Inlägg från: Anonym (nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nej)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag tog examen 2011 men började jobba först förra terminen eftersom jag pluggade ett andra ämne och sedan var jag föräldraledig. Jag fick 27500 i ingångslön och den höjs till 28000 i februari då min provanställning slutar. Jag väntar på att få min legitimation och sedan får jag en tillsvidaretjänst. Förhoppningsvis har jag det till nästa lönesamtal så jag kan förhandla upp min lön ytterligare. Jag jobbar i en kommun utanför Stockholm.

Jag tycker inte att du har för hög lön. Visst, det är en bra lön för att inte ha jobbat så länge. Problemet är att lärarlönerna har varit låga under så lång tid och höjningarna har varit små så det är klart att det sticker i ögonen på din kollega. Men vad menar hon med att hon anmält det till facket? Hon kan väl inte anmäla dig? Jag tänker att hon har hört av sig till facket om det för att hon tycker det är orättvist (vilket jag förstår) och för att få hjälp av dem att höja sin egen.

• Anonym (nej)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-14 06:40:59 följande:

Du menar att din tid utan barnen är ditt riktiga jobb? Bör man inte lägga krutet på tiden med barnen? Dör skall du väl tillbringa mest tid?

Nej, fram för mer 40 timmarstjänster där arbetstiden förläggs med barnen!

Visst skulle jag kunna ta av min planeringstid, det du påstår inte är riktigt jobb, till att ha mer lektionstid med eleverna men då skulle de inte lära sig något. Tänkte du att vi skulle planera lektionerna samtidigt som vi har dem? Eller att vi under lärarutbildningen skulle ha fått färdiga lektionsplaneringar för alla årskusers hela läsår? Planering och efterarbete är halva jobbet och utan det skulle det varken bli några lektioner, bedömningar eller respons till eleverna gjorda! Men din idé om att skrota planeringstiden och lägga den som lektionstid låter ju superbra... Suck!
  • Anonym (nej)
    Emeli skrev 2015-01-14 21:19:26 följande:

Hur tänkte du nu? Om vi ska lägga hela vår arbetstid i elevgrupp, dvs på lektioner, innebär det att vår arbetstid inte räcker för att rätta, planera lektioner, ta fram material, hålla kontakt med föräldrar, övrig skolpersonal, socialtjänsten, BUP osv. Vi kommer inte att vara tillgängliga på telefon, och vi kommer inte att hinna läsa och besvara mail. Vi skulle inte kunna hålla några utvecklingssamtal och inte skriva några skriftliga omdömen. Ingenting skulle bli dokumenterat, och vi skulle inte kunna hålla koll på närvaron. Inga läroböcker och annat materiel som behövs i skolan skulle bli beställt. Ingen skulle vakta på rasterna. Ingen skulle ha tid att engagera sig i elevvårdsärenden. Vi skulle aldrig hinna planera temadagar och friluftsdagar, skolavslutningar och andra speciella dagar. Alla konferenser och all fortbildning skulle få utgå, vilket skulle innebära stagnation i yrket och att vi inte skulle utvecklas professionellt. Alla tema-arbeten och all ämnesontegrering skulle får utgå. Allt detta och lite till ingår nämligen i en lärares arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna gör sig inte själva och de ska självklart inte utföras på lärarens fritid. Vi är inte disponibla 24/7.

• Anonym (nej)
    Gosmos skrev 2015-01-15 19:51:54 följande:

Jag tycker även att det är ett problem att förståsigpåare som du inte ens vet att vi bytte betygssystem 2011, det blir fyra år sedan i år. Många säger sig ha egen erfarenhet av skolan men många glömmer att deras info är 10-50 år gammal.

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)