• Seven Costanza

Varför äggdonation?

Anonym (Undrar) skrev 2015-01-13 22:31:00 följande:

Ne, menj det jag menar är att om gener inte är så viktigt så undrar jag varför man inte väljer att adoptera, när man ändå inte blir genetisk förälder. Det verkar som att många som genomgår äd gör det för att det känns som att man blir mer bunden till barnet/blir mer förälder för att man burit det, som om det vore ens genetiska. Men så är det ju inte. Jag själv skulle inte kunna tänka mig att sätta in någon annans ägg, där på köpet bara ens partner har ett genetiskt band, utan hade hellre valt att adoptera. Det går inte att blunda för att det är olika mellan föräldrarna.

Men du läser ju inte vad folk skriver. Det går MYCKET snabbare att genomföra flera äggdonationsförsök än att gå igenom utredning och väntetid på adoption, som lan ta ca 2-7 ÅR och då har man ju oftast försökt minst 2 år på vanligt sätt först, Så om man inte tycker gener är viktigt är det ju snarare ett argument FÖR äggdonation än emot. Har du dessutom inte tagit till dig det som skrivit angående att adoptivbarn ofta mår dåligt pga alla separationer de upplevt, vilket ju inte blir ett problem för ett ÄD-barn som föds in i familjen?! Och om folk som genomgått det anser att det KÄNNS som att man får ett fint band till barnet redan i magen, så ÄR det så för dem. Helt oberoende av vad du tycker.
Svar på tråden Varför äggdonation?