• Anonym (Nervös)

Lärarvikarie - tips?

Jag har fått jobb som lärarvikarie och är skitnervös! Vill göra ett bra jobb och självklart bli omtyckt av eleverna, hur gör man? :) Första intrycket måste vara jätteviktigt tänker jag.

Vad förväntar sig lärarna av en vikarie, märker de ifall man gjort ett bra eller dåligt jobb?

• Svar på tråden Lärarvikarie - tips?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:09:06 följande:

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
    ok vår utbildningsledare har alla våra planeringar, och även vår chef.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:09:06 följande:

Alla mina planeringar har jag på dator men är jag sjuk mailar jag över till vår sekreterare. Dock är jag även lärare i ett estetiskt ämne och där är det knappt lönt att lämna över planering då nästan ingen kan genomföra den..

Eleverna får ut lite av planeringen i taget, vill inte ge ut för myckey då det oftast blir en del ändringar. Jag jobbar på högstadiet kan jag lägga till.
    lite i taget då?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:13:51 följande:
    lite i taget då?

Lite i taget vad då? Vad menade du med kommentaren?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:23:59 följande:

Lite i taget vad då? Vad menade du med kommentaren?
    ja du skrev att eleverna får planeringen lite i taget och då undrade jag hur lite i taget de får. 
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:13:27 följande:
    ok vår utbildningsledare har alla våra planeringar, och även vår chef.

Oj, tänk om vår chef skulle haft 50-60 lärares planeringar... Till vilken nytta? Vår chef litar på att vi gör ett bra jobb och behöver inte vaka över oss på det sättet. Antar att du jobbar på en liten skola?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:24:42 följande:
    ja du skrev att eleverna får planeringen lite i taget och då undrade jag hur lite i taget de får. 

Det beror på vad vi jobbar med, oftast ett arbetsområde i taget eftersom jag till varje arbetsområde skriver lpp och där står vad vi ska jobba med. Jobbar även med google classroom och där skriver jag in varje veckas planering.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:25:24 följande:

Oj, tänk om vår chef skulle haft 50-60 lärares planeringar... Till vilken nytta? Vår chef litar på att vi gör ett bra jobb och behöver inte vaka över oss på det sättet. Antar att du jobbar på en liten skola?
    ja det gör jag.
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:27:24 följande:

Det beror på vad vi jobbar med, oftast ett arbetsområde i taget eftersom jag till varje arbetsområde skriver lpp och där står vad vi ska jobba med. Jobbar även med google classroom och där skriver jag in varje veckas planering.
    oj endast en vecka i taget, man får hoppas att de får veta prov med mer framförhållning än så. 
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:25:24 följande:

för att vår utbildningsledare har sagt åt oss att cc:a vår chef. 
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:30:14 följande:
    oj endast en vecka i taget, man får hoppas att de får veta prov med mer framförhållning än så. 

Har inga prov i mina ämnen men ja, inlämningsuppgifter får de i god tid. Du jobbar på gymnasiet eller?
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:30:39 följande:
    för att vår utbildningsledare har sagt åt oss att cc:a vår chef. 

Ok, jag jobbar på en skola med 600 elever. Finns inte en chans att vår chef skulle hinna med att titta på våra planeringar. Dessutom tycker jag att det känns lite som "storebror ser dig"..
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:33:01 följande:

Har inga prov i mina ämnen men ja, inlämningsuppgifter får de i god tid. Du jobbar på gymnasiet eller?
    nej jag jobbar med arbetsmarknadsutbildningar. 
  • Anonym (lärare)
    Fjärilslarv skrev 2015-01-12 16:35:06 följande:
    nej jag jobbar med arbetsmarknadsutbildningar. 

Oj, helt annat än grundskola/gymnasiet.. Förstår inte riktigt varför du uttalar dig om lärarvikarier och hur andra planerar då?
  • Fjärilslarv
    Anonym (lärare) skrev 2015-01-12 16:37:14 följande:

Oj, helt annat än grundskola/gymnasiet.. Förstår inte riktigt varför du uttalar dig om lärarvikarier och hur andra planerar då?
    okej, ja det är din åsikt. 
  • erfaren lärarvikarie

Hej!

Jag jobbade som lärarvikarie i nästan fem år och har nu en fast anställning så jag tänkte återgå lite till ämnet i din ts och ge dig några konkreta tips:

1. Planering:
    Att det alltid skulle finnas en planering från ordinarie lärare är tyvärr ett drömscenario. Jag har jobbat på många olika skolor och på en del fungerar det jättebra, där finns det i stort sett alltid någon planering eller åtminstone någon som kan ge en grundstrukturen för vad klassen arbetar med för tillfället. På andra skolor kan man kastas direkt in i klassrummet för att hålla en lektion i ett ämne som man inte själv kan särskilt mycket om och utan någon som helst planering eller förberedelsetid. Det är därför alltid bra att ha något i bakfickan som man kan ta fram på sådana lektioner. På lektion.se kan man hitta en massa bra övningar för olika åldrar och i alla ämnen. Man kan förstås alltid också fråga eleverna vad de arbetar med för tillfället men man ska inte alltid förvänta sig ett ärligt svar. Har de en bok att läsa i kan man låta dem göra det tills man i alla fall har hunnit sätta sig in lite i hur dagen kommer att se ut.

2. Struktur:
    Det är lättare sagt än gjort att få till en struktur när man inte har någon planering och inte har haft möjlighet att förbereda sig. Men det är ändå bra att i så stor utsträckning som möjligt försöka göra klart för eleverna hur lektionen kommer att se ut och att tala om från början vad som gäller, också när det gäller ordningen i klassrummet. Ordning och reda skapar oftast mer lugn i klassrummet och man slipper de där totala kaossituationerna som annars ibland kan uppstå när det finns en ovan vikarie i klassrummet. Ju yngre eleverna är, desto viktigare är det att det är tydligt vad som ska göras.

3. Fråga!
    Var inte rädd för att fråga andra lärare eller den som tar emot dig om hur saker och ting ska gå till och om hur de brukar göra. Informationen om sådana saker varierar tyvärr också lite från skola till skola.

Det är det jag kommer på just men det finns säkert fler saker man kan tänka på.

PS. Gå inte på sådana där dumheter som att elverna ställer fram klockan när man tittar bort (ja, det händer fortfarande) och håll koll på nycklarna!

Lycka till! Det är klart det känns nervöst i början men lär sig snabbt att hitta sin roll i klassrummet.

• Anonym (Nervös)

Åh tack för ett jättegivande svar!

Jag har varit vikarie för länge sen, men var ung och osäker, satt bara och längtade tills lektionen var slut. Minns inte så mycket, fick i stort sett veta vilka kapitel de var på och så fick de jobba på själva. En del elever var skitdryga eftersom jag var så ung, idag är idag bra vän med ett flertal :)

Ska bli spännande att göra det igen "som vuxen"! Har pluggat ett år på lärarprogrammet när jag var yngre och funderar på att fortsätta den banan, riktigt bra chans att få känna på det lite.

Vad berättar man om sig själv? Bara namn eller ska man vara personlig?

• Anonym (lärare)
    Anonym (Nervös) skrev 2015-01-12 20:47:31 följande:

Åh tack för ett jättegivande svar!

Jag har varit vikarie för länge sen, men var ung och osäker, satt bara och längtade tills lektionen var slut. Minns inte så mycket, fick i stort sett veta vilka kapitel de var på och så fick de jobba på själva. En del elever var skitdryga eftersom jag var så ung, idag är idag bra vän med ett flertal :)

Ska bli spännande att göra det igen "som vuxen"! Har pluggat ett år på lärarprogrammet när jag var yngre och funderar på att fortsätta den banan, riktigt bra chans att få känna på det lite.

Vad berättar man om sig själv? Bara namn eller ska man vara personlig?

Personlig men inte privat
Svar på tråden Lärarvikarie - tips?