• Anonym (Nervös)

Lärarvikarie - tips?

Jag har fått jobb som lärarvikarie och är skitnervös! Vill göra ett bra jobb och självklart bli omtyckt av eleverna, hur gör man? :) Första intrycket måste vara jätteviktigt tänker jag.

Vad förväntar sig lärarna av en vikarie, märker de ifall man gjort ett bra eller dåligt jobb?

• Svar på tråden Lärarvikarie - tips?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:29:49 följande:

Är du lärare själv?
    ja det är jag.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:41:38 följande:
    ja det är jag.

Ok och kallar en annan lärare för besserwisser för att man tycker att en vikarie ska följa den planering man gjort?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 14:43:17 följande:

Ok och kallar en annan lärare för besserwisser för att man tycker att en vikarie ska följa den planering man gjort?
    nej på grund av din ton i et inlägget.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:54:03 följande:
    nej på grund av din ton i et inlägget.

Vilken ton då? Vi är många lärare på min skola som inte längre tycker det är lönt att ge planeringar till vikarier eftersom de akdrig genomförs ändå. Vi lägger mycket tid på planeringar och då vill man så klart ha lön för mödan..
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 15:01:37 följande:

Vilken ton då? Vi är många lärare på min skola som inte längre tycker det är lönt att ge planeringar till vikarier eftersom de akdrig genomförs ändå. Vi lägger mycket tid på planeringar och då vill man så klart ha lön för mödan..
    ok.
    men förutsätt inte att alla vikarier är så bara för att ni har haft sådanna på din skola.
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 15:04:30 följande:
    ok.

men förutsätt inte att alla vikarier är så bara för att ni har haft sådanna på din skola.

Har samma erfarenhet från andra skolor jag varit på...
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 15:06:50 följande:

Har samma erfarenhet från andra skolor jag varit på...
    jahapp.
  • Anonym (Fd)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 14:21:40 följande:
    Läraren har ju en planering på sitt skrivbord likaså har väl varje elev en planering för kursen. 
    Som fd vikarie skulle det vara mina dröm. Hände ytterst sällan att det fanns en bra planering att utgå från, inte ens en grov sådan....
  • Fjärilslarv
    Anonym (Fd) skrev 2015-01-12 15:53:02 följande:
    Som fd vikarie skulle det vara mina dröm. Hände ytterst sällan att det fanns en bra planering att utgå från, inte ens en grov sådan....
    dålig struktur!
    Jag är iof obehörig lärare men jag har planeringar till alla mina kurser. grovt över vad som ska gås igenom varje dag och så en finstilt där det står punkt för punkt om vad som ska gås igenom för två veckor i taget. Eleverna har båda planeringarna samt studiehandledning. 
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:06:05 följande:
    dålig struktur!

Jag är iof obehörig lärare men jag har planeringar till alla mina kurser. grovt över vad som ska gås igenom varje dag och så en finstilt där det står punkt för punkt om vad som ska gås igenom för två veckor i taget. Eleverna har båda planeringarna samt studiehandledning. 

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
Svar på tråden Lärarvikarie - tips?