Lärarvikarie - tips?
Hej!
Jag jobbade som lärarvikarie i nästan fem år och har nu en fast anställning så jag tänkte återgå lite till ämnet i din ts och ge dig några konkreta tips:
1. Planering:
Att det alltid skulle finnas en planering från ordinarie lärare är tyvärr ett drömscenario. Jag har jobbat på många olika skolor och på en del fungerar det jättebra, där finns det i stort sett alltid någon planering eller åtminstone någon som kan ge en grundstrukturen för vad klassen arbetar med för tillfället. På andra skolor kan man kastas direkt in i klassrummet för att hålla en lektion i ett ämne som man inte själv kan särskilt mycket om och utan någon som helst planering eller förberedelsetid. Det är därför alltid bra att ha något i bakfickan som man kan ta fram på sådana lektioner. På lektion.se kan man hitta en massa bra övningar för olika åldrar och i alla ämnen. Man kan förstås alltid också fråga eleverna vad de arbetar med för tillfället men man ska inte alltid förvänta sig ett ärligt svar. Har de en bok att läsa i kan man låta dem göra det tills man i alla fall har hunnit sätta sig in lite i hur dagen kommer att se ut.
2. Struktur:
Det är lättare sagt än gjort att få till en struktur när man inte har någon planering och inte har haft möjlighet att förbereda sig. Men det är ändå bra att i så stor utsträckning som möjligt försöka göra klart för eleverna hur lektionen kommer att se ut och att tala om från början vad som gäller, också när det gäller ordningen i klassrummet. Ordning och reda skapar oftast mer lugn i klassrummet och man slipper de där totala kaossituationerna som annars ibland kan uppstå när det finns en ovan vikarie i klassrummet. Ju yngre eleverna är, desto viktigare är det att det är tydligt vad som ska göras.
3. Fråga!
Var inte rädd för att fråga andra lärare eller den som tar emot dig om hur saker och ting ska gå till och om hur de brukar göra. Informationen om sådana saker varierar tyvärr också lite från skola till skola.
Det är det jag kommer på just men det finns säkert fler saker man kan tänka på.
PS. Gå inte på sådana där dumheter som att elverna ställer fram klockan när man tittar bort (ja, det händer fortfarande) och håll koll på nycklarna!
Lycka till! Det är klart det känns nervöst i början men lär sig snabbt att hitta sin roll i klassrummet.