• Helen3

    Gravid och sambo utan jobb

    Hej!

    Plussade imorse och min sambo är utan jobb. Hur har ni andra gjort? Vi står inför valet att föra abort då vi inte vet hur vi ska klara detta ekonomiskt..

    Någon som varit i samma sits?

  • Svar på tråden Gravid och sambo utan jobb
  • snusmumriken

    Jag är i samma sits, fast det är jag som är arbetslös samt nollad SGI pga en tabbe. Jag tänkte också abort, men fixar det inte. Jag tänker att jag hinner jobba upp min SGI på 7 månader, har timjobb nu samt söker massvis med jobb.

    Din sambo har ju lång tid på sig att få jobb innan barnet kommer, han kan om det går trögt få praktik som leder till jobb t.ex. Om ni verkligen vill ha barnet nu är det ingen anledning till abort i mina ögon, men känns det ok med abort kan ni ju vänta med barn tills det vänder på jobbfronten.

  • Jennoh

    Liknande situation.. två veckor efter att jag hade plussat så fick jag reda på att jag skulle bli av med jobbet. Har varit arbetslös i lite mer än två månader nu. Känns mest skit. Min sambo har dock fast jobb men jobbar på annan ort och är bara hemma på helgerna så det är grymt tråkigt.

    Tipset är kanske att sätta lite press på honom om han vill behålla det. Kanske söka jobb på McDonalds och liknande, när man har ett jobb är det lättare att söka nytt.

    Kan även berätta att jag vet ett par där båda var arbetslösa och ingen hade akassa och de klarade ekonomin med bebis i en liten etta. Vill man något riktigt mycket så hittar man sätt att få det att fungera. Visst, kan bli knapert men finns massor att köpa begagnat så det måste inte bli så dyrt som man föreställer sig. Hoppas ni löser det!

  • Helen3

    Har gjort en abort för 5år sedan och det var det värsta jag gjort. Har efter det fått en dotter 2012. Har ett bra jobb och en bra sgi så det skulle kunna lösa sig anser jag. Min sambo däremot tycker det är oansvarigt och vill kunna vara en förebild för sitt barn, vilket jag förstår. Han jobbar som lastbilschaufför så borde inte vara så svårt att få ett jobb kan jag tycka då vi bor i en storstad.

    Till saken hör väl att vi precis flyttat ihop efter distansförhållande i 1,5 år. Och i värsta fall om han inte har fått något jobb så får jag väl bara vara hemma det nödvändigaste och sen får han vara pappaledig.

    Mycket tankar! Tack för ditt svar!

  • snusmumriken

    Föredöme förstår jag, men det är väl minst 3 år kvar innan barnet överhuvudtaget har en uppfattning om den biten. Innan dess lär han ju ha jobb :)

Svar på tråden Gravid och sambo utan jobb