• Scoops

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Precis därför ska man vara tyst om vad man tjänar, särskilt inför sina kollegor! Vill hon ha högre lön så får väl hon motivera det på lönesamtalen? För visst har ni individuell lönesättning?

Själv började jag på min första tillsvidaretjänst nu för två veckor sedan men en ingångslön som ligger 2500+ över mina kollegor som båda varit där ett antal år nu. Men det skulle jag inte berätta för dem.

• Scoops
    Anonym (pippifågel) skrev 2015-01-13 21:12:49 följande:

Tycker du verkligen själv att det är rättvist att du får i princip samma lön som någon med 30 års erfarenhet?

De flesta har väl inget emot att nyutexade får bra löner i sig, men då borde ju arbetsgivaren även höja deras lön, när de har gedigen erfarenhet och troget har stannat kvar i många år.

Men att det för de flesta känns som ett slag i ansiktet att upptäcka att man blivit straffad ekonomiskt för att man inte bytt jobb vartannat år genom sitt arbetsliv förstår du först när det händer dig själv en dag, kanske?

Jag hade blivit galen om jag hade den lön som vissa äldre kollegor har på min arbetsplats (kollade upp dem på Ratsit medan det var gratis). Jag jobbar stenhårt för att inte bli akterseglad och får alltid goda prestationsbedömningar. Trots det halkar man efter i längden om man stannar på en arbetsplats.

Ingen kommer att sänka din lön så ta det lugnt, men kanske denna kvinna kan få några sketna tior extra i pensionskuvertet under sina sista aktiva år om arbetsgivaren inte är ett totalt arsle. Jag tycker det är lite småaktigt av dig om du missunnar henne det, faktiskt.

Ingen missunnar TS kollega en bättre lön. Men det får man faktiskt motivera själv för arbetsgivaren eller skaffa ett annat jobb. Fattar inte alls varför man automatiskt ska få högre lön bara för att man stannat på samma ställe längre...många blir faktiskt lite väl bekväma i sina tillsvidareanställningar och slutar prestera efter några år och det tycker inte jag ska generera högre lön.
  • Scoops
    Fru Nyckelpiga skrev 2015-01-13 21:43:09 följande:

Tycker synd om din kollega, som inte själv har kunnat förhandla sin lön till det bättre, som dessutom är så pass missunnsam och missnöjd! Stackaren!

Låt henne kämpa i lugn och ro med sitt - du behöver inte bry dig om henne alls.

Felet med de flesta kvinnor är att vi är alldeles för mesiga och solidariska med varandra. Lär dig att förhandla din lön- sakligt och utan tårar! Fråga alltid mer- och ge inte efter! Bete dig som en man!

Skål Agreed, cowboy the f*** up!
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)