• Anonym (Läraren TS)

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Jag är en relativt nyutexaminerad lärare för ett praktisktestetiskt och ett "traditionellt" ämne i högstadiet (även behörig för gymnasiet, men jag arbetar på högstadiet). Blev klar med min utbildning i januari 2014.

Fick jobb ganska så direkt i Göteborg med en ingångslön på 20500 kr. Skitlön så jag sökte nya jobb, och fick napp i en kranskommun. Nya lönen blev då 24 000 under mitt sk. "Introduktionsår" (som ju var ett krav då). När introduktionsåret var över blev jag tillsvidareanställd med en lön på 29500kr. Helt okej tycker jag. Stabilt i alla fall.

TILL SAKEN:

En arbetskamrat, även hon lärare i det praktisktestetiska ämnet (bara, inget mer ämne) frågade mig i förra veckan om vad jag tjänar. Svarade som det var och hon går då och anmäler detta till facket? Hon anmäler alltså att min lön är för hög enligt henne! Själv tjänar kollegan 32 000 efter 30 år på samma tjänst. Hon anser alltså att det är orättvist att jag som nyutexaminerad får nästan samma lön som henne.

Så, ni lärare, vad tjänar ni? Är min lön så orimlig som relativt nyexad och nyanställd?

• Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)
  • Anonym (nej)

Jag tog examen 2011 men började jobba först förra terminen eftersom jag pluggade ett andra ämne och sedan var jag föräldraledig. Jag fick 27500 i ingångslön och den höjs till 28000 i februari då min provanställning slutar. Jag väntar på att få min legitimation och sedan får jag en tillsvidaretjänst. Förhoppningsvis har jag det till nästa lönesamtal så jag kan förhandla upp min lön ytterligare. Jag jobbar i en kommun utanför Stockholm.

Jag tycker inte att du har för hög lön. Visst, det är en bra lön för att inte ha jobbat så länge. Problemet är att lärarlönerna har varit låga under så lång tid och höjningarna har varit små så det är klart att det sticker i ögonen på din kollega. Men vad menar hon med att hon anmält det till facket? Hon kan väl inte anmäla dig? Jag tänker att hon har hört av sig till facket om det för att hon tycker det är orättvist (vilket jag förstår) och för att få hjälp av dem att höja sin egen.

• Anonym (pippifågel)

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

• Inte jag
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

men vad ska ts göra då? Kollegan har ett ämne och ts har två.
  • Scoops

Precis därför ska man vara tyst om vad man tjänar, särskilt inför sina kollegor! Vill hon ha högre lön så får väl hon motivera det på lönesamtalen? För visst har ni individuell lönesättning?

Själv började jag på min första tillsvidaretjänst nu för två veckor sedan men en ingångslön som ligger 2500+ över mina kollegor som båda varit där ett antal år nu. Men det skulle jag inte berätta för dem.

• Anonym (Ka)

Ts, det är inte din lön det är fel på, det är kollegans. Att få en bra ingångslön är bra och höjer så småningom status på yrket vilket gynnar alla i alla led, även din kollega som förhoppningsvis kan få upp sin egen lön också.

• Anonym (m)

tyvärr ligger ju lönerna olika i olika kommuner. Jag har jobbar i 21 år på gymnasiet och jag har ca 33 000 kr i lön. 

Tror inte din kollega kan påverka din lön eftersom det är arbetsgivarna i samråd med facken som kommer överens om hur det ska gå till varje år. Det vore väldigt märkligt om de skulle ha gett dig din lön av misstag. Snarare kanske de borde höja din kollegas. 

• Scoops
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Ingen missunnar TS kollega en bättre lön. Men det får man faktiskt motivera själv för arbetsgivaren eller skaffa ett annat jobb. Fattar inte alls varför man automatiskt ska få högre lön bara för att man stannat på samma ställe längre...många blir faktiskt lite väl bekväma i sina tillsvidareanställningar och slutar prestera efter några år och det tycker inte jag ska generera högre lön.
  • Fru Nyckelpiga

Tycker synd om din kollega, som inte själv har kunnat förhandla sin lön till det bättre, som dessutom är så pass missunnsam och missnöjd! Stackaren!

Låt henne kämpa i lugn och ro med sitt - du behöver inte bry dig om henne alls.

Felet med de flesta kvinnor är att vi är alldeles för mesiga och solidariska med varandra. Lär dig att förhandla din lön- sakligt och utan tårar! Fråga alltid mer- och ge inte efter! Bete dig som en man!

• Scoops
    Fru Nyckelpiga skrev 2015-01-13 21:43:09 följande:

Tycker synd om din kollega, som inte själv har kunnat förhandla sin lön till det bättre, som dessutom är så pass missunnsam och missnöjd! Stackaren!

Låt henne kämpa i lugn och ro med sitt - du behöver inte bry dig om henne alls.

Felet med de flesta kvinnor är att vi är alldeles för mesiga och solidariska med varandra. Lär dig att förhandla din lön- sakligt och utan tårar! Fråga alltid mer- och ge inte efter! Bete dig som en man!

Skål Agreed, cowboy the f*** up!
  • Chianti
    Scoops skrev 2015-01-13 21:20:17 följande:

Precis därför ska man vara tyst om vad man tjänar, särskilt inför sina kollegor! Vill hon ha högre lön så får väl hon motivera det på lönesamtalen? För visst har ni individuell lönesättning?

Själv började jag på min första tillsvidaretjänst nu för två veckor sedan men en ingångslön som ligger 2500+ över mina kollegor som båda varit där ett antal år nu. Men det skulle jag inte berätta för dem.

Tvärtom! Man ska berätta om sin lön så att kollegor kan jämföra. Varför skulle du vara mer solidarisk mot arbetsgivaren än mot kollegan? Nu när TS berättat om sin lön så kan ju hennes kollega kräva en högre lön. Att läraryrket är underbetalt kan ju inte undgått nån som är läskunnig. Är det inte BRA att TS kollega pressar upp lönen?

Det skadar inte TS, men gynnar kollegan och kanske andra anställda. Är inte det bra? Jag tycker ni tänker helt galet. Hjälp varandra istället!

Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)