikarier och hur andra planerar då?
    okej, ja det är din åsikt. 
Svar på tråden Lärarvikarie - tips?