• Anonym (Nervös)

Lärarvikarie - tips?

Jag har fått jobb som lärarvikarie och är skitnervös! Vill göra ett bra jobb och självklart bli omtyckt av eleverna, hur gör man? :) Första intrycket måste vara jätteviktigt tänker jag.

Vad förväntar sig lärarna av en vikarie, märker de ifall man gjort ett bra eller dåligt jobb?

• Svar på tråden Lärarvikarie - tips?
  • Fjärilslarv

Hur mycket vikarie ska du vara? en hel kurs? enstaka lektioner?

• Anonym (lärare)

Ja, det är ofta rätt lätt att se om man gjort ett bra eller dåligt jobb. Har jag lagt ner tid på att göra en planering så blir jac väldigt besviken på om jag kommer tillbaka och ingenting blivit gjort.

• Anonym (Nervös)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 13:54:54 följande:

Hur mycket vikarie ska du vara? en hel kurs? enstaka lektioner?

Enstaka lektioner till en början, men detta vikariat kommer snart bli en längre period så jag vill såklart göra bra ifrån mig så jag får det :)
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:09:39 följande:

Ja, det är ofta rätt lätt att se om man gjort ett bra eller dåligt jobb. Har jag lagt ner tid på att göra en planering så blir jac väldigt besviken på om jag kommer tillbaka och ingenting blivit gjort.

Lämnar den ordinarie läraren en tydlig planering då så vikarien vet exakt vad som ska göras? Ibland blir ju lärare sjuka plötsligt tänker jag.
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:18:24 följande:
    Enstaka lektioner till en början, men detta vikariat kommer snart bli en längre period så jag vill såklart göra bra ifrån mig så jag får det :)
    om det är enstaka lektioner när du vikarierar för någon annan så är det ju bara att följa den lärarens planering.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:09:39 följande:

men jösses, besservisser!
  • Fjärilslarv
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:20:22 följande:
    Lämnar den ordinarie läraren en tydlig planering då så vikarien vet exakt vad som ska göras? Ibland blir ju lärare sjuka plötsligt tänker jag.
    Läraren har ju en planering på sitt skrivbord likaså har väl varje elev en planering för kursen. 
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:20:22 följande:

Jag försöker alltid att skicka över planeringar även om jag blir plötsligt sjuk! Jag vet ju vad som är tänkt att göras i förväg.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:20:55 följande:
    men jösses, besservisser!

Är du lärare själv?
  • Anonym (Nervös)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:20:26 följande:

om det är enstaka lektioner när du vikarierar för någon annan så är det ju bara att följa den lärarens planering.

Ok, jag har bara vikarierat inom förskola så där behöver man ju bara följa ordinarie personalens direktiv i stort sett, jag utformar aldrig något själv. Känns lite läskigt att vara ensam ansvarig med helt nya barn, får liksom upp en bild på hur de sitter och kastar sudd på mig, haha :)
Svar på tråden Lärarvikarie - tips?