• Chianti

Kollegan anmälde min lön - lärare (!)

Scoops skrev 2015-01-13 21:20:17 följande:

Precis därför ska man vara tyst om vad man tjänar, särskilt inför sina kollegor! Vill hon ha högre lön så får väl hon motivera det på lönesamtalen? För visst har ni individuell lönesättning?

Själv började jag på min första tillsvidaretjänst nu för två veckor sedan men en ingångslön som ligger 2500+ över mina kollegor som båda varit där ett antal år nu. Men det skulle jag inte berätta för dem.

Tvärtom! Man ska berätta om sin lön så att kollegor kan jämföra. Varför skulle du vara mer solidarisk mot arbetsgivaren än mot kollegan? Nu när TS berättat om sin lön så kan ju hennes kollega kräva en högre lön. Att läraryrket är underbetalt kan ju inte undgått nån som är läskunnig. Är det inte BRA att TS kollega pressar upp lönen?

Det skadar inte TS, men gynnar kollegan och kanske andra anställda. Är inte det bra? Jag tycker ni tänker helt galet. Hjälp varandra istället!

• Chianti
    Anonym (Läraren TS) skrev 2015-01-13 23:04:03 följande:
    Förstår bara inte varför man skulle jämföra sig med sina kollegor öht, varken nu eller om 20 år?

Är man missnöjd med sin egen lön propagerar man för höjd, och alltså argumenterar för sin sak, eller byter arbetsplats.
    Varför då? Om jag har 25, får veta att det är möjligt att få 30, och trivs på jobbet är det väl självklart att jag begär 30 och stannar på det ställe jag trivs?
  • Chianti
    Anonym (Here comes Peter Cottontail...) skrev 2015-01-13 23:30:11 följande:
    Läraryrket är inte underbetalt. Däremot så får ni ju betalt för de timmar ni arbetar och det blir ju oftast mindre än heltidstjänster inom andra yrken. Därför ser lönen lägre ut. Ni är ju lediga mer helt enkelt.
    Ni? Jag är inte lärare.
Svar på tråden Kollegan anmälde min lön - lärare (!)