Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Lärarvikarie - tips?

Ja, det är ofta rätt lätt att se om man gjort ett bra eller dåligt jobb. Har jag lagt ner tid på att göra en planering så blir jac väldigt besviken på om jag kommer tillbaka och ingenting blivit gjort.

• Anonym (lärare)
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 14:20:22 följande:
    Lämnar den ordinarie läraren en tydlig planering då så vikarien vet exakt vad som ska göras? Ibland blir ju lärare sjuka plötsligt tänker jag.

Jag försöker alltid att skicka över planeringar även om jag blir plötsligt sjuk! Jag vet ju vad som är tänkt att göras i förväg.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:20:55 följande:
    men jösses, besservisser!

Är du lärare själv?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:41:38 följande:
    ja det är jag.

Ok och kallar en annan lärare för besserwisser för att man tycker att en vikarie ska följa den planering man gjort?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:54:03 följande:
    nej på grund av din ton i et inlägget.

Vilken ton då? Vi är många lärare på min skola som inte längre tycker det är lönt att ge planeringar till vikarier eftersom de akdrig genomförs ändå. Vi lägger mycket tid på planeringar och då vill man så klart ha lön för mödan..
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 15:04:30 följande:
    ok.

men förutsätt inte att alla vikarier är så bara för att ni har haft sådanna på din skola.

Har samma erfarenhet från andra skolor jag varit på...
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:06:05 följande:
    dålig struktur!

Jag är iof obehörig lärare men jag har planeringar till alla mina kurser. grovt över vad som ska gås igenom varje dag och så en finstilt där det står punkt för punkt om vad som ska gås igenom för två veckor i taget. Eleverna har båda planeringarna samt studiehandledning. 

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:13:51 följande:
    lite i taget då?

Lite i taget vad då? Vad menade du med kommentaren?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:13:27 följande:
    ok vår utbildningsledare har alla våra planeringar, och även vår chef.

Oj, tänk om vår chef skulle haft 50-60 lärares planeringar... Till vilken nytta? Vår chef litar på att vi gör ett bra jobb och behöver inte vaka över oss på det sättet. Antar att du jobbar på en liten skola?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:24:42 följande:
    ja du skrev att eleverna får planeringen lite i taget och då undrade jag hur lite i taget de får. 

Det beror på vad vi jobbar med, oftast ett arbetsområde i taget eftersom jag till varje arbetsområde skriver lpp och där står vad vi ska jobba med. Jobbar även med google classroom och där skriver jag in varje veckas planering.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:30:14 följande:
    oj endast en vecka i taget, man får hoppas att de får veta prov med mer framförhållning än så. 

Har inga prov i mina ämnen men ja, inlämningsuppgifter får de i god tid. Du jobbar på gymnasiet eller?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:30:39 följande:
    för att vår utbildningsledare har sagt åt oss att cc:a vår chef. 

Ok, jag jobbar på en skola med 600 elever. Finns inte en chans att vår chef skulle hinna med att titta på våra planeringar. Dessutom tycker jag att det känns lite som "storebror ser dig"..
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:35:06 följande:
    nej jag jobbar med arbetsmarknadsutbildningar. 

Oj, helt annat än grundskola/gymnasiet.. Förstår inte riktigt varför du uttalar dig om lärarvikarier och hur andra planerar då?
  • Anonym (lärare)
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 20:47:31 följande:

Åh tack för ett jättegivande svar!

Jag har varit vikarie för länge sen, men var ung och osäker, satt bara och längtade tills lektionen var slut. Minns inte så mycket, fick i stort sett veta vilka kapitel de var på och så fick de jobba på själva. En del elever var skitdryga eftersom jag var så ung, idag är idag bra vän med ett flertal :)

Ska bli spännande att göra det igen "som vuxen"! Har pluggat ett år på lärarprogrammet när jag var yngre och funderar på att fortsätta den banan, riktigt bra chans att få känna på det lite.

Vad berättar man om sig själv? Bara namn eller ska man vara personlig?

Personlig men inte privat
Svar på tråden Lärarvikarie - tips?